• Anonym (sotis)

Jag är sjukligt svartsjuk

Hej Jag är en 20 årig tjej med ett barn sedan tidigare på 4 år. Har ny partner och vi väntar nu barn tillsammans.

Hur som helst så har jag alltid varit svartsjuk i alla mina tidigare relationer. Det har blivit många korta relationer och väldigt hetsiga sådana också pga min svartsjuka. Killarna har lämnat mig.och ja vet ju varför.

Min nuvarande Sambo härdar ut men han säger att jag är "sjukligt svartsjuk". Till saken hör att jag har inga killkompisar, jag hade det förut men har brytit med alla dom. Personligen anser jag att man inte kan vara "nära" vän med det motsatta könet utan att någon får känslor för den andra.

Min sambo har otroligt många tjejkompisar, men desto fler killkompisar. Jag stör mig på om han får sms av dom, Dom skriver alltid puss puss. Killar som tjejer. men det anser ja att man itne gör om det itne är ens partner! Sen skriver tjejerna alltid gulliga sms och på facebook och liknande. Har jag ens rätt att bli svartsjkuk där eller?

han gör ju på ett sätt rätt i att itne bryta kontakten med dom fast jag kräver det, för ja vet att ja itne kan påverka det. Men han får mig att gråta varje dag pga dom tjejerna.

Vem är det som gör fel egentligen?? Jag som är sjukligt svartsjuk eller han som itne fattar??

Kan man bota svartsjuka?

• Svar på tråden Jag är sjukligt svartsjuk
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Svartsjuka är ett tillstånd som alla kan känna igen sig i. Det brukar handla om att man är rädd att förlora den man älskar. Ofta kombineras svartsjuka med att man har en dålig självkänsla, att man är rädd att vara utbytbar, att man inte är värd att bli älskad. Du kan fundera lite över hur din bakgrund i livet har format dig. Du har kanske inte känt dig älskad som barn eller har inte kunnat lita på att dina föräldrar funnits där för dig när du behövt dem.
    Du och din kille behöver i lugn och ro prata om var ni tycker att gränserna skall gå i er relation. Han behöver förstå hur du känner och du behöver förstå hans situation. Det är risk att ni hamnar i negativa mönster och kanske börjar bråka när ni båda är upprörda. Om ni inte reder ut att prata om det här på egen hand tycker jag ni skall ta kontakt med familjerådgivningen så att de kan hjälpa er att se vad som är rimligt och så att ni kan få hjälp med att lösa problem på ett bra sätt.
    Gerd

Svar på tråden Jag är sjukligt svartsjuk