• myrstacken

Vad kommer ni göra om dagarna då era föräldrarpenningsdagar är slut?

När era föräldrarpenningsdagar är slut. Vad kommer ni göra då om dagarna och kommer era barn vara på förskola?

• Svar på tråden Vad kommer ni göra om dagarna då era föräldrarpenningsdagar är slut?
  • babynow

Gråta... Vill aldrig börja jobba igen. Vill vara hemma med vår prinsessa hela tiden:)

• ElinC

Jag har båda mina barn hemma. Den mista är snart 4 månader, så jag har rätt mycket dagar kvar. Men jag börjar redan nu kolla efter jobb, kanske som homeparty säljare, och hoppas på att kunna dryga ut föräldrapenningen så länge som möjligt.

• star137

Jag valde att vara hemma med vårdnadsbidrag, så jag blir hemma till tjejerna blir 3 år

• Meli

Jag är hemma med våra yngsta, den ena 3 år och den andre 1,5. Jag har precis, nu i oktober, börjat använda minstingens dagar, så det räcker ett tag till.

Min flickan ska börja dagis nästa augusti, då är hon snart 4. Kanske börjar sonen då med, som är lite över 2 om jag börjar plugga på distans. Annars är han hemma lite till.

Mitt mål är egentligen 3 år minst, men det gå rinte alltid.

Jg kan inte vara hemma helt utan pengar, men jag kommer adlrig jobba heltid dock.

Jag har varit hemma sen dottern föddes i oktober 2006.

INnan dess var jag hemma ett enda år med vår son och sen var pappan hemma ett år, men det kändes lite litet med dagis vid 2 år egentligen....

• cicci85

Då började jag jobba och plugga och abrnen går på fsk. Fast jag har dagar sparade till långa sommarlov, jullov och enstaka dagar.

• myrstacken

Måste det ha en ände. Tänk så mysigt det skulle vara att skaffa sig en utbildning och vara hemma med mitt barn. Sedan när mitt lilla barn vid 3 börjar förskolan och jag har pluggat klart börjar jag jobba så att det matchar min och min mans dotters schema på förskolan så vi hinner umgås mycket med varandra och samma sak under skoltiden.

För bra för att vara sant? Kanske svårt att förverkliga ändå..:(

ne69 skrev 2009-10-14 19:47:54 följande:
    Då börjar vi jobba.....allting har en ände!
  • Anne69

Jo, men för de flesta av oss finns det ett slut på heltidsledigheten. Vi klarar det tills barnen är 3 o 5 år, sen sätter ekonomin stopp.

• Meli
    myrstacken skrev 2009-10-14 19:51:44 följande:
    Måste det ha en ände. Tänk så mysigt det skulle vara att skaffa sig en utbildning och vara hemma med mitt barn. Sedan när mitt lilla barn vid 3 börjar förskolan och jag har pluggat klart börjar jag jobba så att det matchar min och min mans dotters schema på förskolan så vi hinner umgås mycket med varandra och samma sak under skoltiden. För bra för att vara sant? Kanske svårt att förverkliga ändå..:(
    Det går att förverkliga.
    Det rä rätt praktiskt om man skaffar barn tätt, för FPn, då man har kvar massa FP från första barnet när andra barnet kommer och då kan förlänga ledigheten ordentligt.
    Om man nu villha barn tätt så klart

Jag har också funderat på att plugga ordenligt under mammaledigheten men kommit fram till att jag inte klarar det. SÅ jag tar lite enstaka kurser nu, och nästa höst blri det då 15timmars för de två yngsta, minstingen är då 2 år och 3 månader. Så blir det mjukstart.
    cicci85 skrev 2009-10-14 13:07:17 följande:
    Då började jag jobba och plugga och abrnen går på fsk. Fast jag har dagar sparade till långa sommarlov, jullov och enstaka dagar.
    VIll bara varna dig, för jag har en kompis som gjort som du, och jag tänkte med göra det.
    Men nu när hon börjat på nytt jobb så är det inte så populärt att säga att man ska vara hemma hela sommaren. Även om man har rätt till det så kan det ju vara tufft att stå på sig, samt att arbetskamraterna kan bli sura....
    Bara en sak att tänka på, det kanske fungerar för ditt jobb i alla fall
  • myrstacken

Men om man är tvungen att ta ut nästan all föräldrarpenning av ekonomiska skäl så kan man ju inte ha mycket kvar till barn nr 2..eller hur?

Meli skrev 2009-10-17 10:33:32 följande:
    då man har kvar massa FP från första barnet när andra barnet kommer och då kan förlänga ledigheten ordentligt.
  • Meli
    myrstacken skrev 2009-10-17 12:38:03 följande:
    Men om man är tvungen att ta ut nästan all föräldrarpenning av ekonomiska skäl så kan man ju inte ha mycket kvar till barn nr 2..eller hur?
    Det väljer man själv.
    Man kan bo i en villa som för 3 miljoner.
    ELler så kan man bo i en villa för 1,5 miljoner....

Man kan ha nya bilar, eller lite billigare, men ändå säkrare.

Man kan semestra i Turkiet,
    Eller så väljer man ett dyrt exotiskt resmål

Det finns saker man kan snåla in på dessa få åren barnen är små
  • mandelblomma

har fem månad fp kvar nu när vi börjar jobba :) Det ska sparas till några längre resor när killarna blir större.
    Nu är blir de 14 månader när vi båda börjar jobba, pappan har varit hemma sen de var 8 månader.
    Men vi kommer gå lite omlott och ha barnflicka en del veckor i alla fall tills de blir 2 år och om det fungerar bra ännu längre.
    Så länge min man har det schema han har nu med dygnspass en del helger så kommer det fungera.

Svar på tråden Vad kommer ni göra om dagarna då era föräldrarpenningsdagar är slut?