• Alle

Vad kan din 2åring?

Jag vill inte att det här blir någon jämföra-utvecklingstråd, utan jag är bara nyfiken, då jag inte vet vad som är vanligt att en tvååring kan.

Min minsta fyller 2 om en månad och hon:

Klär av och på sig själv (så gott som)
    Sitter på pottan (det har inte kommit nåt än men hon försöker)
    Äter helt själv
    Dricker ur glas
    Pratar nästan inte alls men förstår avancerade instruktioner och vet exakt hur hon vill ha det.
    Hoppar jämfota
    Går uppför trappor (åker på rumpan ner)

Det är annat hon gör också men detta är vad jag kommer på nu. Hennes storebror gjorde inte alls lika mycket i samma ålder - han kunde tex inte klä av och på sig eller hoppa jämfota.

Vad kan era tvååringar?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Vad kan din 2åring?
  • malachis mamma

Min tvååring kan alla fula ord som hans femåriga storebror kan och som han i sin tur lärt sig från sin nioåriga vän. ...

• VISAMÅ

Kul att läsa vad andra tvååring kan

Här kan tvååringen (sen juli)

klä av/på sig rätt så bra
    gå upp/nerför trappen
    dricka med sugrör
    slå kullerbytta, hoppa jämfota
    Göra korvar och bollar i lera
    äter själv med kniv och gaffel, har jag sett. Använder helst fingrarna.
    kan låta bli hoppa i vattenpölen om ber henne snällt
    bygga ett tio klossar högt torn
    springer till toa när det dags för det
    reta gallfeber på fyra år äldre systern
    översätta vissa ord till tyska (hennes pappa är tysk)
    pärla med pärlplattor
    koncentrera sig

och lite så...

• Lilla fii

Min 2-åring kan:

*Prata flytande
    *Sjunga flera sånger
    *räkna till 20
    *kan alla färger
    *Berättar hur hon mår, om hon har ont mm...
    *Kan ramsor
    *Hjälper till att laga mat, baka, diska och duka
    *Klippa med sax
    *Kan sitt för- mellan och efternamn
    *Lägga enkla puzzel
    *Duktig på att stapla klossar riktigt högt
    *Säger jag älskar dig
    *Kan viska
    *Kan klä av och på sin docka
    *Borsta tänderna själv
    *säger förlåt när hon gjort nå´t dumt
    *Kan hålla kopplet på hunden själv när vi är ute och promenerar
    *Kan göra sparkcykel (3-hjulig)

kommer inte på mer

• Alle

Lilla fyller 2 om en månad, 7 november, och förutom en egen trehjuling (hon är skogstokig på att hon kan göra brorsans) och duplo så blir det nog lite pärlor och pärlplattegrejor till henne

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • VISAMÅ
    Alle skrev 2009-10-12 22:14:52 följande:
    Lilla fyller 2 om en månad, 7 november, och förutom en egen trehjuling (hon är skogstokig på att hon kan göra brorsans) och duplo så blir det nog lite pärlor och pärlplattegrejor till henne
    Pärlplattan gillar min tös, men det är nog mest för att jag pysslar med sånt själv.
  • Syrenia
    silverhjärta skrev 2009-10-07 12:58:29 följande:
    Håller med om att man egentligen inte ska jämföra. Men den här tråden ger mig lite inspiration. Lite "Aha, det har jag inte ens funderat på om hon kan". När jag läst den här tråden lät jag henne försöka klä på sig själv och det gick mycket bättre än vad jag trodde. Lade också märke till när vi var ute att hon faktiskt hoppade hyfsat jämfota i vattenpölarna. Som förstagångsmamma så är det oftare Ebba som talar om för mig var hon är i utvecklingen annars hade jag fortsatt som jag jämt gjort. Har inte haft en tanke på att låta henne klä sig själv förrän nu.
    Sant, man förutsätter att de inte kan och så kan de i alla fall.
    Jag har börjat be honom om saker i samma ton som jag skulle be en vuxen "Kan du vara snäll och hämta en blå legobit, helst en sån liten blå?" och så vidare, och upptäcker att han visst förstår och kan allt det där.
    Samma sak när man pratar, att man lätt pratar över huvudet på barnet. Han förstår ju allt nu och det är lätt att glömma bort det.
  • trollurvas

Kul att få en inblick i hur långt era tvåårinar kommit i utvecklingen, har inte läst hela tråden men av det jag läst är det massor som man kommer på att, ja just det, det gör ju min knodd oxå... så bland mycke annat..,

Han hoppar jämfota (oftast i sängen eller de största vattenpölarna)
    Äter själv (men en del hamnar fortfarande på golvet)
    Pratar massor, långa meningar (och blandar in egna ord som bara mamma förstår)
    Säger Tack för maten
    och Sov så gott
    Bygger garage till sina bilar
    Tar på sig kläder (men framför allt, av sig) själv, (men behåller helst spiderman pyjamasen på till dagis)
    Duschar själv och tvättar håret
    Talar om för mamma när det är dags att diska och hjälper till att ställa in sakerna i skåpen (kanske inte alltid på rätt plats, men jag är tacksam för hjälpen)
    Blandar sin välling själv
    Går ner för trappan själv (springer upp)
    Har åsikter om precis allt
    Frågar, Mamma med mat jobbet, när vi går på morgonen (mamma glömmer ofta den och får springa in en extra gång, men den senaste veckan har han börjat fråga innan vi går så vi slipper gå in igen (bra att han håller koll på sin mamma :)

Annars är han väl som de flesta andra 2åringar, ligger och skriker på golvet om han inte får som han vill och -Kan själv, eller ? ;)

• mamma till lilla skrutt

Min kille blir 2 i januari.
    Han kan:
    Prata massor, och man förstår det mesta.
    Dansa superhäftigt
    Slå kullerbyttor
    Sparka sparkcykel ( lärde sig idag )
    Gå baklänges
    Klä av och på vissa saker ibland ( då han vill )
    Visa att han blir skitarg så fort han inte får som han vill
    Kan vissa färger och kan läsa vissa siffror och bokstaven P som i Pippi ( Långstrump - favoriten )
    Sjunger Pippi Långstrumplåtar + andra sånger fast på lite eget sätt, och alla ord är inte med.
    Kramas jättegosigt
    Vara vaken halva nätterna, och ändå vara pigg kl 6 på morgonen.
    Ta storasysters grejer
    och en massa annat

• LudenLitenSvans
    grinchen skrev 2009-10-09 10:47:00 följande:

min tjej fyllde 2 i juli och kan (bland annat...):

- kissa och bajsa på pottan när vi är hemma (har fortfarande blöja på förskolan och om vi går ut längre stunder)
    - prata i långa meningar, slutade räkna antal ord vid sju-åtta. Nu pratar hon helt obehindrat i mening efter mening, använder olika tempus och har väldigt stort ordförråd. Började prata tidigt och har alltid varit intresserad av språk och böcker
    - rimmar på eget initiativ (egenpåhittade rim)
    - klär på sig skor och mössa själv, men inte några andra kläder (tror jag, ska nog testa vad hon egentligen kan!)
    - har precis lärt sig hoppa jämfota och gör det nu hela tiden
    - säger (korrekt) bilmärke på nästan alla bilar hon ser. Har ingen aning om varifrån detta intresse kommer men hon känner igen säkert minst tiotalet märken alltfrån Volvo till Seat och Peagout
    - känner igen/läser ca 80 ord. Vi leker med ordlappar/ordbilder och har gjort det i något år.
    - har börjat "knäcka" bokstavskoden (tack vare ordbildslekarna) och kan nästan alla bokstäver (fast inte vid namn utan säger tex "som pappa!" om "p" och "som Axel!" om "x". (Vill bara betona att vi inte "leker skola" hemma utan att detta är på lek och en av många saker vi/hon gillar att göra.)
    - Har superbra finmotorik, älskar att bygga smålego och pyssla med allt som är smått. Har hon gjort sedan länge. Grovmotoriken har inte hängt med i samma tempo, men hon har börjat hoppa, klättra och springa mer och mer. Pärlor var det någon här som nämnde, det måste vi testa! Hade inte alls tänkt på!-
    - leka långa stunder själv (rita, lego, bilar, köra nallar i dockvagn)
    - Hitta på många kreativa bus som att rita på väggarna när man låter hene leka för långa stunder själv...
    - äta och dricka själv
    - Kan faktiskt enligt egen utsago nästan allt "jag kan!!". Är inte helt benägen att hålla med.
    - kan få hysteriska utbrott om man råkar hjälpa till med något hon tycker att hon "kan själv"...
    - vill helst välja sina egna kläder och vet precis vad hon gillar och inte gillar (behöver jag säga att vi inte alltid är överens...)
    mm

Bra att få tips från andra tycker jag! Pärlinköp blir det till helgen - det kommer hon älska! Samt mer träning på på- och avklädning, hon kan säkert mer än vi tror...

Tråden är gammal, så din dotter är äldre. Har hon nån diagnos nu?
  • grinchen
    LudenLitenSvans skrev 2015-01-28 00:34:06 följande:

Tråden är gammal, så din dotter är äldre. Har hon nån diagnos nu?

Loggade in här för första gången på evigheter och såg ditt inlägg Ludenlitensvans. Jag förstår inte riktigt vad du syftar på, varför skulle hon ha en diagnos tänker du? Nej, ingen diagnos, utan helt vanlig (fast ovanligt fantastisk i mina ögon såklart!) sjuåring.
  • Kasperina

Min är 2 år och 3 månader o kan det du listade plus pratar hyfsat begripligt, berättar historier o kommenterar allt hon ser, sjunger, dansar, åker längdskidor, åker stjärtlapp, kör wiggle car, sparkar och kastar boll, dribblar boll m innebandyklubba.

Hon har mycket bättre bollsinne än storebror och är vildare

Svar på tråden Vad kan din 2åring?