• Sessan1313

Vad gör vi nu, vad kommer hända?

Hej...
    (hoppas jag skriver det här på rätt ställe nu, är ny här och känner mig lite förvirrad över vart jag ska skriva vart men jag prövar här.)

Jag har en del frågor och hoppas att jag i alla fall kan få svar på några av dom.
    Jag ingick partnerskap med min partner i februari 2007. Vi försöker nu skaffa barn, med hjälp av en killkompis till oss. Han är endast intresserad av att hjälpa oss och vill absolut inte ha kontakt med barnet. Det är jag som kommer bli gravid, men hur gör vi nu för att min patrner ska få adoptera? Vad är det som kommer hända, och finns det något som kan stoppa adoptionen, jag menar vi tre är ju överens om att det här är vad vi vill?

Är livrädd att jag är gravid och att min fru inte kommer få adoptera barnet, både för hennes och den här killkompisens skull.
    Kan ni hjälpa mig lite?

Tack

• Svar på tråden Vad gör vi nu, vad kommer hända?
  • sahara sahara

Titta in i Planerar barn - regnbågsfamilj om du vill ha folk att hänga med.

Det som kan stoppa adoptionen är om utredarna inte tycker att det är till barnets bästa att bli adopterat, men i princip ska det till missförhållanden för att de inte ska godkänna er när barnet finns och lever med er.

För att ni ska kunna adoptera måste ni ha gjort och avslutat en faderskapsutredning. Om er kompis inte vill stå som pappa på papper så kan ni få problem.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • sweetlina

Ni måste vara gifta för att din tjejska kunna adoptera.
    Donatorn ska skriva under faderskapet hos familjerätten det kan ni göra innan barnet är fött och när barnet kommit och ni fått hela barnets personnr så kan ni lämna in adoptionsansökan och då sköter familjerätten det

• Sessan1313

Men vi har "bara" ingått partnerskap, bör vi ändra det tills dess? eller räcker det med partnerskap?

• sweetlina

det räcker med partnerskap det är ju endast titeln som skiljer det från giftermål, vi har oxå "bara" ingått partnerskap men vi säger alltid att vi är gifta inte att vi lever i partnerskap:)

• sahara sahara

Det räcker med partnerskap, som sweetlina säger, men om ni vill omvandla det till ett äktenskap så är det rätt snabbt och lätt gjort.

• sweetlina

i november tror jag det skulle vara klart om man vill ändra, datorerna kund einte registrera förrens de inte ens dom som gift sig nu står skrivna som gifta utan som registrerade partners

• sahara sahara

Nej, jag vet. Jag fattar inte hur de lyckas ibland när de tänker.

Men jag menade att det inte var så himla svårt att få det fixat - bara att skicka in ett papper om att man vill ha det ändrat. När datorerna är redo så blir det ändrat, från och med det datumet då de tog emot pappret.

• Sessan1313

okey tack för informationen=) Vi vill ändra till äktenskap (även fast vi själva anser att vi är gifta) men vi vill ha någon fest då, och göra det till någon fin dag. Inte bara fylla i ett papper och ändra på det sättet. Så skönt att vi nu kan planera ett bröllop i lugn och ro efter att jag blivit gravid vilket är högsta prioritet nu, såklart

• åra

Jag tror att donatorn måste avsäga sig föräldraskapet innan ni kan ansöka om adoption, fast det har ni nog redan tänkt på. Dvs erkänna faderskap, men avsäga sig rätten till vårdnad. Typ.
    Om ni vill köra schysst tycker jag ni ska ringa familjebyrån och höra hur ni ska gå tillväga redan nu. Förklara situationen och be dem hjälpa er så det blir rätt juridiskt. De har varit väldigt hjälpsamma, tycker jag.
    Ett annan alternativ är att köra "oschysst" med fader okänd, men har man inget kvitto från någon klinik kan det bli liiite körigt.

• sweetlina

man kan aldrig avsäga sig ett faderskap utan han erkänner faderskapet och sedan ska han skicka med ett papper med er ansökan till tingrätten där han skriver att han godkänner att din fru gör en närstående adoption av barnet.

• åra

nä, just det. Alltså avsäga sig föräldraskapet...

Svar på tråden Vad gör vi nu, vad kommer hända?