• Smultronblomma

Skämmer vi bort våra bebisar genom att ständigt roa dem?

Jag såg en dokumentär från afrika för någon dag sedan. Där arbetade ett flertal kvinnor på åkrarna med att rensa ogräs och andra saker. Många av dem hade bebisar i bärsjal på ryggarna. Barnen såg ut att vara i ungefär samma ålder som min flicka(ca 6mån). De såg väldigt nöjda och tillfreds ut med att mammorna gjorde till synes monotoma saker största delen av dagarna. Då kom jag att tänka på att det måste ha varit så även kvinnorna på typ stenåldern tog hand om sina barn för jag kan knappast tänka mig att de satt i en hydda och bara lekte med dem i ett års tid som vi gör nu.. Så det kan ju knappast vara skadligt för dem att få hänga på mammans rygg då de jobbar på dagarna.

Jag brukar ofta ha min tjej i sjal men hon blir jätteuttråkad och börjar gnälla så snart jag gör samma sak en längre stund tex. viker tvätt. Hon blir även uttråkad av att ligga på golvet i mer än 15 minuter och jag får då roa och leka med henne, går nog runt och roar henne största delen av hennes vakna tid/sitter på filt och leker med henne. Har jag skämt bort henne genom att ständigt roa och leka med henne? Är de afrikanska barnen av en helt annan kaliber eller har mammorna "vant" dem vid att det inte hela tiden händer roliga saker? Skulle vara intressant att höra vad andra har för teori om detta?

• Svar på tråden Skämmer vi bort våra bebisar genom att ständigt roa dem?
  • hannaliza

Jag skulle tro att barnen är vana - alternativt att barn som inte accepterar att sitta på ryggen tillbringar dagen hos mormor, farmor eller äldre syskon. Min pojke skulle funnit sig till rätta i alla fall. Jag bar honom hela dagarna i sjal i den åldern.

Däremot tror jag inte att man kan skämma bort småbarn... lite intressant fråga eftersom jag uppfattar det som om många här tycker att man skämmer bort barnen genom att bära mycket på dem

Någon genetisk "nöjd" skillnad på barn från olika kulturer tror jag inte att det finns.

• pojkens

visst kan man ju vänja barn vid att roas hela tiden, det tror jag. Och vi sitter ju ofta hemma och har inte andra sysslor än att titta på våra barn, förutom diska och handla eller sådana småsaker. Men det beror ju på hur små barnen är. Bebisar kan ju oftast vara missnöjda av att ligga själva,men så länge de får vara nära behöver de inte roas direkt. Jag försöker nu uppmuntra de stunder när min son (11 mån) sitter och pysslar med saker själv. Oftast vill han alltid vara där man själv är, men de gånger han sitter upptagen med något själv försöker jag att inte störa eller distrahera honom för att han ska lära sig att kunna "roa" sig själv med att göra saker. Han är ju rätt liten än, men jag tycker det är oerhört påfrestande när barn inte an leka själva. Jag tror man gör dem en otjänst att hela tiden aktivera dem (nu pratar jag kanske om större barn), för det är ju inte farligt med att vara uttråkad. Då får de öva upp sin fantasiförmåga istället. :)

• Sara 07

Jag tror inte att det är nån annan kaliber på de "afrikanska" barnen. . Som med det mesta, så är det en vanesak. Om msn vänjer sig vid att mamma eller pappa alltid roar en, så förlorar man väl så småningom egen initiativkraft och är inte nöjd speciellt länge, om det inte händer något nytt och kul. Så tror jag.

• Meli

Jag tror inte att man ska roa sina barn hela dagarna, jag tror det är bra att de får fundera lite själva.

Men vad gäller närhet tror jag inte att man kan ge barnen för mycket av det. Ju mer desto bättre.

• RosaNapp

Jag anser inte att man skämmer bort barnen om man roar dom hela tiden, man stressar dom. Dom behöver det inte, det är något som föräldrar skapar.

Barn i andra kulturer är knappast mer genetiskt betingade att klara av monoton tristess än svenska/västvärldens barn.
    Men dom följer med i livet på ett annat sätt.

För mig som förälder är det självklart att barnen följer med i "mitt" jobb och inte sitter jag och roar dom konstant. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Allt måste inte vara superroligt, intressant eller tipp topp pedagogiskt hela tiden.

• HelenaMaria

Jag tror inte det är bra att "roa" sitt barn hela dagarna. För barn är det en vanesak att hänga med föräldrarna i vad de gör och att de själv kan bli delaktiga i detta. Jag tror att barn som hela tiden är vana vid underhållning får svårt att ta egna initiativ och inte står ut med att ha "tråkigt". Att kunn ha tråkigt är mycket värdfullt och någt som många av dagens barn inte klarar av. Det är vi som föräldrar som har ansvar för detta och kom ihåg att barn inte kräver att bli roade hela tiden, det är vi föräldrar som skapar det behovet..

Barnen i t.ex. i många afrikanska länder är ju vana vid att hänga på ryggen och titta på och de är nöjda med det. De behöver inget babygym eller att mamma och pappa puttinuttar med dem hela dagarna eftersom de inte vant sig vid det. Inte konstigt att barn är hyperaktiva i västvärlden men all den stimulans som deras föräldrar prackar på dem..

• HelenaMaria

Barn som får för mkt stimulans blir dessutom mer missnöjda och gnälliga än andra. Detta kan bli en ond cirkel eftersom föräldrarna då blir ännu mer benägna att roa barnet osv. osv.

• Meli
    HelenaMaria skrev 2009-10-17 11:21:38 följande:
    Jag tror inte det är bra att "roa" sitt barn hela dagarna. För barn är det en vanesak att hänga med föräldrarna i vad de gör och att de själv kan bli delaktiga i detta. Jag tror att barn som hela tiden är vana vid underhållning får svårt att ta egna initiativ och inte står ut med att ha "tråkigt". Att kunn ha tråkigt är mycket värdfullt och någt som många av dagens barn inte klarar av. Det är vi som föräldrar som har ansvar för detta och kom ihåg att barn inte kräver att bli roade hela tiden, det är vi föräldrar som skapar det behovet..Barnen i t.ex. i många afrikanska länder är ju vana vid att hänga på ryggen och titta på och de är nöjda med det. De behöver inget babygym eller att mamma och pappa puttinuttar med dem hela dagarna eftersom de inte vant sig vid det. Inte konstigt att barn är hyperaktiva i västvärlden men all den stimulans som deras föräldrar prackar på dem..
    HÅller med. Och dessutom får de barnen något mer värdefullt än vad de västerländska barnen får. De får närhelt dygnet runt. En kompis som var i ett afrikatnskt land på västkusten, kommer ej ihåg vilket, sa att barnen där aldrig skrek, hon hörde ine ett enda på sina två veckor där och funderade mycket på varför.
  • monikmonik

Vad skönt att man inte är ensam om att tänka så här! ofta känner jag mig elak när jag låter han ligga ensam på golvet vid babygymmet en längre stund. Men ju mer jag gjort så ju längre håller han sig nöjd !
    stimulans till viss del är nog bra men inte för mycket...:)
    Kan inte minnas nån gång då min mamma eller någon annan vuxen för den delen vart med i mina låtsaslekar som barn. Nu förväntar sig barn att man ska vara med, tror inte jag hade velat ha med en vuxen när jag var barn!

Svar på tråden Skämmer vi bort våra bebisar genom att ständigt roa dem?