• myrstacken

Hur "svårt" är det att flytta utomlands? Tar det tid att "jobba" sig in i ett nytt system i nytt land?

Det är ju en stor sak och särskilt om man har barn.

Att sätta sig in i ett nytt lands samhälle och system som försäkringar, var man ska vända sig om sitt barn blir sjukt, om man får pension i det nya landet osv.

Tar det tid att "jobba" sig in i ett nytt system i nytt land?

Här i Sverige är man ju medborgare och man vet var man vänder sig i olika situationer medan en utlandsflytt känns mer som att man hänger löst, att ingen kan hjälpa en i nya samhället om det ksulel krisa, eller?

• Svar på tråden Hur "svårt" är det att flytta utomlands? Tar det tid att "jobba" sig in i ett nytt system i nytt land?
  • sussiq2

beror väl lite på landet. Jag är brittisk och har flyttat till sverige och visst är det en stor omställning!

Jag fick en jättebra bok som hade allt från hur det funkar med föräldrapenning till husköp! kan tänka mig att det är ganska normalt att man får när man flyttar till ett nytt land.

• myrstacken

Men som mig och min man som båda är svenskar och som funderar på att flytta till Asien. Systemet är ju helt annorlunda där.

Undrar om det är lättare om man som dig, är gift med mannen som bor i landet som du flyttade till.

sussiq2 skrev 2009-10-07 22:37:55 följande:
    beror väl lite på landet. Jag är brittisk och har flyttat till sverige och visst är det en stor omställning! Jag fick en jättebra bok som hade allt från hur det funkar med föräldrapenning till husköp! kan tänka mig att det är ganska normalt att man får när man flyttar till ett nytt land.
  • Koffie

Det kan vara lätt - men utgå hellre ifrån att det är svårt och tar tid. Man vet inte vart man ska vända sig, vilken stil man ska ha för att få saker gjorda, språkförbistring osv.

Även i länder som ligger Sverige nära, kan vara trixigare än man tror. Det är många saker som spelar in. Generellt sett så är väl EU-länderna ändå förhållandevis enkla eftersom mycket har ändrats att likna varandra genom eu-direktiv och så. Men ändå - det är stora skillnader. Törs inte tänka på hur det är att flytta till Bahrein, Nepal eller Papua Nya Guinea ;)

Man får ta med sig rätt mycket tålamod, flexibilitet och en god portion humor i bagaget. Kanske mutor också, i vissa länder..

• bebbe2005

ja, det kraver talamod och mycket kraft och energi.

Men du myrstacken, jag tycker ni far bestamma er for vart ni ska flytta innan du borjar stalla en massa detaljfragor, for det skiljer sig enormt fran land till land, och precis som tjejen ovan skriver, aven lander precis runt hornet fran sverige kan vara enorma skillnader, aven kulturellt...

• amnai

Rent generellt skulle jag tänka mig att länder i Asien, Afrika och Sydamerika behöver man en bra privat sjukförsäkring till att börja med, du vill antagligen inte endast vara hänvisad till landets allmänna sjukvård.

Vi har bott i Brasilien, Tjeckien och nu USA och hela tiden haft bra privat sjukförsäkring via den arbetsgivare maken har.

Jag tror att många svenskar som flyttar utomlands har både högskoleutbildning och bra arbetslivserfarenhet, det är klart att det kan verka spännande att flytta och bo utomlands, men det ska till mer än spänning för att det ska vara värt något när man har barn. Hur är skolorna, borde barnen gå i privatskola? Vad kostar det att hyra, vad kostar el, gas, bensin, försäkringar? Behöver man lära sig språket? Kriminalitet? Klimat?

• bebbe2005

sussiq2: nae, tror knappast det ar normalt att man far en informationsrik bok nar man flyttar till ett nytt land av det nya landet. Det ar nog ratt unikt svenskt, sa du hade tur att du flyttade just till sverige och fick boken, skulle jag tro.

Svar på tråden Hur "svårt" är det att flytta utomlands? Tar det tid att "jobba" sig in i ett nytt system i nytt land?