Hej! En lite gammal tråd det här, men jag slänger in en kommentar ändå.
Jag lyckades som 40+ få sötaste lilla IVF-bebisen, efter 2 misslyckade färkförsök blev han till efter att ha varit en blastocyst i frysen.
Det viktigaste för att lyckas är ju att ägget är ok och livsdugligt. Men man kan preppa kroppen så att det bättre kan ta hand om ägget, så att det fäster, trivs och gror. Det är min övertygelse!
- Jag drack inte kaffe eller te, förutom rooibus-te som inte stimulerar alls.
- Drack inte alkohol alls.
- Undvek gluten och socker.
- Åt tillskott i form av D-vitamin, folsyra (såklart, började 3 månader innan med det), fiskolja med DHA i, ska vara bra.
- Ekologisk mat ska också vara bra, det tipset får man ofta. Avgifta sig så mycket som möjligt, det är bra.
- Stressa av och klappa på varandra mycket, tror jag är bra för att må bra i stressen. Det sägs att det inte är evidens på att stress påverkar, samtidigt som någon skrev här ovan, så är det ganska vanligt att blivande adoptivföräldrar plötsligt blir gravida när de slappnar av. Allt är inte så noga forskat på, får man komma ihåg.
Jag har svårt för att få tydliga ägglossningar, något som hjälpte mig jättemycket var BIDROTTNINGGELÈ. I recommend! Fick jättetydlig och snabb ägglossning med detta, vilket är inte brukar hända mig.
Progesteron är ju ämne som hjälper kroppen att bli gravid, jag fortsatte ta progesteron flera veckor längre än vad läkaren föreskrivit. Det tror jag hjälpte mig, men har ju inte bevis för det.
LYCKA TILL alla IVF-kämpar!