• Mammatill2hjärtan

Flytta hem igen till sverige?

Nån som kan förklara för mig om jag har rätt till fp när jag flyttar tillbaks?
    Min son kommer då va 10 månader. han kan ju omöljigt börja på dagis då!
    Så nån som vet nått skriv och förklara för jag bøir tokig på det här:P
    letat på deras försäkringkassans hemsida men fattar ingenting!

Tack på förhand=)

• Svar på tråden Flytta hem igen till sverige?
  • Koffie

Det finns flera trådar som handlar om just det . Summan av kardemumman är att du rätt så säkert har rätt till fp när du kommer hem. Troligen på lägsta nivån, men ändå.

• nosheen

Man kan spara föräldrapenning tills barnet flyller 8 år, men vet ej om det gäller eller inte om man bor utanför Sveriga, Ring till försäkringenskassan och fråga

• storstadsmamma

du har absolut rätt till fp hur mycket den är på beror på hur länge du har varit utomlands ifall det var mindre än ett år sedan du flyttade från Sverige och du då hade ett fast jobb så får du fp baserat på den lön som du hade då...har det gått mer än ett år sedan du flyttade så får du fp till lägsta nivå beloppet. Du har ju iallafall alla dagar kvar så i så fall får du väl försöka ta ut 7 dagar i veckan för att optimera:)

• FOA

Ja, det far du (min syster flyttade hem for 1,5ar sedan). Forskringskassan tar en evighet (6 manader) och begar att fa se de markligaste 'bevis' sa var beredd pa att det kommer att ta tid.

• Mullet

När jag flyttade hem för 2 år sedan med min dotter så fick jag fp på lägstaniva.
    Jag tog ut 7 dgar i veckan och efter skatt så blev det lite mer än 4000 kr/mån.
    Det var inga problem att få pengar från Försäkringskassan, men jag hade med specifikation från mitt andra land hur många dagar jag fått betalat från deras fp. Samma sak med barnbidrag, inga problem där heller. Tog ca en månad sen började jag få utbetalningar. Men som sagt, ta med varenda liten pappersbit du kan få tag på som bevisar vad du fått för ersättning i det land du bor i nu.
    Lycka till!

• MollyMax

Jag flyttade tillbaks till Sverige från England för drygt ett år sedan och fick då gå in på försäkringskassan med alla gamla lönebesked som visade dels hur mycket jag tjänat och dels hur mycket jag fått i FP. Det tog drygt 3 månader (och en massa tjat) innan de räknat ut allt. Eftersom det man får i FP i UK är mycket lägre än här (största delen av tiden) så hade jag nästan alla min "bra" dagar kvar och mina lägsta nivå dagar var förbrukade. Visst har du rätt till samma antal dagar du skulle haft i Sverige, men det lär nog vara smått omöjligt att läsa sig till hur de räknar ut detta på hemsidan så det är nog bäst att du går in och pratar med dem så fort ni är återregistrerade här i Sverige.

Lycka till!

Svar på tråden Flytta hem igen till sverige?