• Gummsesnuffsan

Finns det olika grader av PCO?

Igår var vi på barnlöshetsutredning (barn nr 2 dvs, vi har en son redan) och gynekologen sa att jag hade pco. Testosteronhalterna är normala men östrogenet ligger aningen för lågt. Min kroppstyp stämmer ju in sådär på en med pco, dvs fettet sitter runt magen. Jag har ett BMI på 24 och det är väl inte så jätteanmärkningsvärt, jag har ingen direkt ökad kroppsbehåring (förutom nåt enstaka skäggstrå som växer ut på hakan då och då...). Finns det olika "grader" av pco? Vad bör man tänka på när man har denna hormonrubbning?
    tacksam för lite hjälp och tips :)

• Svar på tråden Finns det olika grader av PCO?
  • SFHelen

japp de finns olika grader. 
    Vissa märker inte av de, medan för andra går de inte alls att få barn  

själv så märks de inte så mycke, ja är lite överviktig o har väl äl kanske 3-5 ggr om jag har tur (utan behandling) 

• Gummsesnuffsan

Jag har ägglossning kanske 2 ggr per år, max 3.

• SFHelen

När ja slutade med p-piller hade ja äl 1-2 ggr/år innan jag vart med sonen.

efter att han kom så hade ja nog 3-4 äl på 14 månader o då fick ja behandling för att få två av dem..... hade däremot mens utan äl (?) låter konstigt, men de var vad testerna visade som jag tog på vårdcentralen (blodprover).

• SFHelen

kommer du att få någon hjälp att få äl för att få ett till barn?

• Gummsesnuffsan

Ja, jag har blivit ordinerad Pergotime, så vi håller alla tummar och tår för att det inte blir alltför många såna behandlingar.

• Gummsesnuffsan

Måste bara tillägga att med barn nr 1 blev jag gravid med hjälp av Yasmin p-piller... Så fort jag slutade med dessa blev jag gravid. Något som tydligen är vanligt!

• Tanya82
    Gummsesnuffsan skrev 2009-10-14 10:50:06 följande:
    Igår var vi på barnlöshetsutredning (barn nr 2 dvs, vi har en son redan) och gynekologen sa att jag hade pco. Testosteronhalterna är normala men östrogenet ligger aningen för lågt. Min kroppstyp stämmer ju in sådär på en med pco, dvs fettet sitter runt magen. Jag har ett BMI på 24 och det är väl inte så jätteanmärkningsvärt, jag har ingen direkt ökad kroppsbehåring (förutom nåt enstaka skäggstrå som växer ut på hakan då och då...). Finns det olika "grader" av pco? Vad bör man tänka på när man har denna hormonrubbning? tacksam för lite hjälp och tips :)
    hej, får man hoppa in? Jag har också pco men mina hormonnivåerna är normala. Dock sista året hade mens bara 4 gånger och då gick jag till gynekolog som konstaterade att jag har pco. Det som gör mig förvånad är att innan det allt var normalt... Jag hade äl och mens varje månad. Nu går jag på första pergotime kur. Om man bara visste vad är det som gjorde att det gick så fel i kroppen..
  • Gummsesnuffsan

Hmmm, med tanke på att många skriver hur viktigt det är med kosten när man har pco så kanske du äter fel mat och därför "fått pco? Bara en tanke som poppade upp..!?
    Själv har jag börjat med LCHF metoden i tisdags (och jag har redan gått ner 1 kg!)

• LiselottePCOS

PCO/S syntomen vet man inte varför de kommer, vad som triggar igång det . Någon forskare har ännu inte hittat startknappen, den dag en han eller hon gör det kanske de får Nobelpriset. Det är fler olika genetiska kombinationer som gör att en kvinna får PCO/S syntom. Många har nomalvärden som är inom det normala, dock och det låga eller höga hållet inom det normala.

Kost , brist på motion, stress mm kan göra att syntomen "pluppar "upp.
    det finns en bok som heter" förbättra din fertilitet" som tar upp enhel del om PCOS samt kost och motion. läs gärna den.

Min blogg:
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

• Tanya82
    LiselottePCOS skrev 2009-10-15 18:28:09 följande:
    PCO/S syntomen vet man inte varför de kommer, vad som triggar igång det . Någon forskare har ännu inte hittat startknappen, den dag en han eller hon gör det kanske de får Nobelpriset. Det är fler olika genetiska kombinationer som gör att en kvinna får PCO/S syntom. Många har nomalvärden som är inom det normala, dock och det låga eller höga hållet inom det normala. Kost , brist på motion, stress mm kan göra att syntomen "pluppar "upp. det finns en bok som heter" förbättra din fertilitet" som tar upp enhel del om PCOS samt kost och motion. läs gärna den. Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Ska man kanske vända sig till endokrinolog? De är kanske bättre på hormoner än gynekologer...
  • Gummsesnuffsan

Tjaa, varför inte? Låter ju faktiskt logiskt enligt mig!

• Viggo och pyrets mamma

Jag har själv fått konstaterat mild PCO efter att vi fick sonen. Har de senaste 15 mnd haft problem emd mensen, innan sonen så hade jag men och äl någorlunda regelbundet, cykler på ca 31-42 dagar, men efter sonen föddes så har jag kankse haft äl 1-2 ggr (har ändå gått på dubbeldos av pergo 2 mnd utan resultat). just nu känns kampen för syskon rätt tröstlös, emn på ngt konstigt sätt kämpar man vidare och hoppas. Har fått Metformin som jag precis börjat med samt att jag varit hos en kinesiolog på kroppsbalansering, så jag hoppas på att det snart ska bli bättre. jag vet att min kropp kan, bara dne vill. Tror också att det kan bli bättre om jag bara gick ner några kilon, men efter sonen kom så är det nästan omöjligt. Har gått ner 4 kilo på 6 mnds kämpande, men det går iaf åt rätt håll.

• Vitros

jag tror absolut det finns olika grader av PCO. Jag har konstaterad PCO med de klassiska pärlbanden på äggstockarna men inte jättegalna hormonvärden, dock lite höga testosteronvärden och lite skeva östrogenvärden.
    Har troligtvis aldrig egen ÄL och mens kanske 3ggr/år när jag inte äter p-piller.
    Däremot har jag ingen ökad behåring, är lång och snarast underviktig enligt BMI-skalorna. Jag har alltid tränat mycket och äter nyttigt. Har fått höra av läkare att vi med denna sorts kroppar är nästan lika vanliga som de med övervikt och diabetes etc Troligtvis har många av sveriges främsta sport-elit-tjejer PCO!
    Oavsett kropp och symptom är det ju dock trist när man vill bli gravid, för mig fungerade inte pergotime, men när jag fick puregon (= sprutor) så lyckades vi på första försöket!

• Tanya82
    Vitros skrev 2009-10-16 18:50:39 följande:
    jag tror absolut det finns olika grader av PCO. Jag har konstaterad PCO med de klassiska pärlbanden på äggstockarna men inte jättegalna hormonvärden, dock lite höga testosteronvärden och lite skeva östrogenvärden. Har troligtvis aldrig egen ÄL och mens kanske 3ggr/år när jag inte äter p-piller. Däremot har jag ingen ökad behåring, är lång och snarast underviktig enligt BMI-skalorna. Jag har alltid tränat mycket och äter nyttigt. Har fått höra av läkare att vi med denna sorts kroppar är nästan lika vanliga som de med övervikt och diabetes etc Troligtvis har många av sveriges främsta sport-elit-tjejer PCO! Oavsett kropp och symptom är det ju dock trist när man vill bli gravid, för mig fungerade inte pergotime, men när jag fick puregon (= sprutor) så lyckades vi på första försöket!
    Jag är inte heller överviktig och till och med underviktig enligt bmi skala och inte heller några andra symptom. Brukar också träna och äter ganska nyttigt. Jag började undra om jag ska sluta träna eller träna mindre men det är inte så mycket jag tränar. Vart än man vänder sig för att få info om pcos eller få lite hjälp med vad man kan göra så får man bara ett råd - gå ner i vikt... Vad kul att det funkade för dig:) Jag kämpar på med första försöket med Pergo.
  • LiselottePCOS

Det gäller att hitta PCOS- kunniga läkare. Man får fråga när man ringer en klinik. De läkare som arbetar på kliniker där de gör IVF etc brukar vara mer kunniga än "gynekologen på stan".

Inte säkert det blir bättre hjälp av en endokriniolog, det beror på personens intresse av PCOS. Finns tex gýnekologer som är intressarade av endokriniologi, gynekologisk-enokiniologi.

Vad det gäller kost går det sökert bra att fråga på tex ett träningcenter, någon som kan näringslära i stil med Fredrik Paulun.

Jag fick egen bra kontakter genom att ställa upp i forskningstudie om PCOS på 1990-talet.En av läkarna som var med och gjorde studier är endokrinolog och honom besöker jag en gång per år. Tyvärr är han äldre och fyllda 60 år så han tar emot allt färre patienter.

En annan läkare som är gynekolog och var med på den tiden arbetar på förlossningen numera, tyvärr . Skulle ha vart en bra läkare för många med PCOS. Får du /ni erbjudande att vara med i någon studie gör det om det inte känns helt fel man kan får värdefulla kontakter och kunskaper.

• Vitros

Tanya82: jag tror inte det hjälper att sluta träna och försöka gå upp i vikt, såvida du inte är väldigt underviktig och det i sig skulle rubba din mens, men då brukar det vara mer ätstörningar som är inblandade.

Jag fick inte någon ÄL med pergotime så efter försök med enkel, dubbel och trippel dos utan resultat så fick jag en remiss till Sophiahemmets fertilitetsklinik.
    Mitt bästa tips är att själv vara påläst och kräva att läkarna låter dig testa nästa steg om inte pergotime fungerar, och får du ÄL med pergotime så är det ju super och bara att komma ihåg att det kan ta några försök oavsett, annars skulle ju alla "normala" alltid bli gravida på första försöket, och det blir de ju inte :)

Lycka till!

PS jag sitter här med mina söta tvillingar på 5,5månader och kan säga att det är värt allt slit i världen!! :)

• Tanya82

Vitros: Vad kul att du fick tvillingar:) Hur gick det att vara gravid med tvillingar? Jag fick bra ÄL efter första försöket med Pergo men det resulterade inte i någon graviditet kanske pga att ÄL kom ganska sent, så jag ska börja med dubbel dos Pergo istället.

• LillaFlingan
    Gummsesnuffsan skrev 2009-10-15 11:08:17 följande:
    Hmmm, med tanke på att många skriver hur viktigt det är med kosten när man har pco så kanske du äter fel mat och därför "fått pco? Bara en tanke som poppade upp..!?Själv har jag börjat med LCHF metoden i tisdags (och jag har redan gått ner 1 kg!)
    pco är något man föds med..
    pco-s är ju pco med symptom/syndrom s.a.s
    dvs övervikt,acne,hårväxt.. listan kan göras lång.
  • Selenea

Det är ju skillnad på PCO och PCOS... PCOS är varianten då man lider av diverse symtom (ökad behåring, acne osv). Du kanske "bara" har PCO?

Svar på tråden Finns det olika grader av PCO?