• Johja

Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?

Vore intressant att veta. Är väl i och för sig som med att lyckas bli gravid under normala omständigheter, som ex. drick inte mer än 3 koppar kaffe om dagen etc.

Men radda gärna upp om ni tror att nån liten tanke kan ha bidragit till att ni lyckades behålla "guldägget".
    Alltid intressant att höra!:)

• Svar på tråden Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?
  • Pimpinellan

NSAID= inflammationshämmande mediciner som t.e.x Ipren och Naproxen.
    Funnes det mirakelmetoder skulle IVF-läkarna rekommendera det. Nu chansas det istället på vissa att vissa mediciner kan funka och ibland gör de det.

• Bel
    1111111 skrev 2009-10-13 16:33:56 följande:
    Nej, man ska väl inte bara slentrian-ta det utan anledning? Men för mig som har förhöjt TNF-alfavärde har det fungerat. Jag är gravid nu. Första gången som det har blivit plus.
    Jag sa väl inte att man ska äta det som smågodis heller? Jag vet att vissa kliniker använder sig utav Trombyl, medan andra (som min klinik) inte är så överförtjusta i Trombyl, just för att det medför en ökad blödningsbenägenhet.
    Det är kanon att det har fungerat för dig, verkligen! För det vi alla vill, som har nedsatt fertilitet, är ju att bli gravida.
    Men kvinnor med Endometrios ska inte äta Trombyl!
    Om man läser bipacksedeln på Fass så är det ganska lätt att förstå att det är en medicin som man ska vara försiktig med.
  • 1111111
    Bel skrev 2009-10-13 21:01:49 följande:
    Jag sa väl inte att man ska äta det som smågodis heller? Jag vet att vissa kliniker använder sig utav Trombyl, medan andra (som min klinik) inte är så överförtjusta i Trombyl, just för att det medför en ökad blödningsbenägenhet. Det är kanon att det har fungerat för dig, verkligen! För det vi alla vill, som har nedsatt fertilitet, är ju att bli gravida. Men kvinnor med Endometrios ska inte äta Trombyl! Om man läser bipacksedeln på Fass så är det ganska lätt att förstå att det är en medicin som man ska vara försiktig med.
    Man ska självklart inte ta Trombyl utan att ha konsulterat en läkare som känner till hela ens situation och fysiska förutsättningar. Det och bara det är vad jag menar med "Nej, man ska väl inte bara slentrian-ta det utan anledning?.

I denna tråd tycker jag att det är intressant att informera om TNF-alfa och t ex Trombyl (det finns andra läkemedel att använda också) eftersom många kliniker i Sverige är motsträviga till att ens mäta ens TNF alfa-värde. Själv fick jag ta reda på att det ens fanns själv och leta upp en läkare som var villig att skriva en remiss för prov och som kunde tolka resultatet.

"Det är kanon att det har fungerat för dig, verkligen!"
    Men verkligen. Tack du.
  • Bel

Men jösses! Jag menade verkligen att det var skönt för din skull att det hjälpte för just dig! Jag har ju själv suttit i en väldigt tråkig situation ang. barnlöshet och i Sverige vet man faktiskt inte mycket om Endometrios heller. Jag stångade pannan blodig innan jag hittade en läkare som kunde konstatera Endometrios! Innan dess så ville dom bara hålla på att frysa livmodertapp, skylla på hormonrubbningar mm.

Så jag vet vad det innebär att kämpa och skulle aldrig nedvärdera ditt sätt att bli gravid eller hur din klinik behandlar dig.
    Men som sagt, min klinik (det är ju faktiskt inte min personliga åsikt) var väldigt skeptiska till Trombyl och framförallt eftersom jag har Endometrios.

Förstår inte varför du hugger..

• 1111111

Då ber jag om ursäkt. Kanske är jag överkänslig och tolkar in saker som inte finns där. Jag förstod inte varför du högg.

• längtan efter lillamirakel

Jag fick Trombyl nu efter min första IVF. Äter en om dagen och nu är jag gravid. Ska fortsätta med Trombylen under nästan hela graviditeten. Läkaren sa att det var för att det skulle bli bättre blodgenomströmning i livmodern. Är glad att jag är gravid och litar på min läkare Jag har endometrios och blev nedreglerad i tre månader innan min IVF..

• Bel

längtan efter lillamirakel skrev 2009-10-15 14:45:46 följande:

Jag fick Trombyl nu efter min första IVF. Äter en om dagen och nu är jag gravid. Ska fortsätta med Trombylen under nästan hela graviditeten. Läkaren sa att det var för att det skulle bli bättre blodgenomströmning i livmodern. Är glad att jag är gravid och litar på min läkare Jag har endometrios och blev nedreglerad i tre månader innan min IVF..
    Som sagt så ser kliniker på Trombyl olika och det verkar finnas lika många råd och sätt som det finns folk.
    Jag blev också nedreglerad 3 månader innan mitt IVF och det var det + ett bra embryo (tror jag) som gjorde att jag blev gravid.
    Endometriosen hade fått en chans att läka ut och störde således inte "omgivningen"

Är du gravid nu eller har du fått?

• Pimpinellan

Min klinik är normalt emot Trombyl "bara för att",men jag som haft några m.f blev rekommenderad det nu. Extra progesteron ska jag också ta till v.12 när jag väl blir gravid och det är inte heller deras vanliga rekommendation,men återigen p.g.a mina m.f.

• Bel

längtan efter lillamirakel skrev 2009-10-15 15:46:15 följande:

Är du gravid nu eller har du fått?
    Jag? Är gravid nu.
    Bel skrev 2009-10-15 16:23:21 följande:
    längtan efter lillamirakel skrev 2009-10-15 15:46:15 följande:
    Jag? Är gravid nu.
    Ja precis du.. Hur har du mått under graviditeten? Märkt av din endo på något sätt?
  • mrs coon

Jag genomgår akupunktur för att öka chanserna under vårt pågående IVF och har fått endel förhållningsorder från akupunktören.

I asien rekommenderar de att man inte äter stark mat, curry, vitlök, och mango, detta för att kryddorna och frukten används för att inte bli gravid där. Jag vet inte hur tillvida det stämmer men det är ju alltid värt att pröva..

• Johja

vad pratar alla om, blir man lättare gravid av trombyl???

• Pimpinellan
    Johja skrev 2009-10-15 18:53:06 följande:
    vad pratar alla om, blir man lättare gravid av trombyl???
    Man _kan_ bli ifall man har överaktivt immunförsvar eller lätt att bilda blodproppar. När ägget fäster sker en liten inflammation och har man då för bra immunförsvar angriper detta ägget och stöter ut det. Har man anlag för blodproppar kan man få proppar i moderkakan och kan allså riskera m.f. IVF-kliniken i Falun gav alla sina patienter Trombyl förr i tiden och de hade bra resultat.
  • Bel

längtan efter lillamirakel skrev 2009-10-15 16:39:31 följande:

Ja precis du.. Hur har du mått under graviditeten? Märkt av din endo på något sätt?
    Jag har mått kalasbra! Ingen smärta av Endon överhuvudtaget. Hoppas skräpet har läkt ut. Efter förlossningen ska jag gå igenom olika preventivmedel och se vad som kan passa bäst. Tänker aldrig mera ha mens så att det blossar upp igen

Själv då?
    Bel skrev 2009-10-15 18:57:07 följande:
    längtan efter lillamirakel skrev 2009-10-15 16:39:31 följande:
    Jag har mått kalasbra! Ingen smärta av Endon överhuvudtaget. Hoppas skräpet har läkt ut. Efter förlossningen ska jag gå igenom olika preventivmedel och se vad som kan passa bäst. Tänker aldrig mera ha mens så att det blossar upp igen Själv då?
    Oj.. det är så tidigt för mig än.. Har ju just plussat Men molvärken jag känner nu är ju skön i jämförelse med mina hemska menssmärtor.
    Härligt att höra att du mår bra!! Hoppas jag med får göra det och att det lilla krypet får stanna. Har aldrig varit gravid förut så detta är helt nytt. Känns helt sjukt med tanke på att man försökt i 3,5 år och aldrig sett ett + förut.
    Vill inte heller ha mens något mer! Var sjukskriven minst 4 dagar varje gång jag hade mens. Livet blir ju förstört man kan ju inte planera upp livet efter sin menscykel.. jobbigt. Vad funderar du på för preventivmedel?
  • tassi

Hej! En lite gammal tråd det här, men jag slänger in en kommentar ändå. 

Jag lyckades som 40+ få sötaste lilla IVF-bebisen, efter 2 misslyckade färkförsök blev han till efter att ha varit en blastocyst i frysen. 

Det viktigaste för att lyckas är ju att ägget är ok och livsdugligt. Men man kan preppa kroppen så att det bättre kan ta hand om ägget, så att det fäster, trivs och gror. Det är min övertygelse!

- Jag drack inte kaffe eller te, förutom rooibus-te som inte stimulerar alls.
    - Drack inte alkohol alls.
    - Undvek gluten och socker.
    - Åt tillskott i form av D-vitamin, folsyra (såklart, började 3 månader innan med det), fiskolja med DHA i, ska vara bra. 
    - Ekologisk mat ska också vara bra, det tipset får man ofta. Avgifta sig så mycket som möjligt, det är bra. 
    - Stressa av och klappa på varandra mycket, tror jag är bra för att må bra i stressen. Det sägs att det inte är evidens på att stress påverkar, samtidigt som någon skrev här ovan, så är det ganska vanligt att blivande adoptivföräldrar plötsligt blir gravida när de slappnar av. Allt är inte så noga forskat på, får man komma ihåg. 

Jag har svårt för att få tydliga ägglossningar, något som hjälpte mig jättemycket var BIDROTTNINGGELÈ. I recommend! Fick jättetydlig och snabb ägglossning med detta, vilket är inte brukar hända mig. 

Progesteron är ju ämne som hjälper kroppen att bli gravid, jag fortsatte ta progesteron flera veckor längre än vad läkaren föreskrivit. Det tror jag hjälpte mig, men har ju inte bevis för det. 

LYCKA TILL alla IVF-kämpar!

• Sookie85

På mitt tredje ivf-försök fick jag intrapiliddropp tre gånger och är nu gravid i v 19 :)

Blev spontant gravid i våras men fick MA.

Lycka till :)

• Sälma Riit

Enligt min klinik så finns det ingen man kan göra extra. Akupunktur och extra medicin är inte vetenskapligt bevisat att det funkar. Men det beror ju lite vad du väljer att tro på. Själv är jag inte "troende" i den bemärkelsen utan har helt och hållet litat på vad mina läkare sagt till mig. Jag är i v 21 med andra barnet och första kom också till via ivf.

Svar på tråden Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?