• kristallkulan85

minskar risken för missfall när man sett hjärtat?

jag var på ett privat vul när jag var i vecka 9+2 trodde jag, men bm sa att barnet var 9+5, barnet var då 28,5 mm, och hjärtat tika på för fullt och barnet rörde sig fram och tiillbaka fram och tillbaka...jag gick för jag knappt hade några grav symptom, men nu till min fråga minskar risken för missfall när man sett hjärtat slå i nästan vecka 10+0, bm sa att nu är risken för missfall så liten som under 5% nån som vet om det v erkligen stämmer??

• Svar på tråden minskar risken för missfall när man sett hjärtat?
  • Silversolen
    UnderYtan skrev 2009-10-11 11:36:22 följande:
    Livmodern: Själv läste jag att risken är stor i vecka 10 (inte vecka 8) eftersom moderkakan i vecka 10 förbereder sig för att ta över näringstillförseln osv. Alltså exakt det du skrev men att det sker i vecka 10, inte vecka 8. Det läste jag i "Att vänta och föda barn".
    Ja, det har jag faktiskt funderat på, har också hört att det sker senare än vecka 8! Det konstiga är att både gynekologen och barnmorskan nämnde just vecka 8 som en riskvecka.

Kristallkulan: Hjärtat börjar väl slå mycket tidigare än i vecka 8? Typ i vecka 6?
  • Julia08

Har haft 3 missfall (varav ett sent v.19) och alla gångerna har man sett hjärtat slå tidigt ...

• Kstina

JAg har läst denna tråd och funderar SÅ MYCKET på vad ni skriver. Jag har också läst följande:

-majoriteten av alla missfall sker i v 5-7

-majoriteten av alla missfall sker på grund av kromosomavvikelser som sätter celldelning ur spel (kromosomavvikelser som kan förekomma hos alla potetiella embryon)

-mår man väldigt dåligt efter v 6-7 är risken för missfall ofta lägre eftersom det ofta tyder på att hjärtat och den fortsatta celldelningen och ökade hormonproduktionen fungerar som det ska

-har man sett hjärtat slå på ett tidigt ultraljud minskar risken för missfall till under 5% (dvs. nästan lika lite som efter vecka 12)

Jag vet inte om detta stämmer men jag info har jag fått från en blogg om missfall. Jag är så sjukt orolig för MF även om jag (läkaren) såg hjärtat på tidigt VUL i v6 (v5+4). Men nu har jag typ noll symptom av min graviditet (är idag i v8, v7+1) så nu är jag ändå lika orolig för MF............

• Krake

Min läkare sa ocksa att risken för mf är 5% nu när vi vet att det finns ett hjärta.

• Zoê02

Jag hoppar in här på ett hörn...{#lang_emotions_dreamer}
    Har läst alla inläggen och förstår alla som är oroliga och vill ha en typ av bekräftelse eller statistik på att allt är bra där inne.
    Har själv haft mf, ett tidigt men ett mf är alltid lika tråkigt när man går å hoppas på ett litet knyte...

Vill bara säga till alla som läser tråden att det bästa ni kan göra för egen skull OCH barnets, är att försöka släppa all oro och tro på att allt kommer att gå bra.

Jag är också en person som är expert på att oroa mig i förväg över allt och inget.
    Men den här gången har jag bestämt mig för att släppa taget och låta allt ske...
    Allt jag kan göra är att försöka leva normalt, äta rätt och vara lycklig över här och nu {#lang_emotions_wink}

Om vi tänker på hur många barn som faktiskt födds varje år...om vi tänker på hur många kvinnor som lever under fattigare, mer påfrästande omständigheter än vi och ändå föder friska barn varje sekund{#lang_emotions_surprised}, så kan det ge ett litet hopp om att det kan gå bra för oss med...ellerhur?
    ...Bor själv i ett U-land just nu så jag vet att, fattigdom, svält, undernäring och stress, de saker som vi i Sverige får råd om att undvika för att minska risken för MF...trots dessa faktorer, så går många igenom friska graviditeter och föder friska barn...
    Vi har förmånen att kunna oroa oss....dessa kvinnor har inte tid eller råd till det...
    Vet att vissa kanske tycker att jag bara pratar...men vill bara att dem som oroar sig ska få lite sinnesro...
    Det går faktiskt bra många gånger, tänk mer på det än på vad som skulle kunna hända...

Jag försöker att inte tänka på statistiken eller på veckorna, just nu är jag gravid i vecka 4+5, och jag litar på att allt är som det ska.
    Att oroa mig gör bara dagarna deppiga och outhärdliga.

Om så där en 8 månader hoppas jag på att vara mamma och om ingenting dåligt händer under vägen, vill jag inte vara lessen eller orlig...

Till alla Gravida-GRATTIS {#lang_emotions_smile}
    Vilken resa vi har framför oss!!!

• Basbec

Jag gjorde vul i v7+3 allt fint o hjärtslag, barnet dog exakt en vecka efter detta såg man på vil i v10+2 vid koll så barnet varit dött i 12 dagar men inte fått missfall än

• Det vackraste

Jadå. När man sett hjärta slå i v 6+ är risken bara 9%, v 7 4%, v 8 1,5 och 9+ 0 0,5%. Enligt studier som gjorts. Finns väl individuella smärre skillnader för vissa säkert men enl ivf läkare stämmer dessa siffror i stort.

• Gotlands tjejen

Hej jag gjorde ett ultraljud i vecka 8+5 gjort ivför hjärtat slog minskar risken för misfall då... är i vecka 9+1 nu . När börjar magen att synas syns inget ännu ju..

• Nykär15
    Gotlands tjejen skrev 2016-05-28 08:04:05 följande:

Hej jag gjorde ett ultraljud i vecka 8+5 gjort ivför hjärtat slog minskar risken för misfall då... är i vecka 9+1 nu . När börjar magen att synas syns inget ännu ju..

Magen kommer först framåt v 15-17...man blir lite snopen första gången man väntar barn, för första 20 veckorna syns det knappt och man känner kanske inga sparkar. Så bara att vänta så kommer det :) i början är man bara svullen av tarmar. Barnet är ju bara några cm ännu så det tar ju inte mycket plats, i v 12 är livmodern i storlek som en apelsin och når precis ovanför blygdbenet. Vissa syns det inte på förrän v 20, andra syns det tidigare. 
  • Suzy16

Hej
    Att se hjärtat slå betyder inget. Jag har haft tre missfall på två år.. Sista gången fick jag komma in och se ultraljud i vecka sex.. hjärtat slog fint.. Några veckor senare kom jag in för ny check.. Då hade det dött i vecka 6..  Alltså dagar efter att jag varit där.. Nu går jag på utredning.. Håller tummarna för nr 4.. Men vågar inte hoppas...

• fanola
    Zoê02 skrev 2010-05-13 05:18:54 följande:

Jag hoppar in här på ett hörn...

Har läst alla inläggen och förstår alla som är oroliga och vill ha en typ av bekräftelse eller statistik på att allt är bra där inne.

Har själv haft mf, ett tidigt men ett mf är alltid lika tråkigt när man går å hoppas på ett litet knyte...

Vill bara säga till alla som läser tråden att det bästa ni kan göra för egen skull OCH barnets, är att försöka släppa all oro och tro på att allt kommer att gå bra.

Jag är också en person som är expert på att oroa mig i förväg över allt och inget.

Men den här gången har jag bestämt mig för att släppa taget och låta allt ske...

Allt jag kan göra är att försöka leva normalt, äta rätt och vara lycklig över här och nu

Om vi tänker på hur många barn som faktiskt födds varje år...om vi tänker på hur många kvinnor som lever under fattigare, mer påfrästande omständigheter än vi och ändå föder friska barn varje sekund, så kan det ge ett litet hopp om att det kan gå bra för oss med...ellerhur?

...Bor själv i ett U-land just nu så jag vet att, fattigdom, svält, undernäring och stress, de saker som vi i Sverige får råd om att undvika för att minska risken för MF...trots dessa faktorer, så går många igenom friska graviditeter och föder friska barn...

Vi har förmånen att kunna oroa oss....dessa kvinnor har inte tid eller råd till det...

Vet att vissa kanske tycker att jag bara pratar...men vill bara att dem som oroar sig ska få lite sinnesro...

Det går faktiskt bra många gånger, tänk mer på det än på vad som skulle kunna hända...

Jag försöker att inte tänka på statistiken eller på veckorna, just nu är jag gravid i vecka 4+5, och jag litar på att allt är som det ska.

Att oroa mig gör bara dagarna deppiga och outhärdliga.

Om så där en 8 månader hoppas jag på att vara mamma och om ingenting dåligt händer under vägen, vill jag inte vara lessen eller orlig...

Till alla Gravida-GRATTIS

Vilken resa vi har framför oss!!!

Otroligt bra skrivet!!
  • Pyse

Hej! Jag har precis fått 9 hela graviditetdveckor. Fredagen den 3e var jag på Vul för datering. Läkaren sa att fostret var 6 veckor gammalt, vi blev osäkra på om det kunde stämma. En vecka senare gjorde jag nytt VUL med samma läkare, då sa han att fostret var 6+4 och därav fattades 2 millimeter, han kunde se hjärtat slå. Fick ny tid om två veckor. Är så orolig att jag inte vet vad jag ska göra. Tycker att illamåendet har avtagit, har dock fortfarande ömma bröst. Kan det vara så att fosret kan växa ikapp? Skulle vara så tacksam för lugnande ord.

Svar på tråden minskar risken för missfall när man sett hjärtat?