• Anonym (majamu)

Ensamstående mammor? Bra ekonomi?

Har precis blivit ensamstående. Har två små barn.

Ni andra ensamstående mammor, hur ser era ekonomier ut? Hur bor ni? Boendekostnad? Matkostnad osv? Har ni några tips och trix?

Min ekonomi ser ut så här just nu:

Föräldrapenning ca 11000 kr efter skatt
    barnbidrag +flerbarnstillägg: 2200 kr
    bostadsbidrag: ca 1500 kr
    barnpension: 5458 kr

summa: 20158 kr efter skatt

letar nytt boende, vet inte vad den nya hyran kommer att bli

hyran känns som den post man kan påverka, vill inte bo alltför dyrt, men inte heller dåligt...

intressant att få höra hur ni andra resonerar och ordnar det....

kram!

• Svar på tråden Ensamstående mammor? Bra ekonomi?
  • Anonym (Ensam mamma söke)

Jag tycker att man bördimensionera sina utgifter efter att 50% av inkomsten går till MÅSTEN såsom hyra, mat, el osv.

gärna 20% av din inkomst som du kan lägga undan/spara (kanske man kan tumma på lite nedåt till10%)

Sedan resten att LEVA för. Dvs semestrar, lördagsgodis, julklappar osv.

Det viktiga är att inte dra på sig för stora fasta utgifter.

• Anonym

vad är barnpension?

jag är ensam med tvåbarn, min inkomst per månad är ca 20 000 då med barnbidrag,bostadsbidrag och underhåll medräknat.
    jag betalar räkningar för ca 13 000 varje månad, (boende 8000)
    har både lån och mycket annat på mig så skulle kunna ha mer pengar över men jag klarar mig. så visst går det =)

• Anonym (majamu)

barnens pappa är död så de får barnpension

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ja)

Ja, jag har bra ekonomi. Jag tjänar ca 65 000 kr i månaden. Vi (jag och mina två tonåringar) bor i ett radhus med just under 50% belåning så boendekostnaden är måttlig. Har ingen aning vad jag lägger på mat mm, det är inte så att vi äter lyxigt men jag räknar inte heller på det. 

Varför förutsätts alltid ensamstående mammor vara lågavlönade och bidragsberoende?

• Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-13 09:05:13 följande:

Ja, jag har bra ekonomi. Jag tjänar ca 65 000 kr i månaden. Vi (jag och mina två tonåringar) bor i ett radhus med just under 50% belåning så boendekostnaden är måttlig. Har ingen aning vad jag lägger på mat mm, det är inte så att vi äter lyxigt men jag räknar inte heller på det. 

Varför förutsätts alltid ensamstående mammor vara lågavlönade och bidragsberoende?

Eftersom de ensamstående mammor som är lågavlönade och bidragsberoende låter mer och syns mer.

Och klagar gärna i kvällspressen också.

I första hand de som har olika pappor till sina barn också.
  • Anonym (Report!)

Tråden är alltså 16 år gammal men väcktes till liv av spam-roboten som gör reklam för bluffverksamhet. 

Svar på tråden Ensamstående mammor? Bra ekonomi?