• Hallon

hur ska jag göra? får inget gjort...

Har en 11månaders hemma och hon har blivit så jobbig...
    Har alltid varit ganska nöjd men nu fått riktigt mkt humör, visst de är ju bra att hon också ger uttryck för känslor och vilja, men jag kan inte göras något här hemma.
    Ställer jag mig och ska diska blir hon jätteledsen/sur och hänger och klänger på mig, försöker få henne att sitta och leka med något men det hjälper inte, hon blir inte nöjd föränn hon får komma upp i min famn och jag slutar diska eller vad det ä'r jag håller på med.

Så då undrar jag om jag ska ge henne tiden istället när hon gör så, eller ska jag försöka strunta i henne för att få henne att förstå att jag måste göra annat också?
    Kommer hon isf att förstå det ?

Är så jobbigt när hon är så mammig, hon vill verkligen att jag ska vara med henne heeeeeeeeela tiden, får inte en minut över till annat.

• Svar på tråden hur ska jag göra? får inget gjort...
  • Joci

Min dotter fyller 1 om 10 dagar och hon var precis lika dan när hon var 10,5-11 månader.
    Hon kunde inte leka själv, skulle bara bli buren och gnällde konstant. Gick inte ens att gå på toaletten eller diska.
    Vi har boken "Växa och upptäcka världen" hemma. Den beskriver barnets 7 utvecklingssprång under det första året. Det sista är runt 45 veckor dvs 10-11 månader. Barnet blir klängigare, gnälligare och vill ha ständig uppmärksamhet.
    Känns det bekant?

Kan säga att det går över, min dotter är sig själv igen nu

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Pormoicheia

Det kommer troligtvis att gå över. Det är en fas som så många andra och det är inte helt omöjligt att den går över lika snabbt som den kom.

Sen är det ju så att man får se till att inse att man inte hinner med allt hushållsarbete man vill när man har så små barn.
    Man får försöka prioritera det viktigaste när barnet sover och känner man att man behöver hinna med mer så får man försöka få lite avlastning. En av de äldre släktingarna eller en vän kanske kan komma komma förbi och leka lite med henne  så du får händerna lite fria.

Man får försöka lära sig vara nöjd med det man hinner helt enkelt.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Meli

Varför inte köpa en bärsele så att du kan bära henne på ryggen. Då har du armarna fria och får gjort vad du vill, och de brukar vara nöjda där Det gör jag när minstingen behöver närhet och jag har saker att göra

• Meli

En ergonomisk bärsele såklart så att du inte får ont i ryggen och hon sitter bekvämt

• Stårschan

Jag tycker att det låter som om hon skulle behöva en kompis...

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • 3tjejer
    Meli skrev 2009-10-11 20:21:16 följande:
    Varför inte köpa en bärsele så att du kan bära henne på ryggen. Då har du armarna fria och får gjort vad du vill, och de brukar vara nöjda där Det gör jag när minstingen behöver närhet och jag har saker att göra
    Haha, ja så tänkte jag och slog till på både ringsjal och ergonomisk sele. Men när lilltjejen vill upp så vill hon upp på ett sätt så att hon får min fulla uppmärksamhet. Hon vill sitta på armen på höften. Svårt när man måste fixa middag för att inte snart ha tre hungriga och gnälliga barn (och två hungriga, gnälliga föräldrar). Då blir det selen ändå även om hon inte är så nöjd. Känns bättre att hon är gnällig på mig än att hon känner sig övergiven nere på golvet.

Men till ts, om nu inte sele funkar för er (men testa för det funkar för många och är ändå väldigt bra om man tex ska ut i skogen). så kanske det funkar att sätta henne i barnstolen så att hon sitter brevid dig och plaskar eller röjer i en (säker) låda eller nåt. Min 14 månaders sover fortfarande två ggr/dag så jag försöker förbereda så mycket som möjligt då så att det inte blir fullt lika kaotiskt sen på eftermiddagen.
  • Krottas

Du skriver,..
    "Så då undrar jag om jag ska ge henne tiden istället när hon gör så, eller ska jag försöka strunta i henne för att få henne att förstå att jag måste göra annat också?"

Det med bärsele tycker jag låter bra. Dessutom bör du ge henne mycket kärlek, visa henne att du tycker om henne hela tiden. Säg gång på gång att du älskar henne, och du bygger upp den trygghet hon behöver. Så blir det lättare med tiden.

Svar på tråden hur ska jag göra? får inget gjort...