• zebran84

tips vid "potträning"...

Hejsan!
    Vi ska köpa en potta till vår kille som är 8 månader.
    Vi hade tänkt börja INTRODUCERA honom för pottan.
    Tex sätta honom på den när vi vet att han brukar bajsa (morgonen) m.m.
    Vi har INTE tänkt potträna på riktigt, bara börja visa att den finns och dyl..
    Finns det någon med erfarenhet av tidig pottanvändning?
    tips tankar o ideer hur man går tillväga?
    tack!

• Svar på tråden tips vid "potträning"...
  • zebran84
    Magnolia79 skrev 2009-10-09 23:19:35 följande:
    Vi började när sonen var ca 6 månader. Han fick provsitta i samband med blöjbyten. På tredje försöket bajsade han! Nu sätter vi honom på pottan efter varje måltid och det kommer oftast lite kiss och ibland annat också. Några tips är att ha någon leksak eller sjunga sånger så att pottbesöket blir roligt och att lyfta bort honom direkt om han verkar missnöjd.
    kul att läsa att det funkar för er!
    nu måste jag iväg och köpa en potta! och en pott-pekbok =))
  • zebran84

tror väl inte att valet av potta spelar så stor roll..??
    om det är babybjörn IKEA eller annat märke kan väl inte spela så stor roll, bara barnet sitter bekvämt/stadigt..

• Joci

Vi har börjat sätta dottern på toaletten flera gånger per dag. Hon är visserligen 11 månader men hade jag vetat hur "lätt" det är hade vi börjat tidigare!
    Varje gång hon ska få ny blöja sätter vi henne på toaletten först. Nu har vi även börjat låta henne vara utan blöja när vi är hemma och istället gå på toan vid jämna mellanrum.
    Dottern tycker det är jätteroligt! Hon försöker titta ner i toan själv för att se om det kommer något. Oftast kissar hon faktiskt när man sätter henne där.
    Vi ska även köpa potta så att hon kan sitta själv. Får se om det går lika bra!

Lycka till!

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Mimmi P
    zebran84 skrev 2009-10-10 16:01:51 följande:
    tror väl inte att valet av potta spelar så stor roll..?? om det är babybjörn IKEA eller annat märke kan väl inte spela så stor roll, bara barnet sitter bekvämt/stadigt..
    Nej, det var lite så jag tänkte, men det finns väl såna som man tar ur själva pottdelen på när man ska tömma och såna med höga ryggar. Det jag funderade mest på om det fanns nån anledning att köpa annat än en billig, typ.
  • LillaZ

Vi har både babybjörn och Ikea. Jag tycker att babybjörn är smartare eftersom man just kan ta ur pottdelen när man ska töma. Ikea är bra att ha med sig när man ska åka iväg, den går ner fint i vår skötväska. Men allt beror ju på vem som ska använda pottan. Om barnet sitter bra i en Ikea och föräldern inte tycker det är jobbigt att töma den i toan så varför ska man skaffa en dyrare då? Man kan ju testa en Ikea och funkar det bra så funkar det bra, då har man ju inte gått och köpt en dyr potta i onödan när man trivs bra med en billig.

för övrigt har jag inga tips att ge. De som finns här är bra. Fick mig ett gott skratt åt det där med hunden.

• ninnione
    zebran84 skrev 2009-10-10 16:01:51 följande:
    tror väl inte att valet av potta spelar så stor roll..??om det är babybjörn IKEA eller annat märke kan väl inte spela så stor roll, bara barnet sitter bekvämt/stadigt..
    de broro nog på barnet skulle jag säga. vi köpte först en billig variant, o efetrsom vi började runt 4-5 månader så satt hon inte alls stadigt i den o tyckte den var otäck. men så fort vi köpte babybjörns pottstol, den som man tar bort själva pottan o tömmer men stolen står kvar, då sitetr dotten mycket bättre. tror vi började med den strax efter hon blivit 5 månader o efetr de har det gått superbra.

vi sätter alltid direkt efetr sömn, o sen hon fick sin babybjörnpotta så kissar hon alltid då hon sovit, blir ju några gånger per dag. sen vid 8 måander kom det bajs i pottan o mer o mer började hon visa att hon inte ville bajsa i blöjan alls. o sen 9 månader bajsar hon endast i pottan, blir superförbannad om vi itne sätter henne där när de är dags. är vi ute så "håller" hon sig tills vi kommer hem o hon får gå på pottan. vet detta då hon alltid bajsar på samma tid förrutom när vi är borta på just den tiden utan att de istället kommer när vi kommit hem...:P

hon är nu 19 månader o kissar mer o mer i pottan, passar på när hon väl säts där, men säger ännu itne till, förrutom med bajset då. vi har ingen bråtska med att hon ska bli torr, men hon verkar trivas med detta så vi fortsätter i hennes takt.

så tipsen är att sätta direkt efetr sömn, mat o utevistelse, då brukar barnen oftast kissa/bajsa. sitt gärna på toaletten själv. visa att ni gör lika, de har fungerat för vår del.
  • Me like coffee

Ett annat värdefullt tips inför detta är nog att alltid komma ihåg att det är DU som har ansvaret för att läsa av signaler och påbörja eller avbryta i tid. Känn av situationen och sätt bara på pottan när det verkar vara ok. Inga ledsna miner på pottan

Tror att du kommer långt genom att bara börja sätta barnet på pottan vid vissa utvalda situationer från början och med tiden kommer du säkerligen att se hur just ditt barn signalerar sina behov.

• zebran84
    Me like coffee skrev 2009-10-10 23:38:04 följande:
    Ett annat värdefullt tips inför detta är nog att alltid komma ihåg att det är DU som har ansvaret för att läsa av signaler och påbörja eller avbryta i tid. Känn av situationen och sätt bara på pottan när det verkar vara ok. Inga ledsna miner på pottan Tror att du kommer långt genom att bara börja sätta barnet på pottan vid vissa utvalda situationer från början och med tiden kommer du säkerligen att se hur just ditt barn signalerar sina behov.
    ja det är så jag tänkt.
  • zebran84
    ninnione skrev 2009-10-10 19:17:25 följande:
    de broro nog på barnet skulle jag säga. vi köpte först en billig variant, o efetrsom vi började runt 4-5 månader så satt hon inte alls stadigt i den o tyckte den var otäck. men så fort vi köpte babybjörns pottstol, den som man tar bort själva pottan o tömmer men stolen står kvar, då sitetr dotten mycket bättre. tror vi började med den strax efter hon blivit 5 månader o efetr de har det gått superbra. vi sätter alltid direkt efetr sömn, o sen hon fick sin babybjörnpotta så kissar hon alltid då hon sovit, blir ju några gånger per dag. sen vid 8 måander kom det bajs i pottan o mer o mer började hon visa att hon inte ville bajsa i blöjan alls. o sen 9 månader bajsar hon endast i pottan, blir superförbannad om vi itne sätter henne där när de är dags. är vi ute så "håller" hon sig tills vi kommer hem o hon får gå på pottan. vet detta då hon alltid bajsar på samma tid förrutom när vi är borta på just den tiden utan att de istället kommer när vi kommit hem...:P hon är nu 19 månader o kissar mer o mer i pottan, passar på när hon väl säts där, men säger ännu itne till, förrutom med bajset då. vi har ingen bråtska med att hon ska bli torr, men hon verkar trivas med detta så vi fortsätter i hennes takt. så tipsen är att sätta direkt efetr sömn, mat o utevistelse, då brukar barnen oftast kissa/bajsa. sitt gärna på toaletten själv. visa att ni gör lika, de har fungerat för vår del.
    tack för alla tips.
    nu blir det att testa här hemma.

kul att höra att det funkar bra för så många här!
  • Tette86021

nu är det ju en så liten en.. men tänker på när han blir lite äldre så finns det att köpa sitsar som man sätter på sittringen=)

det har min dotter en, även en potta, sitsen är bra just för att hon vill ju göra som mamma och pappa och då är pottan totalointressant...

men nu är han ju så liten och då kanske toan är förstor?

• zebran84

första ggn lillen satt på pottan kom det kiss!
    så stolt över honom =))

Svar på tråden tips vid "potträning"...