• AlexandraSeger

Flytta till norge!?

Vi funderar på att flytta till norge , har kollat runt lite på nätet men jag tycker inte att jag får några bra svar på mina frågor.
    Är just nu föräldrarledig, får man nån ersättning ifrån norge eller får man det ifrån sverige?

Alla personliga tillhörigheter är det bara att ta med dem? Behöver man papper till tullen?

Vad mer behöver man tänka på?

Är tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Flytta till norge!?
  • Jaz1

Jag ska också flytta till Norge mitt i föräldraledigheten och det är verkligen komplicerat... Sverige säger att Norge ska betala FP och Norge säger att Sverige ska betala... Men detta svar fick jag från Grensetjensten:

Har föräldraledigheten börjat innan familjen flyttar till Norge så fortsätter den. Om hon har kvar en anställning i Sverige och om hon tar 5 dagar/vecka efter barnens 1-årsdag och om hon har föräldrapenning enligt SIG. Kontakta Försäkringskassans Internationella kontor i Sunne, tfn 0771-524 524 för vidare information.

Kolla också in den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m47483245.html

Detta skrev en annan här på FL ang tull:
    Det är nån blankett man ska fylla i när man har bohag med sig, har funnit ut det själv då vi ska flytta över en del av våra saker från sverige nu i höst. När du flyttar till Norge måste du fylla i en deklaration för införsel av flyttgods (RD0030). Deklarationen ska lämnas till tullverket när flyttgodset förtullas. Flyttgodset kan inte förtullas innan deklarationen har fyllts i korrekt och lämnats in. Du måste kontakta tullverket när flyttgodset anländer till Norge. Se tullverkets webbplats (Toll.no) för utförlig information om proceduren angående flytt till Norge.

• daimstrut

Ni kan ha den svenska bilen ett år, max två om man jobbar tillfälligt i Norge och ansöker om det hos tullen, sen måste ni omregistrera eller köpa norskt, dvs dubbla priser.

Krävs ofta 3 mån deposition om ni ska hyra lgh, men det vanligaste i Norge är att man äger sitt boende.

www.finn.no, här kan man kolla efter både jobb och bostad!

• daimstrut

Ni får inte ta med whiskysamlingen som flyttgods, är en liter sprit som gäller

Svar på tråden Flytta till norge!?