• Pannan82

Asiat och ränder i naglarna?

Jag är adopterad från Korea och har fått brun/svarta ränder som växer längs med naglarna, upptäckte dom i samband med min graviditet för ca 5 månader sedan. Nu efter förlossningen har randen på tånageln blivit mörkare och även växt lite. Har hört att hudcancer är vanligare i naglarna hos mörkhyade och oroar mig nu för detta! Någon som haft samma problem? Har era ränder försvunnit och hur lång tid tog det i så fall?

• Svar på tråden Asiat och ränder i naglarna?
  • hannaliza

Jag är inte mörkhyad men fick både pigmentränder och bucklor i mina naglar under graviditet och amning. De växte bort långsamt i samma takt som nageln växte ut tror jag. Jag tror att det har med hormonförändringar att göra och är helt ofarligt - men kolla med en läkare om du är orolig.

• Sandriz

Min sambo är adopterad från korea och har ränder i naglarna. Det kan inte vara så att det är en typ av födelsemärken bara som är vanliga att ha i asien? Och att du fick dem pga. hormonerna under grav?

Jag är säkert bara ute och cyklar nu :) Men jag har en kompis som också är adopterad från korea och hon har också ränder i naglarna när jag tänker efter :)

• Vimsa2

Rand i nageln kan också bero på att du har fått en skada på nagenbandet där randen kommer upp ifrån. Jag har en sådan rand i min ena tumnagel, nageln brukar även "spricka ned" mot randen, så jag måste alltid ha nageln kortklippt.

• Octobers

Jag har oxå ränder i mina naglar och jag är inte mörkhyad alls heller. Mina naglar är sköra, men kan ha dom hyffsat långa. Jag har eksem och har fått dom beroende på det, så lite hormoner är det säkert, men mest så har det med eksemen att göra.

Svar på tråden Asiat och ränder i naglarna?