• ploten

Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?

I somras köpte vi en Britax Twoway till sonen, som nu är 2 år och 4 månader. Vi är väldigt missnöjda av en rad anledningar. Det är förstås svårt att säga om det har med stolen att göra, men sedan vi började använda den har sonen blivit åksjuk. Han kräks i stort sett vid varje resa.

Det är svårt att få till någon lutning på stolen överhuvudtaget, så han sitter väldigt upprätt, vilket inte ser särskilt bekvämt ut. Enligt instruktionsboken ska vi inte använda "klacken", då han väger mer än 13 kg (och större barn ska ju sitta mer upprätt), men på bilderna ser det ut som att det ska gå att få till viss lutning ändå - men vi lyckas inte.

Dessutom "tappar" han huvudet när han somnar, dels då han sitter så upprätt, dels då det inte finns något stöd på sidorna. Vi fick tipset att köpa till en separat huvudkudde, men med den lutar ju huvudet ännu mera framåt.

Utöver detta har ju klädseln urusel kvalitet. Redan efter första resan blev tyget noppigt, och eftersom vi har behövt tvätta det ett par gånger pga alla kräkningar ser det redan otroligt slitet ut, noppigt och med trådar som hänger överallt.

När vi kom till affären var vi inställda på att köpa en Multitech, men vi blev avrådda av försäljaren pga av det låga nackstödet i bakåtvänt läge. Ni som har den, har ni upplevt det som ett problem? Är också nyfiken på Hiway - tycker kanske att den ser lite liten ut? Vår son är normallång men ganska smal, så den kanske funkar ett tag ändå?

Vad är era bästa tips utifrån de problem jag beskrivit (lutning, huvudstöd, tålig klädsel)? Vi har isofixfästen, så även en sådan stol är möjlig. Och det behöver förstås inte vara Britax.

• Svar på tråden Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?
  • cicci85
    nena07 skrev 2009-10-14 16:06:47 följande:
    Ta bort nackskyddet vettja ... Det har jag ... Fyller ingen funktion om barnets huvud rasar ner eller lutar sig framåt för att titta ut ... Det sa dom på Babyproffsen åt mig iaf .... Man kan ta bort det ;)
    Nja, jag tycker stolen har så dåligt sidoskydd utan huvudstödet, nu sitter stolen i pappans bil så det blir mest till och från dagis.
  • ploten
    thecarseatlady skrev 2009-10-14 23:00:18 följande:
    Oj, vad synd att ni är så missnöjda med Two-wayn... :o(Om jag var du skulle jag först pröva att montera stolen i viloläge, med klacken på sätet, och se ifall pojken trivs/sover bättre då. För det är inte farligt att montera stolen så även fast barnet väger mer är 13kg, barnet har ändå ett bra skydd i en krock. Men oftast så går det ju inte att montera stolen så hur länge som helst, för benutrymmet blir ju väldigt litet. Åtminstone i baksätet. När man monterar Two-wayn i ett vanligt baksäte så är det nog ganska svårt(omöjligt?) att få till en bra lutning när man monterar stolen med klacken nere. Vi har stor bil, men Two-wayn blir ändå väldigt rak när vi monterar den i baksätet så att även alla andra ska få plats. Därför är jag nog helt säker på att anpassningskilen inte skulle gå att använda där. När man monterar stolen i framsätet och lutar den mot instrumentpanelen är det en helt annan sak. Då kan man få en bra lutning även fast klacken är nere(och säkert få in anpassningskilen också). Men tyvärr så kan ju inte alla använda framsätet... Jag har nyligen köpt en nackkudde från Britax som även passar till Two-wayn. Den verkar väldigt bra då den är platt baktill, men vi har inte hunnit testa den när sonen sover än... Annars så blev ni nog lurade av försäljaren... Multi-tech har väldigt hög rygg, så barnen ska nog bli ordentligt långa innan nackstödet tar emot. Jag har ännu inte hört om något barn som har vuxit ur den bakåtvänd innan 5-års ålder, de flesta kan nog t.o.m. ha den längre än så. Du har rätt i att Hi-wayn är mindre än både Two-wayn och Multi-techen. Men har man ett normalstort barn så ska nog även den räcka till minst 4års ålder.
    Tack för bra svar. Ja, vi har ju stolen i baksätet, och det är som sagt omöjligt för oss att få till någon lutning då. Vi är visserligen inte så storvuxna, men vi kan ändå inte skjuta framsätet längre fram än vi gjort nu om vi själva ska få plats... Men vi kanske ska prova att montera den med klacken på baksätet då, och se om det funkar bättre. (Vi kan inte ha stolen fram, eftersom bilhandlaren inte kunde rekommendera att bara "stänga av" airbagen, och det känns inte så flexibelt att ta bort den helt. Dessutom är det trevligare (barnen sover oftast) att båda föräldrarna kan sitta fram. )

Vi har också köpt nackkudden från Britax, men med den upprätta ställning sonen redan har gör kudden att huvudet tippar ännu mer framåt, trots att den är ganska platt. Vi tog bort den efter första resan...

Ja, försäljaren verkade så övertygande och proffsig, men han påstod att nackstödet på Multitech överhuvudtaget inte gick att höja i bakåtvänt läge, vilket en annan försäljare motbevisade dagen därpå - så man undrar ju vad mer han har lurat i oss...

Det jag tycker verkar bra med Hiway är dels att barnet verkar kunna sitta som i en fåtölj, med benen vinklade neråt (om ni förstår vad jag menar...), och så den här stödbygeln som gör att man kan justera sittvinkeln.
  • Ankissen

Vi har en Hi-way, som hittills verkar bra. Nu har vi fortfarande ett väldigt litet barn i den, men Ella som spydde väldigt mycket i babyskyddet är helt ospydd i bilen sen vi invigde Hi-wayen.

Jag instämmer med Carseatlady att den är relativt lättmonterad, dock betydligt krångligare än storebrors Freeway...

Benutrymmet i Freeway/Hi way blir ju bra för ett större barn för att sittytan är ganska kort. Elliot är fyra år, 104 cm och 17 kg och han sitter fortfarande bra i Freewayen. Jag skulle uppskatta att han kan sitta i den ett år till ungefär.

• ploten

Glömde säga att försäljaren verkligen betonade att det säkerhetsmässigt var viktigt att ha barnen i ett mer upprätt läge så fort de är stora nog att sitta själva. Han påstod att "halvliggande" större barn vid en krock lätt bryter nyckelbenen pga sätets och bältenas position.

Tidigare satt sonen i en Acta Graco Duo Logic (som lillasyster nu fått ärva). Den kan man ha först som babyskydd och sedan justera lutningen så att stolen "växer med barnet". Vi har haft sonen i det mest liggande läget hela tiden, dvs även nu när han är 2 år, eftersom vi nästan bara använder bilen för långresor, då sonen mest sover och det är det bekvämaste läget för honom.

Enligt försäljaren var detta ett vanligt fel som föräldrar gör och helt förkastligt ur säkerhetssynvinkel, han skrämde verkligen upp oss på denna punkt. Det är också därför jag har varit tveksam till att använda "klacken" på Twoway, eftersom sonen ju väger över 13 kg. Men, som sagt, försäljaren har ju bevisligen haft fel på andra punkter, så man kanske inte ska oroa sig för mycket!?

• ploten
    Ankissen skrev 2009-10-15 11:36:42 följande:
    Vi har en Hi-way, som hittills verkar bra. Nu har vi fortfarande ett väldigt litet barn i den, men Ella som spydde väldigt mycket i babyskyddet är helt ospydd i bilen sen vi invigde Hi-wayen. Jag instämmer med Carseatlady att den är relativt lättmonterad, dock betydligt krångligare än storebrors Freeway... Benutrymmet i Freeway/Hi way blir ju bra för ett större barn för att sittytan är ganska kort. Elliot är fyra år, 104 cm och 17 kg och han sitter fortfarande bra i Freewayen. Jag skulle uppskatta att han kan sitta i den ett år till ungefär.
    Det låter bra om man kan slippa spyorna... Hur är klädseln på Hiway? Är det liksom blankt, slittåligt tyg (vilket vår Acta Graco har) eller kan det vara samma som på Twoway (som blev noppigt efter första resan)?

Är Freeway en tidigare version av Hiway? På Britax hemsida finns inte Freeway med bland de stolar som presenteras, däremot ligger bruksanvisningen kvar.
  • cicci85
    ploten skrev 2009-10-15 11:40:23 följande:
    Glömde säga att försäljaren verkligen betonade att det säkerhetsmässigt var viktigt att ha barnen i ett mer upprätt läge så fort de är stora nog att sitta själva. Han påstod att "halvliggande" större barn vid en krock lätt bryter nyckelbenen pga sätets och bältenas position.Tidigare satt sonen i en Acta Graco Duo Logic (som lillasyster nu fått ärva). Den kan man ha först som babyskydd och sedan justera lutningen så att stolen "växer med barnet". Vi har haft sonen i det mest liggande läget hela tiden, dvs även nu när han är 2 år, eftersom vi nästan bara använder bilen för långresor, då sonen mest sover och det är det bekvämaste läget för honom.Enligt försäljaren var detta ett vanligt fel som föräldrar gör och helt förkastligt ur säkerhetssynvinkel, han skrämde verkligen upp oss på denna punkt. Det är också därför jag har varit tveksam till att använda "klacken" på Twoway, eftersom sonen ju väger över 13 kg. Men, som sagt, försäljaren har ju bevisligen haft fel på andra punkter, så man kanske inte ska oroa sig för mycket!?
    Det stämmer att det är säkrast att sitta så rak i ryggen som möjligt. Där hade han rätt iaf ;) Jag har ju twowayen monterad med klacken på sätet men den är ganska rak i ryggen ändå. Man kan ju sätta den i olika lutning ändå... Den lutar ju inte mer än vad securan och duoflexen gör!
  • Dr Mupp

Lutningen påverkas ju av hur långt den är mellan stol och framtol/instrumentbräda. Vi har inga problem att få till en lagom lutning, vi bara kör bak framstolen lite mer (stolen monteras fram) så ökar lutningen . Våra sover dock aldrig i bilstol så det är inget problem.

Våran stol är använd i 4 år och ser superfin ut.

• Ankissen
    ploten skrev 2009-10-15 11:48:18 följande:
    Det låter bra om man kan slippa spyorna... Hur är klädseln på Hiway? Är det liksom blankt, slittåligt tyg (vilket vår Acta Graco har) eller kan det vara samma som på Twoway (som blev noppigt efter första resan)? Är Freeway en tidigare version av Hiway? På Britax hemsida finns inte Freeway med bland de stolar som presenteras, däremot ligger bruksanvisningen kvar.
    Näe, tyget på Hiwayen ser inte blankt ut, utan ganska matt. Vet inte om det kommer noppa än eftersom Ella bara haft stolen i nån månad. Dock har vi aldrig märkt att Freewayen noppar, och det är ju storebror, eller föregångaren till Hiwayen. Den saknar klacken fram och har inget stödben, men storleksmässigt är de likadana, vad jag kan se.
  • ploten
    Dr Mupp skrev 2009-10-16 16:02:26 följande:
    Lutningen påverkas ju av hur långt den är mellan stol och framtol/instrumentbräda. Vi har inga problem att få till en lagom lutning, vi bara kör bak framstolen lite mer (stolen monteras fram) så ökar lutningen . Våra sover dock aldrig i bilstol så det är inget problem.Våran stol är använd i 4 år och ser superfin ut.
    Vi har stolen bak, och det finns ju en gräns för hur långt man kan skjuta fram framsätet, eftersom vi själva måste få plats att sitta där framme.

Konstigt att ingen annan verkar ha problem med klädseln. Vår blev verkligen noppig redan efter första resan! För att inte tala om efter första tvätten...
  • ploten

Igår var jag på en annan affär än den vi köpte vår stol i, och där hade Twoway en sån där lite blank, mer tålig klädsel. Och på Britax hemsida verkar stolarna också ha den typen av klädsel. Den är ju väldigt praktisk och går lite lättare att torka av utan att det blir alltför mycket rester (av kräks och annat) kvar.

Men på den Twoway vi köpte i somras är det ett ganska grovt vävt och lite strävare tyg, som alltså noppade sig redan efter första resan och som dessutom suger åt sig alla spyor på nolltid... Och så sitter det några kardborreband på sidan som jag inte förstår vad de har för funktion - det enda som händer är att de fastnar i klädseln när man tvättar den, så att det rivs upp ännu fler noppor och trådar.

Blir så irriterad! Har vi fått någon gammal årsmodell (till fullt pris) eller har de nyligen börjat med den dåliga klädsel som vi fått?

Är de någon som vet om man kan köpa klädsel separat (hittar inget om det på hemsidan)? Förutom att vår är opraktisk och ful (och blir allt fulare för varje dag) är jag rädd att den inte håller många tvättar till. Jag vill ju ha en sån där blank, tålig klädsel som går lättare att torka av och som inga kardborreband fastnar i!

• thecarseatlady

Jag vet precis vilket tyg du menar, jag såg det på en Two-way i en affär för ett tag sen och tyckte inte alls om det. Jag har det blanka, tåliga tyget på alla mina Britax stolar. Jag skulle inte tveka en sekund om jag var du, utan skriva ett långt och ganska argt mail till Britax och förkara situationen. För det skulle inte förvåna mig ett dugg om du får en ny klädsel gratis av dem. Er stol är ju så pass ny att den borde vara i toppskick ännu.

• Kwela

Stämmer det att two way är låg så att det är svårare för barnet att se ut? I sådana fall kan det kanske vara det som gör att ditt barn blir åksjuk? Bara en tanke.

Svar på tråden Missnöjd med Britax Twoway - vad välja istället?