• Saffy

Laktulos och mjölkproteinallergi?

Min kille på 10 månader är otroligt trög i magen, och numera hjälper inte ens en burk katrinplommonpuré per dag. Vi tänkte prova Laktulos, men det innehåller ju laktos (mjölksocker), och jag är lite för okunnig för att veta om laktos även kan innehålla mjölkprotein? Nån som vet? På flaskan står det att man enbart ska vara försiktig vid laktosintolerans, det står inget om mjölkproteinallergi. Och Apoteket eller sjukvårdsupplysningen vågade inte svara på om jag kunde ge honom Laktulos. (?!). Om någon vet vad man kan ge förutom katrinplommon så önskas tips om det också.

• Svar på tråden Laktulos och mjölkproteinallergi?
  • TeAmo

Hm, det låter nog inte så bra.. men det finns andra alternativ. Lunelax fungerar jättebra men tvivlar starkt på att man kan ge det till en sån liten en. Movicol Junior - det bör funka!

• Jasusu

Vad äter han för övrigt? Tänkte att det kanske är nått i kosten som kan göra att han är så förstoppad?

• Saffy

Han äter väldigt varierat. Jag kör tallriksmodellen så han får i sig det han ska. Han är inte direkt förstoppad, men han klämmer själv några minuter, så kommer det ut en liten klutt, och sen får vi alltid hjälpa till med en tops i ändan och reta honom lite, och då kommer allt, och det är inte hårt, men trögflytande. Det är just "proppen" som vi måste hjälpa honom med, sen kommer allt av sig självt. Han får sammanlagt en burk katrinplommonpuré om dagen. När Enagogröten var slut i lång period för nån månad sedan åt han Nestlés gröt med katrinplommon som vi blandade ut med havremjölk. Den tror vi hade bra effekt på magen, så vi funderar på att börja med den istället för Enago.
    En annan fråga som nån kanske kan svara på: vad har katrinplommon för effekt på hans lilla mage i långa loppet? Kan det vara skadligt att äta en burk om dagen?
    Fins det annan frukt/grönsak som har dokumenterat bra resultat på trög mage?

• Jasusu

Byter ni ut mjölkprodukter mot sojaprodukter?
    Nestles gröt kan innehålla spår av mjölk

• Saffy

Vi byter ut mjölk mot havreprodukter. Men hans mjölkproteinallergi har inget med magen att göra, så om Nestlés gröt innehåller spår av katrinplommon får han utslag, men det har han inte fått.

• Sajom

Ring och prata med tillverkaren de borde kunna svara (eller i alla fall ta reda på det)

• Jasusu

Symptom på mjölkproteinallergi är även magproblem. Samma sak om man har allergi för soja.
    Det kanske är en tillräckligt liten mängd för att irritera magen,men inte huden.

• tessan27

Laktulos innehåller inte laktos... Dottern tål inte mjölkprotein och doktorn sa till oss att vi kunde ge laktulos och namnet bara är lika laktos men att det inte finns nå laktos eller mjölki den...

• Sajom
    tessan27 skrev 2009-10-11 18:14:53 följande:
    Laktulos innehåller inte laktos... Dottern tål inte mjölkprotein och doktorn sa till oss att vi kunde ge laktulos och namnet bara är lika laktos men att det inte finns nå laktos eller mjölki den...
    Laktos finns det i. Hur det är med mjölkprotein vet jag inte men troligtvis är det just bara mjölksocker.
  • Saffy

Det verkar inte finnas nån mjölkprotein i Lactulos eftersom vår son inte har fått utslag efter två dagars användning. Så det är ju bra! Däremot har det inte gett nån effekt än, han är fortfarande trög i magen tyvärr. Ska till BVC nästa vecka för 10 mån koll, måste höra om det finns andra knep. Kommer inte ihåg att våe andra son hade problem med magen när han var liten.

• Trollmor 79

Har hört att kiwi och päron ska vara lösande.
    Vi kör dagligen m laktulos och dottern är fortfarande lika trög i magen

• Izela

min dotter är mjölkproteinallergiker och jag har gett henne laktulos sen hon va 4 månader och varken bvc eller sjukhuset har sagt något om att det inte skulle gå. hon verkar inte reagera negativt på det heller. hon svarar inte på katrinplommon eller andra frukter så laktulos har varit våran räddning..

• Nanas

Jag har allergi mot laktos ?kan jag använda av lactulose????

• number2

Som någon annan skrev; kiwi. Dricker han tillräckligt på dagarna?försök att pytsa i honom lite extra varje dag annars ?

Svar på tråden Laktulos och mjölkproteinallergi?