• georgie

Dålig hy och PCO

Hej på er!
    Jag behöver er hjälp!!! Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har nyligen fått diagnosen pco, är inte överviktig men har stora probem med acne. Ibland vågar jag knappt gå utanför dörren på grund av hur ansiktet ser ut. (sommaren är ännu värre då man ju ofta har linne och måste visa ryggen Det hela blir som en ond cirkel, för inte sjutton tänker jag gå ut utan smink, men det känns inte heller som om sminket gör det bättre. Använder vichy normaderms rengöringsprodukter och ansiktskrämer. Har också en foundaition av samma märke.

Nu är det också så att jag och min sambo försöker bli med barn. Har påbörjat en utredning och ska få börja med pergotime i januari om det inte tagit sig innan dess.

Har hört att man kan äta ett p-piller som heter Diane, som många tydligen blir hjälpta av?! Men det är ju inte aktuellt om man vill bli gravid... Så min fråga är, vad kan jag göra? Finns det hjälp att få trota att man vill bli gravid? Mår så himla dåligt av det här och att bli gravid kan ju ta lång tid. Har flera gånger sjukanmält mig från jobbet på grund av detta. Vet inte vad jag ska ta mig till...

Snälla, kom med tips och råd!

• Svar på tråden Dålig hy och PCO
  • BlommyNess12

Jag hade jättedålig hy innan graviditeten, men efter graviditet och avslutad amning så försvann det nästan helt, har bara små plitor här och var i ansiktet nu!
    Så om du inte hittar något annat som hjälper så kan du ju alltid hoppas på att det blir bättre efter grav+amning är avslutad, som för mig.

• georgie

Tack för era svar! Är nu inne på dag 4 med lchf kosten och det känns riktigt spännande! Testade också basiron 3 dagar och märkte stor skillnad på hyn. Tyvärr blir man ju väldigt torr och "fnasig" av den så har inte använt den på 2 dagar nu..

Ser fram mot ljusare tider med min nya "livsstil"!

• Pikapika
    georgie skrev 2009-10-24 23:20:01 följande:
    Tack för era svar! Är nu inne på dag 4 med lchf kosten och det känns riktigt spännande! Testade också basiron 3 dagar och märkte stor skillnad på hyn. Tyvärr blir man ju väldigt torr och "fnasig" av den så har inte använt den på 2 dagar nu.. Ser fram mot ljusare tider med min nya "livsstil"!
    Ah, där ser man! Lycka till
  • iii
    georgie skrev 2009-10-24 23:20:01 följande:
    Tack för era svar! Är nu inne på dag 4 med lchf kosten och det känns riktigt spännande! Testade också basiron 3 dagar och märkte stor skillnad på hyn. Tyvärr blir man ju väldigt torr och "fnasig" av den så har inte använt den på 2 dagar nu.. Ser fram mot ljusare tider med min nya "livsstil"!
    Huden vänjer sig vid basiron så man blir inte så torr och fnasig efter ett tag. Men i början kan man vänja huden sakta genom att bara använda varannan dag.

Hur går det med kosten? Ser du någon förbättring än? Är själv sugen på att prova men tycker det verkar så klyddigt. Har själv ökat på min dosering av tetralysal och inbillar mig att jag ser en förbättring, så är lite hoppfull iallafall.
  • georgie
    iii skrev 2009-10-27 07:47:59 följande:
    Huden vänjer sig vid basiron så man blir inte så torr och fnasig efter ett tag. Men i början kan man vänja huden sakta genom att bara använda varannan dag.Hur går det med kosten? Ser du någon förbättring än? Är själv sugen på att prova men tycker det verkar så klyddigt. Har själv ökat på min dosering av tetralysal och inbillar mig att jag ser en förbättring, så är lite hoppfull iallafall.
    ok, ska testa med varannan dag ett tag då! Svårt att säga om kosten gör någon skillnad på hyn, tror det tar längre tid än en vecka innan man ser resultat.. Det är rätt så kladdigt faktiskt, får kämpa med att få i mmig allt fett som behövs!!
  • Thinkerbell

Hej!

Ville ge lite tips som hjälpt mig, vet precis hur det känns!

Bara genom att byta hudvård, till såna som inte innehåller mineraloljor hjälpte mig en del (tex dr hauschkka eller anne-marie börlind).
    När det var som värst åt jag Diane ett tag, och det blev helt bra, men hade massa andra negativa effekter, plus att det kändes som att hormonbalansen blev sämre när jag slutade...Men det kan vara ett sätt att lugna ner huden för att "börja om". En sak som hjälpte mycket för mig var Apiforce, som är bidrottninggele och hjälper hormonbalansen. Några år efter att jag börjat med det gick jag tillbaka till gynekolog och då såg hon inga tecken på pco längre, alltså inga cystor! Märkte när jag ätit det ett tag att mensen blev regelbunden och kortare emellan. Dessutom blev det ännu bättre med både mens och hy efter graviditet, har inte behövt göra något alls och har ändå fin hy!

Hoppas du hittar något som funkar! Blir ju en ond cirkel också, att man blir stressad av dålig hy, som gör det värre också...

• Bree03

Jag kan rekommendera ansiktsbehandling (inkl. portömning). Det gör ont när man har dålig hy (många porer att massakrera), men den första gången är plågsammast och sen kan man gå 1-2 gånger till efter några veckor (mer av underhåll blir det då, ej lika plågsamt). Det gör min hud mycket finare.

• iii

Jag har fått prova högre dos med tetralysal (antibiotika) nu, och jag är så glad! Alla finnarna gick tillbaka i ett naffs. Efter en vecka har jag inte en enda finne kvar. Helt underbart. Nu ska bara ärren få läka sen är jag fin igen

• Thinkerbell

Antibiotika och yttre behandlingar kan ju hjälpa mkt, men det är ju bara symtomen som försvinner, bra att försöka hjälpa inifrån också för bästa resultat tror jag. Är det obalans i hormonerna tex, som vid PCO, är det viktigt att försöka förbättra detta, eftersom det påverkar fertilitet och mycket annat i kroppen.

• iii
    Thinkerbell skrev 2009-11-02 21:08:18 följande:
    Antibiotika och yttre behandlingar kan ju hjälpa mkt, men det är ju bara symtomen som försvinner, bra att försöka hjälpa inifrån också för bästa resultat tror jag. Är det obalans i hormonerna tex, som vid PCO, är det viktigt att försöka förbättra detta, eftersom det påverkar fertilitet och mycket annat i kroppen.
    Absolut, det håller jag med om. Men har försökt fixa det från insidan länge, och det känns inte som att det går utan p-piller. Man tröttnar när man känner att man provat det mesta
  • Thinkerbell

förstår! Tyckte jag hade provat allt, åt diane ett tag när jag var desperat...men sen som tur e hjälpte apiforce å annan hudvård, plus att jag hade mindre stress i kroppen...

• Thinkerbell

tror också att p-piller kan hjälpa till att "Nollställa" när man har pco förresten, då får man ju inte fler äggblåssäckar, och symptomen går tillbaka...sen när de överflödiga är borta kan man ju pröva med annat om man känner för det

Svar på tråden Dålig hy och PCO