• orosmolnet

Behöver hjälp med Försäkringskassan! Någon som har en bra kontakt?

Hej,

Mitt problem är att jag bodde utomlands 2006-2008 och dumt nog skrev jag ut mig ur Försäkringskassan. Jag flyttade hem förra sommaren och har jobbat heltid sedan dess. Nu är jag gravid och ska gå på föräldraledighet om 5 veckor. I somras när jag fått mitt moderskapsintyg insåg jag att jag inte var inskriven hos Försäkringskassan (det sker ju inte automatiskt när man anmäler sig till Skatteverket som jag trodde). Hur som helst har jag nu ansökt och skickat in alla papper, men ingenting händer! Jag har hört skräckscenarion om att det är upp till 9 månaders handläggningstid för att bli inskriven! Jag börjar nu få panik, det kommer aldrig hinna lösa sig i tid! Jag har bett Försäkringskassan om att bli snabb-behandlat (vilket man tydligen kan bli om det är som i mitt fall), men ingenting händer! Ingen på inskrivningsenheten i Malmö har ens läst noteringen om att jag behöver bli snabb-behandlad och personalen i kundtjänst säger att de inte kan göra någonting mer för mig! Det finns därmed ingen möjlighet för mig att prata med någon som verkligen handlägger mitt fall, och så länge jag inte blir inskriven kan jag heller inte få någon ersättning.

Har någon av er varit med om liknande, och har ni då ett telefonnummer, en kontaktperson, en mejladress till någon som hjälpte er på inskrivningsenheten i Malmö (eller var ni nu fick hjälpen ifrån)? Jag ber i så fall på mina bara knän om hjälp, snälla mejla mig det namnet, numret eller mejladressen så att jag kan försöka komma runt detta problem på något sätt!! Eller har ni några andra idéer?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver hjälp med Försäkringskassan! Någon som har en bra kontakt?
  • Mrs Winter

ta kontakt med Fk så slussar de dig vidare till rätt person.Tel står ju på deras hemsida.

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • orosmolnet

Fast det är ju just det som är problemet - att Fk inte slussar mig vidare! Jag kommer ju bara till kundtjänst och de kan inte göra ett skit! De kan bara skriva en notering om att jag vill bli snabb-behandlad, men de kan inte ge mig en direktkontakt, och trots att jag har blivit lovad att bli uppringd av en handläggare så har det inte skett. Och då kan inte de på kundtjänst göra någonting. Dessutom är inskrivningenheten i Malmö separat från resten av Fk så de i kundtjänst kan inte se status på ärendet! Så då behöver jag namn/kontaktuppgifter till någon handläggare på inskrivningenheten för att själv försöka få direktkontakt.

• Mrs Winter
    Bokmalen78 skrev 2009-10-19 16:42:10 följande:
    Fast det är ju just det som är problemet - att Fk inte slussar mig vidare! Jag kommer ju bara till kundtjänst och de kan inte göra ett skit! De kan bara skriva en notering om att jag vill bli snabb-behandlad, men de kan inte ge mig en direktkontakt, och trots att jag har blivit lovad att bli uppringd av en handläggare så har det inte skett. Och då kan inte de på kundtjänst göra någonting. Dessutom är inskrivningenheten i Malmö separat från resten av Fk så de i kundtjänst kan inte se status på ärendet! Så då behöver jag namn/kontaktuppgifter till någon handläggare på inskrivningenheten för att själv försöka få direktkontakt.
    Handläggare får du väl när du skriver in dig på FK.har du inte besökt dem?
  • orosmolnet

Inskrivningenheten ligger i Malmö, jag bor i Stockholm. Så nej, jag har inte besökt dem. Jag har fått papper hemskickat som jag har fyllt i och bifogat kopior på anställningsbevis etc. och skickat tillbaka till Försäkringskassan. Den info jag har fått är att det INTE hjälper att besöka sitt lokala Fk-kontor, för de kan inte göra mer än de per telefon. Men det kanske inte stämmer i detta fall?

• Mrs Winter
    Bokmalen78 skrev 2009-10-19 17:33:37 följande:
    Inskrivningenheten ligger i Malmö, jag bor i Stockholm. Så nej, jag har inte besökt dem. Jag har fått papper hemskickat som jag har fyllt i och bifogat kopior på anställningsbevis etc. och skickat tillbaka till Försäkringskassan. Den info jag har fått är att det INTE hjälper att besöka sitt lokala Fk-kontor, för de kan inte göra mer än de per telefon. Men det kanske inte stämmer i detta fall?
    Nej du gör som du finner bäst.
  • orosmolnet

Därefter har jag alltså ringt massor med gånger och försökt få reda på var i processen min ansökan ligger, men alltså inte fått något som helst svar, eftersom min ansökan har åkt till Malmö och de på kundtjänst inte kan se status på ärendena från den enheten.

• flingansnö

Shit vad jobbigt. Har tyvär ingen hjälp att ge... hoppass at ngn annan har det! Finns det ingen mailadress direkt till inskrivningsenheten? Det åste ju gå att komma ikontakt med dem på ngt vis? Ring kundtjäst och kräv att få prata med en chef, även om det bara blir chefen fö rkundtjänst så borde ju det kunna hjälpa iallfal?

• MirjaochJolinesMamma

Har du skickat in kopior? Är tveksam till att de godtar kopior på AG.
    Och ni som menar att hon skall gå till den lokala FSK. Det hjälper INTE.
    Försälringstillhörighet handläggs i Malmö alt. Visby (Sunne), beroende på vilket land man kommer från.
    Och som TS säger, kundtjänst kan inget annat göra än att skriva in i TS ärende. Då kundtjänst inte FÅR koppla vidare eller lämna ut tlfnr till de som sitter på Nationella Färsäkrings Center, liknande Malmö.

Det enda som jag ser att du kan göra är att fortsätt ringa kundtjänst. Be dem att de skriver i ditt ärende VARJE gång du ringt.
    Be din arbetsgivare ringa kundtjänst för Partner, och på så vis få in en notering i ärendet som kommer från Arbetsgivaren oxå.
    Och skicka in original AG. Risken är annars att de, när de väl tar upp ditt ärende, kommer att skicka dig ett brev där de kräver AG i original, och så har det dragit ut på tiden ännu mer!

Lycka till!

• Londonvibes

Du kan ju begära att en handläggare ska ringa dig, det kan kundtjänst lägga in i systemet oxå ska en handläggare kontakta dig inom 72 timma r eller vad det nu är. jag ringde kundtjänst och sedan ringde en handläggare upp mig innan jag var inskriven. De ringde t.o.m. upp mig i ett annat land innan jag flyttat tillbaka till Sverige.
    Det är relativt snabbt att bli inskriven, men däremot får du nog bereda dig på en fight att få inskrivningen retroaktiv och därmed få sgi baserad fp.

• Koffie

Hej!
    Vi hade direktkontakt med EU-kontoret i Malmö och de kollade av med skatteverket när vi kom och så fixade sig allt. Förut fanns ett direktnummer på hemsidan, som jag inte kan hitta längre, men jag skulle skicka ett mail till kundtjänst där du skriver att du vill att någon från utlandskontoret eller EU-kontoret hör av sig och hjälper till att ordna med inskrivningen.
    Jag vet hur det känns när man hänger i luften så där - men de brukar vara bra på att fixa sånt här. Det är bara det att det blir fel när man hamnar någonstans mittemellan. Mitt enda tips är att vara på dem med mail och telefon.

Lycka till!

Svar på tråden Behöver hjälp med Försäkringskassan! Någon som har en bra kontakt?