• LEDSEN55

exakt ålder på foster? *panik*

Kan man via UL få reda på hur gammal exakt fostret är?(inom veckor)
    Hade mens för två månader sedan, och testade positivt på sticka i helgen eftersom mensen inte dök upp..

Det är sjukt jobbigt, är mest troligt mitt ex, men, finns en mikroskopisk chans att det är någon annan så måste veta om man kan ta reda på exakt hur gammalt fostret är?

Jag vill nog inte ha barn, men vet att han vill, och han undrar om någon annan kan vara den skyldige, och jag säger nej, men jag vet ju att jag var med en annan en vecka efter sista mensen som jag hade..
    Och då den troliga fadern har jag varit med till och från sedan dess..

Allt är jävligt struligt, jag mår verkligen piss och vet inte vad jag ska ta mig till.
    Troligtvis blir det abort..
    Men eftersom jag vet att exet vill ha barn, och han senast i helgen sa att han älskar mig, så?
    Ärsh jag vet inte.. Snälla, döm mig inte av denna texten, är så mycket ni inte vet.. :(
    Behåller jag det, kommer jag endast göra det om exet går med på familjeterapi. (fem år tillsammans innan det tog slut.. )

Jag bara vet att jag vill veta om det går att ta reda på hur gammalt fostret är, inom en veckoram? tex fyra veckor gammalt, eller fem?

Eller är tekniken så bra nu att man kan ta dna test medans den ligger i magen? (fostervatten?)
    Jag vill verkligen inte föda fram "fel" barn om jag nu skulle behålla.

Jag har INGEN jag kan fråga dessa saker om i min omgivning, och har heller aldrig brytt mig att ta reda på saker, då jag inte alls varit sugen på barn, men nu när slemklumpen ändå finns där..

Och, hur illa är det om man brukat alkohol den första tiden i fostrets utveckling? Jag kan väl inte vara den enda som supit sig redlös innan de visste att de var gravida?

• Svar på tråden exakt ålder på foster? *panik*
  • jayne doe

Nej det går inte att fastställa exakt. UL diffar alltid, plus minus två veckor brukar de säga. Gör man vul brukar det diffa lite mindre.

När det gäller alkoholen så är gjort gjort och det är ingen mening med att oroa sig över det. Slutar man dricka så fort man plussat så har man gjort allt man kan.

• anirac1

Japp genom att göra tidigt vaginalt ultraljud så kan man se ungefär. Sen vid rutin ultraljudet vid v18-20 bestäms mer exakt förlossningsdatum

• jayne doe

Insåg att jag var lite otydlig. Kollar man tidigt så gör man vul och då är det lite mer exakt än om man kollar senare i graviditeten via ul.

• Pretty Banana

Tyvärr kan man inte se exakt på dagen hur gammalt fostret är, utan det kan diffa någon vecka, och faderskapstest kan inte göras förrän barnet är fött. När det gäller att supa sig full en till två veckor efter befruktningen så finns det - trots alla de tudier som gjorts - inga bevis för att det skulle öka risken för t.ex. missfall/fosterdöd eller missbildningar hos barnet, så det är inget du ska gå runt och oroa dig över (men är det så att man planerar barn så kan man ju låta bli alkoholen efter att man haft ägglossning för säkerhets skull).

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du kommer fram ett beslut som känns rätt för dig!

• LEDSEN55

ja jag vet ju att mensen ligger efter fyra veckor i dag..
    Och man har väl ägglossning två veckor efter mensen, så ca sex veckor gammalt foster..

Bra info ang alkohol, visste jag inte..
    Hade det varit planerat så skulle jag ha noll tolerans..

Tänk om jag tar beslutet att behålla, och det visar sig vara fel far, kan man öht leva med det?

Det drabbar ju den helt ofrivillige fadern hårt... Han VET jag vill inte ha barn alls, han säger (så som jag också tänker typ) att andra sköter det där så bra.. Och vi har ingen speciell relation mer än att han har haft en varm famn när jag behövt det..

Känns som om det blir bäst med abort iaf, så man inte behöver tveka alls.. :(

Fan att jag alltid lyckas sätta mig i sådana här situationer. :(

• UpsyDaisy
    LEDSEN55 skrev 2009-10-06 19:24:11 följande:
    ja jag vet ju att mensen ligger efter fyra veckor i dag.. Och man har väl ägglossning två veckor efter mensen, så ca sex veckor gammalt foster.. Bra info ang alkohol, visste jag inte.. Hade det varit planerat så skulle jag ha noll tolerans.. Tänk om jag tar beslutet att behålla, och det visar sig vara fel far, kan man öht leva med det?Det drabbar ju den helt ofrivillige fadern hårt... Han VET jag vill inte ha barn alls, han säger (så som jag också tänker typ) att andra sköter det där så bra.. Och vi har ingen speciell relation mer än att han har haft en varm famn när jag behövt det.. Känns som om det blir bäst med abort iaf, så man inte behöver tveka alls.. :(Fan att jag alltid lyckas sätta mig i sådana här situationer. :(
    Ta hand om dig tösen
  • jayne doe
    LEDSEN55 skrev 2009-10-06 19:24:11 följande:
    ja jag vet ju att mensen ligger efter fyra veckor i dag.. Och man har väl ägglossning två veckor efter mensen, så ca sex veckor gammalt foster.. Bra info ang alkohol, visste jag inte.. Hade det varit planerat så skulle jag ha noll tolerans.. Tänk om jag tar beslutet att behålla, och det visar sig vara fel far, kan man öht leva med det? Det drabbar ju den helt ofrivillige fadern hårt... Han VET jag vill inte ha barn alls, han säger (så som jag också tänker typ) att andra sköter det där så bra.. Och vi har ingen speciell relation mer än att han har haft en varm famn när jag behövt det.. Känns som om det blir bäst med abort iaf, så man inte behöver tveka alls.. :( Fan att jag alltid lyckas sätta mig i sådana här situationer. :(
    Jag hoppas det löser sig till det bästa, oavsett vilket beslut du tar.
  • Smilla75

OM regelbunden mens på standard 28 dagar så brukar ÄL infalla kring 2 veckor efter senaste mens. Man kan bli gravid 7 dagar innan ÄL och 1 dag efter. Om det är till någon hjälp. Lycka till.

• Smilla75

Fast nu var jag lite snabb...Finns nytt gravtest på apoteket som visar vilken vecka du är i. Det kanske kan ge viss ledning, men en vecka hit och dit är nog omöjligt att säga vem som är far tyvärr.

• Mchabom

Hej alla allvetande orakel på Familjeliv!

Nu behöver jag er expertis! Jag vill nämligen veta hur länge jag har varit gravid.

Har lite svårt o förstå allt de här ???? hade min sista mens den 15 maj 2017

Hur lång är min gravitet nu ????

Jag får inte ihop det med ägglossningen osv.

• Woopsie
    Mchabom skrev 2017-06-23 23:21:01 följande:

Hej alla allvetande orakel på Familjeliv!

Nu behöver jag er expertis! Jag vill nämligen veta hur länge jag har varit gravid.

Har lite svårt o förstå allt de här ???? hade min sista mens den 15 maj 2017

Hur lång är min gravitet nu ????

Jag får inte ihop det med ägglossningen osv.

Man räknar veckor från sista mens, så räkna från 15 maj och antalet veckor framåt. Konstigt system egentligen men det beror på att mensen är lättare att gå efter. För fanns ju inte ägglossningsstickor. Så enligt vårt räknesystem är du gravid i vecka 2 den dagen du blir gravid (om man har en 28-dagars menscykeln). En graviditet är egentligen i verkligheten 38 veckor lång istället för 40.
  • Gggggjkk

Förmodligen är det den andre. Du har ägglossning ca en vecka efter mens, då du hade sex med någon annan än ditt ex. Även om det är ditt ex barn så har du inga skyldigheter att använda din kropp för hans skull, du måste skaffa barn för att du vill. Män är fertila i princip hela livet så han hinner nog träffa någon som vill ha barn ska du se :)

• Mchabom
    Woopsie skrev 2017-06-24 00:28:20 följande:

Man räknar veckor från sista mens, så räkna från 15 maj och antalet veckor framåt. Konstigt system egentligen men det beror på att mensen är lättare att gå efter. För fanns ju inte ägglossningsstickor. Så enligt vårt räknesystem är du gravid i vecka 2 den dagen du blir gravid (om man har en 28-dagars menscykeln). En graviditet är egentligen i verkligheten 38 veckor lång istället för 40.

Tack snälla för ditt svar????
Svar på tråden exakt ålder på foster? *panik*