Går det att vispa röd mjölk till grädde?
Det är min fråga. Går det att visa röd mjölk så det blir gräddaktigt?
Jag steker pankakor men har ingen grädde hemma.
Det är min fråga. Går det att visa röd mjölk så det blir gräddaktigt?
Jag steker pankakor men har ingen grädde hemma.
All mjölk som säls i affärerna är ju separerad, d.v.s. att grädden är separerad från mjölken.
F.ö., den man som uppfann den moderna separatorn var svensk och hette Gustaf de Laval.
Dessutom är mjölken homogeniserad, dvs alla resterande fettpartiklar efter separeringen är "sönderslagna" och kan inte längre flyta upp. Så det går inte att utvinna grädde ur röd mjölk heller.
Däremot borde det rimligtvis kunna utvinnas grädde från åsens gammeldags mjölk, eftersom den inte är behandlad på det viset, och grädden ligger som ett lager uppe och måste omskakas för att fördelas. Har dock aldrig testat själv.. men vanlig mjölk, nej :)
..det behövs bara 30-40 liter åsens mjölk för att få ihop till motsvarande mängd som i en 3dl grädde
De må så vara att det krävs en större mängd men rent teoretisk bör det gå :) Du kanske tagit dig tid och ork att testa? ;)
Går t o m att vispa minimjölk till hårt skum. Inte samma konsistens som vispad grädde såklart men det går.
Det är ju lättmjölk, så det tvivlar jag på att det går.....
Hade man en centrifug skulle det säkert gå att få ut lite grädde ur röd mjölk!
Svar på ts: nej, bara för att Jesus förvandlade vatten till vin (hey, coolt partytrick!) så kan inte röd mjölk förvandlas till grädde om du visar den för någon. Inte ens om du visar den för Arla-kon, skulle jag tro.
Japp, tillsätt även lite vetejöl och socker. kakao om den ska bli brun grädden
Jo det går att göra grädde av vanlig mjölk, blanda 0,5 dl vatten med 10 g gelatin pulver koka upp vispa i det så det blir jämt , häll 1 dl mjölk i en skål och smaksätt om du vill tex vanilj rör i hop häll därefter i gelatin blandningen och vispa, sen har du grädde på mjölk
nej