Skämmer vi bort våra bebisar genom att ständigt roa dem?
Jag såg en dokumentär från afrika för någon dag sedan. Där arbetade ett flertal kvinnor på åkrarna med att rensa ogräs och andra saker. Många av dem hade bebisar i bärsjal på ryggarna. Barnen såg ut att vara i ungefär samma ålder som min flicka(ca 6mån). De såg väldigt nöjda och tillfreds ut med att mammorna gjorde till synes monotoma saker största delen av dagarna. Då kom jag att tänka på att det måste ha varit så även kvinnorna på typ stenåldern tog hand om sina barn för jag kan knappast tänka mig att de satt i en hydda och bara lekte med dem i ett års tid som vi gör nu.. Så det kan ju knappast vara skadligt för dem att få hänga på mammans rygg då de jobbar på dagarna.
Jag brukar ofta ha min tjej i sjal men hon blir jätteuttråkad och börjar gnälla så snart jag gör samma sak en längre stund tex. viker tvätt. Hon blir även uttråkad av att ligga på golvet i mer än 15 minuter och jag får då roa och leka med henne, går nog runt och roar henne största delen av hennes vakna tid/sitter på filt och leker med henne. Har jag skämt bort henne genom att ständigt roa och leka med henne? Är de afrikanska barnen av en helt annan kaliber eller har mammorna "vant" dem vid att det inte hela tiden händer roliga saker? Skulle vara intressant att höra vad andra har för teori om detta?