• Crisan

Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???

Hej

Jag vill åka hem till mitt land och hälsa på min familj. Det skulle vara så himla roligt och kunna visa upp min son för min familj, Jag kommer från ett land som inte är i krig. Jag kommer från Ecuador, och min familj där är en medelklas familj, som i första hand är ärliga snälla och har respekt för andra.

Jag var gift med min sons pappa i 9 år, sen gick vi isär för två år sen. Jag bor själv och har mitt barn varannan vecka. Har ett jobb och sköter mig alltid som det ska. I tre års tid har jag bett min ex att låta mig åka hem till Ecuador och låta Min son följa med. Han vill inte.. han vill inte

Jag känner mig väldigt ledsen, jag förstår inte varför heter gemensamvårdnad om bara en förälder bestämmer, jag förstår inte varför man blir svensk medbörjare om till o med polisen ifrågasätter mig om varför vill jag åka hem med min son?????

Jag bor här totalt själv, ingen familj... Sendan jag flyttade isär från mitt gamla destrutiva liv, har jag nogorlunda skaffa mig vänner och folk som jag kan prata med, innan dess har jag varit totalt isolerad. Jag känner mig som en parasit i den här land ... Totalt själv och ingen stöd nånstans. Jag har pratat med Soc, familjerätten, polisen och jurister. Ingen kan ge mig hopp..

vad ska jag göra.. Undra om det finns flera i den här land som befinner sig i samma sitution. Som 12 åring förlorade jag min mamma, min låtsas pappa och min lille bror i en olycka samtidigt. Min farmor som nu är 80 år har varit allt för mig, och hon är sjuk .. hon önska att jag kunde komma hem och hälsa på med min älskade son.

Jag lider dag som natt och inte kunna ge henne en sista önska. Varför är livet så orättvis?? varför blir man straffat för att man är från en annan land???? varför bara pappan har rätt och hälsa på sin familj med våran son när han vill och inte jag??

• Svar på tråden Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???
  • Anonym

Jag vill åka till mitt hemland med mina barn och hälsa på min mamma, pappan vägrar.  Nu är det snart mer än 4 år.  Han gör som han vill och han har tillgång till sin familj,  Hans familj har valt att inte umgås med barnen när barnen är hos mig.  Tänk att de har tillgång till sina barnbarn hela tiden och väljer att inte träffa de när de är hos mig och sen vägrar dem att barnen ska få träffa sina andra halva- min familj.  Jag läste idag ett inlägg från 2009 och jag har samma problem, ingen familj, knappt några kompisar och bor i en liten stad, och jag kan säga att jag känna att det handla väldigt mycket om faktum att man är utländsk.  När man pratar med familjerätt pratar dem om vad som är bäst för barnen, så antagligen är barnens andra kultur inte bäst för dem, antaglligen är deras osvensk familj inte bäst för dem.  Det var många som skrev till den kvinnan som ville åka till Equador, varför inte åka själv eller varfär inte din familj åka hit.  Varför kan inte vi för aka till våran familj, det var till och med någon som sa att hon var egoistisk.  Det tycker inte jag, jag gör allt för mina barn, ta mycket skit från människor här som försöker  att få mig att känna liten och obetydligt för att jag har en annan hudfärg. Kan var för att jag bor i en liten stad, jag kan inte säga hur det är i större städer. Jag skulle aldrig vill att min mamma upplever sånt.  Jag kommer från ett multíkulturellt samhälle där hudfärg, religion, etnicitet spelar ingen roll. Barnen har rätt till sin andra kultur lika som de har rätt till sin svenskkultur men det är ingen som bryr sig som den andra kulturen.   Sist jag träffade min mamma var 2006 barnen var bebisar, dem har inte en aning egentligen vem hon är, en röst i telefonen.  Folk säger att alla har samma rätt, det tror jag inte på för det har jag inte sett.  För mig känns det som om det handlar mycket om om man är utländsk eller ej, det spelar ingen roll om det är man eller kvinna, för jag har en kompis från England som är man har samma problem, men hans extjej (svensk) som är också min kompis(så jag känner till både sidor), gör precis som hon vill och det familjerätt säger till mig i stort sätt säger till honom, så hon som mamma gör som hon vill och jag som mamma nepp,, konstigt.  Allt som jag har, har jag skaffat själv för när vi delade på oss behåll han i stort sett allt.  Jag tycker inte att jag ska vänta tills barnen är 15, 16 år när dem kan bestämma själva, när dem är i den ålden har dem inte tid med det tror jag för att då är det annat runt omkring.  Det är nu de fortfarande har en chans att skapa nån norgorlunda bra förhållande  med min familj.  Om det är nån där ute som har något svar på hur man kan få dela av sitt ursprung med sina barn genom att kunna resa till hemlandet för att hälsa på min familj, please please HELP!  And please no un-pleasantries even if you have something negative to say, try to write it in a positive way, I have enough negativity around me.

• Anonym (insatt)
    Anonym (mami) skrev 2009-10-15 01:38:21 följande:
    Hej

har läst tråden och kommer nu med en "motfråga" till er som skrivit. Jag befinner mig i liknande situation, men tvärt om. Jag är svenska och min (snart) fd man från Colombia, grannland med Ecuador. Han vill ta med våra två söner dit och hälsa på, och jag vägrar låta dem åka och håller på passen.

Jag är rädd att han tänker behålla dem där och skillnanden mot TS är att han yttryckligen hotat med det under hela vårt förhållande. Nu lovar han att det inte är planen. Vad anser ni?

I en vårdnadstvist måste socialnämnden i händelse av utredning ang umgänget göra en riskbedömning avseende bla risken för bortförande. Utifrån olika parametrar kan man ofta bedöma hur man bör se på risken, även om ord står mot ord - men en riskbedömning är en bedömning inte en obljektiv sanning ...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 00:12:32 följande:
    Jag vill åka till mitt hemland med mina barn och hälsa på min mamma, pappan vägrar.  Nu är det snart mer än 4 år.  Han gör som han vill och han har tillgång till sin familj,  Hans familj har valt att inte umgås med barnen när barnen är hos mig.  Tänk att de har tillgång till sina barnbarn hela tiden och väljer att inte träffa de när de är hos mig och sen vägrar dem att barnen ska få träffa sina andra halva- min familj.  Jag läste idag ett inlägg från 2009 och jag har samma problem, ingen familj, knappt några kompisar och bor i en liten stad, och jag kan säga att jag känna att det handla väldigt mycket om faktum att man är utländsk.  När man pratar med familjerätt pratar dem om vad som är bäst för barnen, så antagligen är barnens andra kultur inte bäst för dem, antaglligen är deras osvensk familj inte bäst för dem.  Det var många som skrev till den kvinnan som ville åka till Equador, varför inte åka själv eller varfär inte din familj åka hit.  Varför kan inte vi för aka till våran familj, det var till och med någon som sa att hon var egoistisk.  Det tycker inte jag, jag gör allt för mina barn, ta mycket skit från människor här som försöker  att få mig att känna liten och obetydligt för att jag har en annan hudfärg. Kan var för att jag bor i en liten stad, jag kan inte säga hur det är i större städer. Jag skulle aldrig vill att min mamma upplever sånt.  Jag kommer från ett multíkulturellt samhälle där hudfärg, religion, etnicitet spelar ingen roll. Barnen har rätt till sin andra kultur lika som de har rätt till sin svenskkultur men det är ingen som bryr sig som den andra kulturen.   Sist jag träffade min mamma var 2006 barnen var bebisar, dem har inte en aning egentligen vem hon är, en röst i telefonen.  Folk säger att alla har samma rätt, det tror jag inte på för det har jag inte sett.  För mig känns det som om det handlar mycket om om man är utländsk eller ej, det spelar ingen roll om det är man eller kvinna, för jag har en kompis från England som är man har samma problem, men hans extjej (svensk) som är också min kompis(så jag känner till både sidor), gör precis som hon vill och det familjerätt säger till mig i stort sätt säger till honom, så hon som mamma gör som hon vill och jag som mamma nepp,, konstigt.  Allt som jag har, har jag skaffat själv för när vi delade på oss behåll han i stort sett allt.  Jag tycker inte att jag ska vänta tills barnen är 15, 16 år när dem kan bestämma själva, när dem är i den ålden har dem inte tid med det tror jag för att då är det annat runt omkring.  Det är nu de fortfarande har en chans att skapa nån norgorlunda bra förhållande  med min familj.  Om det är nån där ute som har något svar på hur man kan få dela av sitt ursprung med sina barn genom att kunna resa till hemlandet för att hälsa på min familj, please please HELP!  And please no un-pleasantries even if you have something negative to say, try to write it in a positive way, I have enough negativity around me.
    Har ni dom eller juridiskt bindande avtal om boendet och umgänget? Har du nåt som håller dig kvar i Sverige förutom barnen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-26 01:25:23 följande:
    Har ni dom eller juridiskt bindande avtal om boendet och umgänget? Har du nåt som håller dig kvar i Sverige förutom barnen?
    Vi har dom om boendet.  Jag kan både svara ja och nej till din fråga, jag jobbar som vikarie, så jag har ingen fast jobb inte att jag inte vill ha fast men det finns inte, kanske finns i en annan stad men eftersom jag kan inte flytta till en annan stad det är ingen mening att leta.  Jag bor i en hyrt lägenhet, detta vill jag inte egentligen eftersom jag har bott i hus så länge jag har levt och nu är jag tvungen att bor i hyresrätt, jag har inte råd med at köpa ett hus.  Jag har en bil som jag känner mig tvungen att ha för att jobb och barnen ska fungera på ett bra sätt.  Mer än det har inte jag, som sagt ex behöll i stort sätt allt och det jag har har jag skaffat själv.
  • Koffie

Till både Anonym och Anonym (mami):

Det verkar nästan som om ingen läst mitt inlägg ovan, för det FINNS saker att göra. Man är inte alldeles bunden, men man måste följa den internationellt överenskomna vägen att få flytta till ett annat land, för att inte hamna i trubbel. Det kan användas både för den som vill flytta med barnen (som Anonym) eller för den som har anledning att befara att den andra föräldern kommer kidnappa barnen (som Anonym (mami) ).

Börja med att gå in på www.reunite.org och/eller www.saknadebarn.org (under "viktiga kontakter" ) . Jag tycker själv att reunites sida är bättre och bredare, och går in mer på vad man kan göra för att förebygga barnkidnappning eller vad man kan göra för att själv flytta lagligt, även om också saknadebarn har sån info. Vad båda sidorna har som är ovärderligt är en lista med advokater med specialkunskaper om internationell familjerätt. Det är en sådan advokat ni ska ha kontakt med - inte den "vanliga" skilsmässoadvokaten från Skövde/Flen/Blomstermåla...De vet i allmänhet alldeles för litet om de internationella aspekterna av en vårdnadstvist.

Det är också av vikt att veta om landet ifråga har undertecknat Haagkonventionen om bortförande/kvarhållande av barn.

Man kan, som sagt, också själv ta kontakt med Centralmyndigheten på UD, de ska också kunna hjälpa med mer info om sånt här (även den adressen hittar du på saknadebarns-hemsida).

• Anonym

Hade du varit mitt ex, hade jag också sagt nej.

Du skriver att du inte trivs här, är helt ensam, känner dig som en parasit etc. Så risken ser överhängande ut att du inte kommer tillbaka med barnet.

• Koffie
    Anonym skrev 2012-05-29 11:38:23 följande:

Du skriver att du inte trivs här, är helt ensam, känner dig som en parasit etc. Så risken ser överhängande ut att du inte kommer tillbaka med barnet.

Och det är väldigt vanligt att man som utlänning i ett annat land känner sig så och faktiskt bör ha chansen att kunna åka hem med sina barn, även om det bara är tillfälligt. Den andra partnern borde också bjuda till litet.

Däremot är risken för barnkidnappning mindre när det sker till ett annat land som undertecknat Haag-konventionen, eftersom överenskommelsen då är att barnen ska tillbaka till det första landet för att vårdnad och boende ska lösas där.

Det finns dock inget som hindrar att lösningen blir att barnen flyttar med föräldern som vill flytta - men grejen är att det ska skötas snyggt och enligt de spelregler som faktiskt finns. Att ta med sig barnen olovligt och riskera att dra på sig en internationell efterlysning och ev fängelsestraff och riskera att röka hela sin framtid, och all chans till barnens boende verkar inte vara så smart. Det är inte heller smart att obstruera och motverka en förälder som vill flytta för mycket, för då kan den föräldern få EV innan man vet ordet av, för att man inte kunnat samarbeta.

Därför är det smartast att faktiskt anstränga sig för att samarbeta och medverka till en vettig lösning - och det gäller båda parterna. Klarar man det inte själv får man ta hjälp av bra advokater och dra det hela i rätten istället - och riskera att andra tar beslut över ens familj, istället för att man själv kan göra det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 11:38:23 följande:

Jag vill bara säga till dig, det är många som inte trivs i sverige på grund av hur de är behandlade, och det är också många svenskar som inte heller trivs i sverige och som vill flytta så långt härifrån som möjligt.  Tyvärr är det så att man är faktiskt behandlad annorlunda för att man ha utländskt ursprung.  Jag är svenskt medborgare men det hjälper mig inte för att jag har utländskt ursprung.  Jag skulle aldrig kidnappa mina barn eftersom jag älskar dem och jag älskar mig själv och att kidnappa innebär att man man måste leva med "your eyes behind your back" hela tiden, att kanske förflytta dig hela tiden och det är inget liv jag vill erbjuda mig själv och definitivt inte mina barn.  Jag har det tillräkligt svårt redan, jag vill inte drunkna mer.  Jag undrar vad dina kommentar skulle bli för alla svenskarna som har bortrövar barn från USA och andra länder och den svenska myndigheten har bortsett från haagkoventionen?  Är det då bättre för dem här barnen att leva i Sverige som har levt 5 eller 6 år i USA  eller andra länder?  Låt mig veta, vad gör Sverige så mycket bättre!
  • Anonym
    Koffie skrev 2012-05-29 11:32:56 följande:

Till både Anonym och Anonym (mami):

Det verkar nästan som om ingen läst mitt inlägg ovan, för det FINNS saker att göra. Man är inte alldeles bunden, men man måste följa den internationellt överenskomna vägen att få flytta till ett annat land, för att inte hamna i trubbel. Det kan användas både för den som vill flytta med barnen (som Anonym) eller för den som har anledning att befara att den andra föräldern kommer kidnappa barnen (som Anonym (mami) ).

Börja med att gå in på www.reunite.org och/eller www.saknadebarn.org (under "viktiga kontakter" ) . Jag tycker själv att reunites sida är bättre och bredare, och går in mer på vad man kan göra för att förebygga barnkidnappning eller vad man kan göra för att själv flytta lagligt, även om också saknadebarn har sån info. Vad båda sidorna har som är ovärderligt är en lista med advokater med specialkunskaper om internationell familjerätt. Det är en sådan advokat ni ska ha kontakt med - inte den "vanliga" skilsmässoadvokaten från Skövde/Flen/Blomstermåla...De vet i allmänhet alldeles för litet om de internationella aspekterna av en vårdnadstvist.

Det är också av vikt att veta om landet ifråga har undertecknat Haagkonventionen om bortförande/kvarhållande av barn.

Man kan, som sagt, också själv ta kontakt med Centralmyndigheten på UD, de ska också kunna hjälpa med mer info om sånt här (även den adressen hittar du på saknadebarns-hemsida).

Tack för dina kommentar, jag kommer att gå in på dem sidorna och ser om det är något som kan hjälpa mig och mina barn.
  • Barbamamah

Jag funderar på att man kanske har lättare att övertala den andra föräldern att ta med barnet om man låter den andra föräldern ha enskild vårdnad och att barnet bara är svensk medborgare med endast svenskt pass. På det sättet är det kanske mindre risk att lyckas med en kidnappning vilket ger ro i själen till den oroliga föräldern. Värt att kolla upp i alla fall.

Svar på tråden Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???