• Anonym (Trådstartare)

Ni med skyddade personuppgifter se hit!

Hmm, vet inte vart jag ska lägga den här tråden..

Iallafall lever jag och min familj med skyddade personuppgifter sen nått år tillbaks.
    Vill inte riktigt gå in på varför men det har inte att göra med en misshandlande exman.. Men jag har haft problem med en förföljare som gjort riktigt otäcka saker, alltså det rör sig om en psykiskt störd människa som attackerat vårt hem och så..

Nu undrar jag, alla ni som har liknande problem, med exmän eller bara underliga människor.. Hur gör ni för att hantera rädslan?
    Jag vill flytta jämt ungefär, helst till en lägenhet högt upp och i hus utan brevinkast och med portkod. (Har varit utsatt för ett försök till anlagd brand.)
    Vi bor högt upp nu men känner mig ändå inte trygg med öppen port och så.
    Går det att få nån slags hjälp med att få förtur och hjälp med att flytta? Nån som vet? Vill helst bo i hus men det känns som en omöjlighet av förklarliga skäl.
    Men om man skulle göra det, kan man söka bidrag för säkerhetsdörr? Kanske okrossbara fönster?

Och sen en allmän grej bara.. Känner mig som ett jäkla ufo på vårdcentralen och på apotket och sånt. Det är som att man inte har en aning om hur man ska hantera. Ibland viskar man "du har skyddad id va" och i doktorns väntrum blir det alltid typ "kan person född 1979 komma in".. Och så hummar doktorn alltid och så ja jag ser att du har skyddade personuppgifter så jag vet ju inte vad du heter och så blir det en kort paus som att jag ska dra hela min historia om varför.. Känner mig jäkligt dum rent ut sagt.

Nån som bara vill skriva något? Känner mig rätt så ensam. Och känns jobbigt för mina barn, hur hanterar jag det när dom kommer upp i skolåldern? Med myndigheter och allt..

Ja, skriv vad som helst och berätta. Tips på vad man säger om nån frågar om varför man har skyddade uppgifter kanske?

• Svar på tråden Ni med skyddade personuppgifter se hit!
  • Anonym (jobbigt!)

Anonym (Trådstartare) skrev 2009-10-09 21:45:17 följande:

Men vad tänker du om jag skulle säga att vi har skyddade uppgifter? Ser folk liksom ner på en? Jag vill inte vara nån man tycker synd om, men vi kan inte leva normalt som det är nu.
    Jag skulle aldrig se ner på en med skyddad id. Nyfikenhet är väl mer vad det väcker och får man reda på orsaken så kanske man skulle tycka synd om personen, det måste ju vara skitjobbigt. Antagligen skulle jag ta för givet att personen beöver gömma sig för någon förstås även utan en förklaring... varför skulle man annars ha det.
  • Anonym (också skyddad id)

Rädslan kommer säkert att sitta i ett bra tag och det är kanske bara ett sundhetsteckan att du säjlv söker en miljö och ett boende där du kan slappna av. Skit i vad andra tycker om det, gör det som känns bra för dig och dina nära.

Jag har samma erfarenheter på vårdcentral, apotek, bank etc men ser det inte som något negativt utan som att de faktiskt föröker ta hänsyn till en situation som de inte riktigt känner till. Jag berättar inte varför jag har skyddad id om jag inte känner för det - det har jag ju ingen skyldighet att uppge till kreti och pleti. Var rak i ryggen och känn dig stolt över att du gjort något åt en dålig situation som du tidigare varit i!

• Anonym

Jag tycker att det känns säkrast att bo i "lägenhetsradhus" eller vad man ska kalla det. Vi har ingång på nedre plan, men hela lägenheten en trappa upp. Med en extra säker dörr och kedja för och sånt, så känns det helt ok. Jag gillar inte trapphus, för då vet man aldrig vem som tagit sig in där. Det finns alltid någon tillmötesgående person som hjälper till att släppa in den man inte vill i trapphuset.

• Anonym (Tandläkare)

Jag jobbar innom tandvården och vi har ganska många patienter med skyddad identitet. Vi har utarbetat ett sätt att ta hand om de som är skyddade som vi tycker funkar bra. Jag vill gärna veta era synpunkter på det och se om det är någonting som vi kan bli bättre på.

De flesta som kommer till oss har ringt i förväg och bokat tiden så vi vet att personen som kommer har skyddad identitet. Den första patienten träffar på är receptionisten. När patienten pratar med henne hör ingen annan samtalet. Hon ger patienten ett namn som han eller hon ropas upp med t ex Emma Johannson. På så sätt ropas den patienten upp på samma sätt som alla andra.

När patienten kommer in i behandlingsrummet talar jag om att jag vet att patienten har skyddad identitet, så slipper patienten förklara det. Sen frågar jag om det är ok att vi kallar dej Emma Johansson hädanefter. Oftast säger patienten ja, men ibland vill dom bli kallade vid ett annat förnamn. Sen håller vi oss till det övernskomna namet för alltid.

Jag frågar aldrig patienten varför dom har skyddad identitet. Jag anser att det räcker med att veta att dom har det. Ofast berättar dock dom flesta sin historia för oss efter ett par besök. Det är aldrig några vackra historier vi får höra.

När dom behöver receptbelagd medicin, får patienten alltid ett pappersrecept. På det skriver jag att patienten har skyddad identitiet. Det brukar fungera bra på vårtat apotek, och dom ställer aldrig några frågor till patienterna om det.

• Anonym (Skyddad här med)

Vår familj har även vi skyddade personuppgifter, jag har fått flytta tvärs över landet och får göra avkall på min familj och vänner. Håller med om att det är otroligt frustrerande när man är hos vc och de måste bara veta varför jag har skyddade uppgifter, undrar hur det påverkar vården? Jag frågar inte om personliga saker hos exempelvis vc.
    Vi har flyttat några gånger och bor nu i hus, jag är fortfarande orolig men det känns bättre nu med grannar som bryr sig och det känns tryggare än att möta någon i ett trapphus.
    Att leva såhär är inte alls kul på något vis och ofta stöter man på problem. Jag kan inte beställa saker som alla andra eftersom jag inte finns med någonstans, alltid behöva förklara sig.

• Anonym (Trådstartare)

Anonym (Tandläkare) skrev 2009-10-11 00:22:58 följande:

Det låter bra av er! =) Det är bra att ha utarbetade rutiner så alla vet hur det fungerar. Så sent som idag ringde jag ett samtal till ett försäkringsbolag som gav mig min adress till mig! Suck. Istället för att fråga "men kan vi skicka det till din adress, vad har du för adress" så blev det "ja, men "kungsgatan13" stämmer väll"?
    Tanken är väll god, men om nån ringer och låtsas vara jag?
    Men iallafall jag skulle vara nöjd över ert bemötande som svar på din fråga.
    Anonym skrev 2009-10-10 20:35:37 följande:
    Jag tycker att det känns säkrast att bo i "lägenhetsradhus" eller vad man ska kalla det. Vi har ingång på nedre plan, men hela lägenheten en trappa upp. Med en extra säker dörr och kedja för och sånt, så känns det helt ok. Jag gillar inte trapphus, för då vet man aldrig vem som tagit sig in där. Det finns alltid någon tillmötesgående person som hjälper till att släppa in den man inte vill i trapphuset.
    Jag skulle gärna vilja bo i lägenhetsradhus med, men hur gör ni med fönsterna? Eller ligger dom väldigt högt upp?
  • Anonym

Anonym (Trådstartare) skrev 2009-10-12 10:33:09 följande:

Anonym (Tandläkare) skrev 2009-10-11 00:22:58 följande:
    Jag skulle gärna vilja bo i lägenhetsradhus med, men hur gör ni med fönsterna? Eller ligger dom väldigt högt upp?
    Våra fönster ligger på andra våningen. Visst kan man ta sig upp dit med stege, fast då måste man ställa den på grannens uteplatser. Man skulle kunna ta sig upp till vissa fönster via balkong och vid ingången också, men där skulle man kanske kunna sätta in säkrare fönster. Balkongen skulle man kunna glasa in också, så då är det ännu svårare att ta sig in utan att väcka hela grannskapet.
  • Anonym (been there)

Jag blev också förfljd av en psykiskt sjuk person. Som tur var hade jag inga barn då, så det var nog lite lättare för mig. Först flyttade jag till en större stad, men var lika rädd ändå så jag tog mitt pick och pack och flyttade utomlands i några år. När jag flyttade hem till Sverige igen kände jag mig tryggare och sökte inte skyddad identitet igen. Jag träffade min man och gifte mig efter ett tag. Jag hade inte hört något från den här galningen på över 10 år när jag helt plötsligt för ett par månader sedan fick ett meddelande från henne på Facebook. Jag svarade naturligtvis inte på det och ingenting mer har hänt sen dess. Jag tror inte människan har en aning om var jag bor eller så... Jag hoppas inte det iallafall. Men jag måste medge att jag blev ganska rädd när hon helt plötsligt dök upp igen.

• Anonym (anonym)

om man får nytt person nummer för att man är i behov av det, ändrar dom ålder då också? eller har man kvar samma ålder men får nytt födelsedatum och nya 4 sista siffror?

• Anonym (varit där..)

Läste att man skyulle kunna få fram nya namnet på ratsit etc?! Inte på mig, är kvarskriven på tidigare ort och slår man på mitt personnr får msn inte fram nått. Jag finns inte.... Slår du på min bil får du som svar upplysning kan ej lämnad, kan inte ens få en p-bot... Min bostad står (om man efter mycket om och men skulle lyckas få tag på ägare) på skatteverket. Får min post via skatteverket till en box. Har ett id/körkort med bild men ett organissations nr istället för personnr och slår man på det visar det bara att jag har skyddad id.

Så kan nån se ditt namn på ditt personnr så är det nått fel eller så finns det olika "grader" id skydd vad vet jag mitt barn finns r i skolan men finns ej inskriven, är ej med på klassfotot eller klasslistan, har lett till vilda spekullationer vilket fick *Kim* att känna dig annorlunda och utstött men vi löste det med ett f-möte där vi kort förklarade att vi av förklarliga men ej relkevanta skäl hade skyddad id och att det inte borde gå ut över vårt barn. Visst vi har figurerade alias men detta för att underlätta på ex. VC etc.

• Skyddad id

Hej jag och min familj har fått sekretessmarkering och jag förstår precis vad du menar jag blev utpressad och nästan dödad av en riktig skurk.

Men vi har barn i skolåldern och det funkar bra skolan har extra koll kring henne och hon har fått figurerat namn och finns inte i några offentliga listor och så här polisen "röd-markerat" skolan och vårat boende så om någon ringer polisen och uppger någon av dessa adresser då blir det extra snabb utryckning annars är allt som vanligt i skolan.

Svar på tråden Ni med skyddade personuppgifter se hit!