• Lindzie

Min son 12 år & jätte kort !

Hej,

Jag har en son som precis fyllt 12 år och är idag 141 cm lång och väger 34 kg. Vi började en tillväxt utredning på Astrid Lindgrens Barnsjukhus den 15 maj i år. Så min son har tagit alla möjliga prover i 3 omgångar, han har även röntgat sin handled för att se hur lång han kommer bli som vuxen.

Proverna visar att min son har ett lågt IGF-1 värde men har ingen brist på det. Min sons skellettmognad ligger 2-3 år yngre än vad han egentligen är. Han kommer att komma in sent i pubertet. Min son är väldigt liten och barnslig för sin ålder + att han är efter vad det gäller tänder m m. Han har endast tappat 8 mjölktänder.

Då dem ansåg att min son ej hade brist på tillväxthormon så fick vi inte tillväxthormon till honom. Men däremot fick vi något som heter Oxandrolone (Oxandrin) en tablett som han ska ta varje dag i 1 till 2 år och som ska sätta fart på hans tillväxt men inte tidigare lägga hans pubertet och inte minska hans slutlängd. Utan man lånar bara längd från pubertet spurten.

När vi började utredningen var min son 137,5 och vägde 31 kg så det har hänt en del sedan dess.

Är det några fler som har barn som fått oxandrolne (oxandrin) för sin tillväxt ?

• Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !
  • Lindzie

Om man är 1.60 som 12 åring så är man jätte lång ... om man tittar över längkurvan för sin ålder. Då ligger man 1,5-2 SD över medel.

• Fimpen72

Vår dotter som är 6år nu har tagit tillväxthormon i nästan två år.
    Hon hade låga halter av IGF-1.
    Om medel för hennes åldergrupp var 149 så hade hon kanske 60 i halt ist.

Tyvärr är ju medicinerna dyra och första läkaren menade att hon inte hade brist och att det inte var aktuellt att prova behandla ett år.
    Men jag gav mig inte utan mailade en annan läkare som i sin tur kontaktade han som har hand om kortvuxna barn på vårt sjukhus.
    Och han ansåg att hon hade låga halter och kunde få prova behandlas.
    Hon växte 10cm första året, 6cm mera än om hon inte hade fått sprutorna.

Vet ni hur han ligger till på kurvan med IGF1?

• Fimpen72
    grannkatten skrev 2010-05-26 22:27:19 följande:
    När börjar man utreda och kolla? jag är en 150 cm mamma och fasar att min son blir lika kort som jag...
    Om det finns befog för undersökning så kan de undersöka hur tidigt om helst.
    Det finns vissa kriterier för när man ska undersöka.

Tex om barnet ligger 2 kurvor under föräldrakurvan.
    Dvs våra barn har en medelkurva på minus 1 (jag 164cm, han 168cm).
    Om vårt barn alltså ligger på minus 3 kurvan finns det anledning att undersöka varför.
    Eller om tex barnets tillväxt minskar
  • Långekvinna

Jag är en tjej på 12 år som är nästan 170 cm lång och väger 48 kg. Jag är bland de längsta i klassen och det kan vara lite jobbigt. Men jag har vant mig nu med att vara ett huvud längre än alla andra. Eftersom jag inte har växt klart så kommer jag kanske bli runt 1,80 när jag blir vuxen. Det finns en kille i min klass som är jätte kort, ca 140 cm och han kommer förmodligen dröja ett långt tag innan han kommer in i puberteten. Men han verkar inte ha något problem med att vara så kort för sin ålder.

• Viveka01
    Lindzie skrev 2010-11-01 13:45:09 följande:
    Om man är 1.60 som 12 åring så är man jätte lång ... om man tittar över längkurvan för sin ålder. Då ligger man 1,5-2 SD över medel.

ja e 158 cm
  • Rocket Mania
    Fimpen72 skrev 2010-11-01 20:00:51 följande:
    Vår dotter som är 6år nu har tagit tillväxthormon i nästan två år.
    Hon hade låga halter av IGF-1.
    Om medel för hennes åldergrupp var 149 så hade hon kanske 60 i halt ist.

Tyvärr är ju medicinerna dyra och första läkaren menade att hon inte hade brist och att det inte var aktuellt att prova behandla ett år.
    Men jag gav mig inte utan mailade en annan läkare som i sin tur kontaktade han som har hand om kortvuxna barn på vårt sjukhus.
    Och han ansåg att hon hade låga halter och kunde få prova behandlas.
    Hon växte 10cm första året, 6cm mera än om hon inte hade fått sprutorna.

Vet ni hur han ligger till på kurvan med IGF1?
    Hur stor var er flicka när ni började utredningen?
  • Blomman04

Önskar att det fanns någon från denna tråd kvar... Då jag undrar hur det har gått!

• Simpan144

Hej jag är kortaste i klassen jag går i femman och är 133 cm men kommer jag bli lång

• Tomas Unes

Hej jag är 1.55 och går i 7an.jag är inte så nöjd och tror någon att det är normalt att vara 1.55 när man går i 7an

Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !