• restokig

Skottland eller Tyskland?

Hej

Vi har allvarliga planer på att flytta till antingen München eller Edinburgh och har nu gått lite i baklås - finns det någon som har nåt att bidra med vad gäller en, andra eller helst båda städerna är jag tacksam. Mycket handlar om om man kan klara en familj på en lön, dagis (o avgifterna) o skolorna. Är tacksam för alla synpunkter eller reflektioner.

• Svar på tråden Skottland eller Tyskland?
  • restokig

Tack för alla tips!

det där m att gå utanför arbetsbeskrivningen känns bara lite främmande eftersom jag på mitt förra jobb (i Sverige) verkligen ville få en arbetsbeskrivning men inte fick. Men det är säkert bra att tänka på innan man rusar iväg och kanske "bara ska försöka hjälpa till" eller nåt.
    Att det finns möjligheter för den som kämpar känns helt rätt. Har visserligen erfarenheter inom vissa områden men är helt öppen för att prova nåt nytt.

• Black roses
    restokig skrev 2009-10-14 13:27:19 följande:
    Tack för alla tips! det där m att gå utanför arbetsbeskrivningen känns bara lite främmande eftersom jag på mitt förra jobb (i Sverige) verkligen ville få en arbetsbeskrivning men inte fick. Men det är säkert bra att tänka på innan man rusar iväg och kanske "bara ska försöka hjälpa till" eller nåt. Att det finns möjligheter för den som kämpar känns helt rätt. Har visserligen erfarenheter inom vissa områden men är helt öppen för att prova nåt nytt.
    Jag ber om ursäkt, för jag såg just hur illa det var stavat i mitt förra inlägg, det beror på trådlösa tangentbordet på den stationära datorn..

Ja jag kan känna att jag saknar detta här hemma i sverige jag med, men men..
    Nu hoppas jag att ni kanske har kommit fram till hur ni ska göra, och kom ihåg, skulle det i sista änden inte kännas rätt, så är det ju inga svårigheter att komma hem igen...

Mvh M G
  • Örnie

Jag röstar för München för jag trivs jättebra. Det är så trevligt här i trakten. Det där med försäkringar på jobbet om man råkar göra fel arbetsuppgifter, har jag aldrig hört talas om när det gäller Tyskland. Dagis bygger de nu i rasande takt. Jag vet personligen ett dagis som har svårt att hitta ungar (centrum) och f ö är det nuförtiden ganska ovanligt att mammor stannar hemma länge i det här området, för Muenchen är faktiskt lite för dyrt för många familjer utan två inkomster. Fast man måste nog fixa lite privat barnomsorg ändå, som när dagis är stängt eller barnen är sjuka och man redan har tagit ut sina 10 dagar per barn och år. Alla jag känner som har barn och vill ha barnomsorg har också det. Kostar inte heller så mycket. Den är subventionerad.

Och sen kan det kanske vara svårt att få jobb om man inte har en attraktiv utbildning/kompetens i bakgrunden. De har ett helt annat utbildningssystem här och i princip har man en skräddarsydd utbildning (lärlingsutbildning) till de flesta jobb. I alla fall bor det massor av svenskar här, så det är inga problem att få kontakter.

Jag bodde förut i stan, men har flyttat ut nu. Det är ännu bättre än att bo i centrum, tycker jag. Man ska se till att man har gångavstånd till pendeltåget. Det underlättar, men bostäderna nära pendeln är förstås dyrare än de som ligger ute i bushen.

Sjukförsäkring får man genom arbetet. Om t ex din man jobbar, men inte du, så ska han se till att ta en gesetzliche Krankenversicherung (inte privat) som AOK, för då blir hela familjen försäkrad för samma pris som han. Det går att byta till privat senare, men tyvärr är det svårt att göra tvärtom. Han kan lockas till att ta privat försäkring om han har hög inkomst (annars får han i alla fall inte ta den), men ni ska tänka på att då måste alla i familjen ta var sin försäkring och det blir dyrt.

• YokohamaNr2

JAg tankte bara tillfora en sak angaende Storbritannien och det ar att ditt aldsta barn kommer att ga i skolan, i UK borjar man ju tidigt vid 4 ars alder, det ar inte riktig skola direkt utan mer lek och sant men definitivt mer 'akademiskt' an i Sverige.

• restokig

Tack Yokohama
    jag har förstått att det är dags för henne i augusti (?) i så fall men är det någon som vet mer om hur långa dagar de har i början?
    Och är det svårt att komma i på en del skolor eller brukar man få plats där man vill?

• toca

Hej! Jag bor också i närheten av München (fast ute i en liten by på landet) och tycker det finns mycket som är bra här. Alperna är ju underbara och erbjuder ett härligt liv. Min treåring går tex på naturlekis tre förmiddagar/vecka och dessutom svenska skolan varannan lördag. Jag arbetar inte, utan är "hemma" med mina barn. Jag har många vänner (tyska, svenska och andra nationaliteter) som gör likadant och här finns massor att göra med barn, så just "hemma" är vi rätt sällan.
    Enda nackdelen här är tyska mentaliteten. Men det är stor skillnad på stan (München alltså) och landet eller mindre städer som tex Bad Tölz. Utanför stan är människorna betydligt trevligare och vänligare. Men efter sex år här har jag ändå bara inflyttade vänner (utländska eller från övriga Tyskland). Så jo, bayrare ÄR rätt konstiga.

• Örnie

Fast i München är i princip alla inflyttade, så att om det är lite storstadsstressigt och snorkigt, så ska man inte skylla på bayrarna. Jag bodde i många år i en liten stad, och det är sant att urinvånarna håller sig för sig själva. Å andra sidan spelar det ingen roll, för så gott som överallt har folk flyttat kors och tvärs sedan kriget och det finns tillräckligt med andra utbölingar (som inte har hela släkten i byn) att umgås med. Det vanliga ytliga umgänget (fint väder, trevlig hund, hur gammal är bebisen) har man förstås i stor utsträckning även med urinvånarna. Försök få ytlig kontakt med valfria svenskar på din vanliga busshållplats och du kommer att anse att bayrarna är vääldigt lättillgängliga. Heja Bayern!

• 3tjejer

I Skottland börjar man skolan om man har fyllt 5 i augusti (när skolan börjar). Om man fyller 5 inom ett halvår (dvs innan februari är slut) så får man lov att börja skolan. Skolan är från 9-15 mån-freoch de flesta skolor har en "after-school-club" dvs fritids där barnet kan vara kvar om man jobbar senare (självklart mot betalning).
    Dagis är gratis för barn över 3 om de går på dagis på skolan och då bara 2,5h/dag. Men om man går på privat dagis längre kan man få med sig "funding", dvs bidrag för de 2,5h (men endast om det privata dagiset är med på kommunens samarbetslista).
    Det finns ju även child minders = dagmammor som ev hämtar och lämnar på de komunala dagisen.
    Kan säga att vi klarar oss på en lön (nätt och jämnt) i Dundee med ett barn på dagis. Edinburg är nog lite dyrare men det beror ju mycket på vad man hittar för boende.
    Här är ganska många mammor hemma med sina barn men ganska många verkar jobba deltid också. Eller jobba heltid. Alla alternativ finns vilket jag uppskattar jmf med Sverige där de flesta gör på samma sätt.

• restokig

Tack alla snälla för massor av bra info.

En sak om Tyskland, Bayern;
    när jag läst om skolsystemet verkar det lite speciellt. Hur uppfattar ni det som har erfarenheter/är på plats?

• Örnie

Att gå i skolan i Bayern är inte lätt som en plätt. Om ett barn är speciellt, så råkar det lätt illa ut. Skolan står alltid på lärarens sida och läraren behöver inte vara villig att samarbeta ens med de stödpersoner som hon personligen har beställt. Om barnen däremot är flitigt och intresserat, så får det en mycket bättre utbildning i Bayern än på många andra ställen. Jag har varit mycket kritisk mot skolsystemet, men jag är sannnerligen inte övertygad om att precis-tvärtom-systemet i Sverige är överlägset. Men som svensk kan det bayerska skolsystemet bli en chock.

De första två skolåren (från ca 6 års ålder) är ganska okej om läraren inte totalt hopplös (det går inte att byta klass, lärare eller skola inom den allmänna folkskolan, bara på realskolan och gymnasiet - ja om det finns privata skolor så går det - däremot kan läraren göra sig av med elever betydligt enklare). Sen är det full stress i trean och fyran, för det gäller att få bra betyg så man kommer in på gymnasiet eller realskolan. De flesta vill komma in på gymnasiet, för där har man bäst chanser till vidareutbildning senare. Tyvärr har de "reformerat" gymnasiet och tagit bort ett år, men missat att ta bort lite av läroplanen, så gymnasiet har blivit ännu jobbigare än det var förr. Realskolan är helt okej, men den slutar med en examen i 10-de klass. Då ska man antingen ha jättebra betyg så man kommer in på något gymnasieliknande (FOS t ex) eller söka lärlingsutbildning. Den som går i vanlig folkskola till nian/tian (där finns det numera lite div. varianter som vanlig, quali och M) ska söka lärlingsjobb efter detta, vilket är väldigt svårt, utom för hantverkligt riktigt begåvade pojkar samt flickor som nöjer sig med extremt dåligt betalda jobb som brödförsäljare. Alltså är stressen stor på lågstadiet för att undvika folkskolan. Ja okej, de flesta får något jobb någon gång.

Som förälder ska man ha en bra utbildning, så man kan hjälpa barnen med läxor, eller mycket pengar, så man kan betala någon annan för läxhjälpen. Annars blir det väldigt tufft för barnen.

Har personligen erfarenhet från i princip alla skolvarianter utom FOS. Tja, skolan är en djungel och man ska aldrig lita på vad skolpersonal säger. Det är alltid bäst att kolla upp sanningshalten.

Skolan är inte någon höjdare om det dyker upp problem (funktionshinder, inlärningsproblem, sociala problem) men den som klarar sig har kommit ut på toppen.

Detta gäller alltså Bayern. Inte några andra tyska områden.

• Hedi

Jaha här är alla Münchenbor, här är en till!

Jag kan inte annat än instämma pa det som tidigare skrivits.
    Kindergarten är inte sa dyrt "fran 3 ar" da garanteras en plats. Det svara är att fa en plats till ett barn som är under 3 ar. Vi bor 20 min utanför München och jag sag ett info-blad angaende priser. Det kostade ca 170 euro om jag inte minns fel.

Det är underbart att bo sa nära Alperna, klimatet är bättre än i Sverige. Älskar att sitta i en biergarten pa varen, ga pa julmarknader osv. Finns alltid nagot att hitta pa, eftersom det är stängt pa söndagar blir man pahittig. Om det gar att leva pa en lön beror ju pa hur mkt din man tjänar . Vi lever pa en just nu och det funkar, naturligtvis hade det varit bättre att ha tva.

Jag tycker inte alls det har varit svart att fa tyska kompisar. Det som är lite trakigt i Tyskland är bara att servicen ofta är extremt dalig. Sen sa är München ganska snobbigt.

• bebbe2005

Haha! Servicen ja!!

Det ar nagot jag verkligen kan poangtera ar tusentals battre i Skottland an i Bayern Jag kommer ihag forsta gangen jag gick till mataffaren har i skottland och undrade vad kassorskan holl pa med, hon bara "stirrade pa mig" medans jag lade upp alla varor pa rullbandet -> jag fragade lite tvart (som man gor i muenchen!) vad hon sysslade med (hon gjorde ju ingenting! scannade ingenting!), Hon svarade lite forvanat att hon ju vantade pa att jag skulle fa upp alla varorna innan hon borjade scanna, sa att jag sedan skulle hinna packa alla sakerna (om jag nu inte vill ha hjalp med packningen, for det gor de oxa saaaa garna)! Det ni muenchnare, det lar ni nog sakna!
    Varst ar visserligen lidl och aldi, affarerna finns aven har och jag ar saker pa att de gar specialinternkurs i "kundvanlighet", for de ar PRECIS lika otrevliga som i Tyskland, haha!!!

• bebbe2005
    Örnie skrev 2009-10-18 16:49:01 följande:
    Fast i München är i princip alla inflyttade, så att om det är lite storstadsstressigt och snorkigt, så ska man inte skylla på bayrarna.
    likjornaja: maste saga att jag har helt annan uppfattning an dig ang. ovan... Just for att Muenchen ar en sadan "mysig" liten storstad sa finns det manga "Urmuenchner" som bott i generationer i staden, dock ar det sa att de inflyttade haller samman, da urmuenchnarna oxa haller samman o saledes ar det valdigt svart att lara kanna riktiga muenchnare inpa livet... det ar i alla fall min uppfattning efter 15 ar boende i bayern, darav 11 i muenchen! Fann att fororterna strax utanfor var tio ganger vaenligare, faktiskt! har bott bade norr o soder om muenchen, trivdes allra bast i erding, som ligger ca 50 min med pendeltag fran citycenter (men har darfor mysig stadskarna med cafeer och affarer o allt man behover for dagsbruk sa att saga)! o snobbigt ar muenchen, helt klart! men det ar ju en rik stad, so no wonder!
    Bor forresten inte i EDI, utan ca 50 min norr om staden i en liten by, sa kan tyvarr inte ge tips om sjalva staden o dess leverne som smabarnsforaldrar dock ar det dyrt boende, men det ar det ju a andra sidan i muenchen oxa.
    En vanlig lagenhet i innerstaden kostar sina slantar... vi bodde i parhus i erding senast o jag tror hyran lag pa ca 1500 euros/manad (och har for mig att det var relativt billigt...)
    under 1200 euros lar du i alla fall inte hitta nagot mysigt...
    har i skottland ligger hyrorna dock oxa ratt hoga, har dock ingen erfarenhet av att hyra har, pim kan det battre
  • 3tjejer

Tja vi har hyrt två hus nu i Dundee som ju är väldigt mycket mindre än Edinburg. Bägge med 4 sovrum och trädgård. Hyran är £750 nu och var £800/mån på andra stället. Till det kommer council tax beroende på i vilket område man bor. Vet en annan familj som betalade ca £500/mån för ganska liten lägenhet centralt med 2 sovrum. Jag vet inte hur hyran ligger i Edinburg men gissar att vi skulle få ett kyffe (eller stavas det skyffe?) istället för ett hus.

• Hedi

Bebbe: . Tycker nästan det värsta är när man gar ut och äter. Ibland är det nästan sa att man maste fraga om det är ok att beställa.

Vi bor i Vaterstetten öster om stan, vi betalar runt 1200 Euro för en fyra pa 92 kvadrat iofs har vi köpt den. Vi kollade runt pa 3:or att hyra och de ligger pa ungefär lika mkt som vi betalr nu sa tyckte det var lika bra att köpa.

Finns en sida som heter www.immobilienscout24.de där man kan söka efter hyresrätter.

• bebbe2005

Hedi: jotack, minns det oxa! dock kan aven fransmannen i st tropez den "talangen" - dar ignorerar de dock en totalt, vi hann igenom tre restauranter (vantade pa vardera i 15 minuter!) utan att ens fa en meny eller bli tilltalade, sa det slutade med en lunch inkopt pa en supermarket...

far lite hemlangtan till muenchen, maste jag erkanna, nar jag laser era inlagg i traden, trots deras servicemindedness... men det ar kanske mest pga alla kompisar jag har kvar dar...
    blabaren ar for ovrigt ett egetstartat initiativ, har ingenting med swea att gora. det var 2 kompisar till mig som startade det for ca 8 ar sedan, men nu har det nya "ledare", sa kul att det finns kvar!
    swea i muenchen har dock en hel del "unga medlemmar" och de kor afterwork-sessions som lar vara kul for oss yngre (naja, 30+ far man nog tillagga)... haha, lite reklam med tanke pa att det finns manga av mina kompisar som gar dit (och aven satt i styrelsen for ett par ar sedan)... men visst finns det aven en hel del aldre medlemmar som kanske inte direkt bidrar till "friska" vindar sa att saga...

darutover borde ni prova From North om ni inte redan kanner till det. En skandinavisk forening, de kor oxa afterwork och parties och andra evenemang... tja, lite egoreklam dar oxa startade den foreningen tillsammans med 7 andra skandinaver for nagra ar sedan...! www.fromnorth.de

nae, nu vaknade lilltosen...

• Hedi

Bebbe: Du far väl komma tillbaka da . Jag brukar ga till blabären men inte till Swea. Har dock funderat pa att kolla upp dem. From North julfest var jag pa för 5 ar sedan.

• bebbe2005

da var vi nog pa samma julfest! men jag var nog redan da en av gamlingarna, haha!

• restokig

Stort tack för alla kommentarer o all hjälp!
    Spännande att läsa.

En sak jag letar info om är hur svårt det är att få låna pengar till husköp i skottland? Enligt det jag läst hittills verkar de räkna mer återhållsamt än i Sverige men min info är lite gammal så det kan ju ha hänt en del. Det jag läste var att för husköp skulle maxbelopp att låna vara 2,5 * årslön och när jag jämför med huslån i Sverige verkar det lågt. Om det är någon som vet mer om detta alt har erfarenhet av husköp i Skottland vore jag tacksam för all info!

Svar på tråden Skottland eller Tyskland?