myrstacken skrev 2009-10-19 19:07:15 följande:
SJälvklart vill jag vaa hemma så länge som möjligt. Men somlia menar att förksoal eller dagmamma är viktigt för att sina barn ska bli sociala och lära sig sociala regler. Att man kan inte bara hänga med sin mamma hela dagrna. Inte ens som 2 åring...Många fråga mig om vår lficka annu har börjat på dagis och tycker liksom det är konstigt när jag berättar att jag ännu är hemma. Som att: Va, går hon inte på dagis än stackarn..
Men det beror på att dagispropagandan varat så länge i Sverige att jättemånga föräldrar känner och tror att de är sämre för sina barn är förksolepersonal. Det är verkligen sorgligt och jag tror att man måste må väldigt dåligt när man känner så.
Nu är det ju faktiskt så att föräldrarna ÄR bäst för sina små barn. Men att det är viktigt att träffa andra barn

Men att de inte behöver träffa 10 olika barn samtidigt, för att de ändå inte leker med så många på en gång.
Vid 3-4 år tror jag att man har behållning av dagis för egen del. Samt att jag kan tycka att det är bra att få några år innan skolstart att vänja sig vid den typen av liv.
Du får stå på dig när någon ifrågasätter ditt val. Och säga att du gör det för hennes skull, hon träffar barn, hon kommer att få gå på dagis i sinom tid, när hon är redo att separeras från er föräldrar.
Om man läser om dagis så är det långt ifrån alla som är jättebra, inte för att det är fel på personalen, utan för att det är för lite personal.
Kan också säga att de 3 dagispersonal jag själv känner valt att vara hemma länge.
Stå på dig och gör det du känner är rätt för din familj.