• Pumpalicious

Till er som säger att tv är skit för barn!

Det finns många motståndare till att barn ser på TV. Jag har aldrig sett det som ett problem sålänge det inte gäller flera timmar om dagen, och så ska föräldrarna såklart välja vad som visas. Självklart finns det saker barn inte ska se.
    Men jag tror faktiskt att barn lär från tv, beroende på vilka program dom får se. Och igår fick jag det bekräftat.
    Jag har aldrig räknat till tio på svenska för min son (han blir 2 i december) Det är hans engelska pappa som sköter den biten, och då alltid på engelska. Igår stod Ossian och tittade på "Musses klubbhus" på Playhouse Disney. Sen kommer han helt plötsligt in till mig och räknar till tio. bara sådär!

• Svar på tråden Till er som säger att tv är skit för barn!
  • Siriva

Jag håller helt och hållet med dig! TV (och filmer) för barn kan vara inspirerande och utvecklande för barn.

Min son (nu 3 år) hade en period när han var uppslukad av mumintrollen.
    Han lekte scener ut filmerna hela tiden. Han utropade "katastfrof!!" till farmors stora förskräckelse. Hon tyckte inte att det var ett lämpligt ord för en två åring

Min son vill ha en film på. men han tittar inte så länge, han har det som ingång i leken och tar fram leksaker som passar. Han byter ut karaktärerna till sitt och våra namn (eller ibland säger han "Jag heter mumin!) Då vet man att det är teater på gång.

Han spelar upp scener ur böcker vi läser också så det är inte enbart kopplat till TV.

Nä, jag är ingen motståndare. Däremot är jag restriktiv med vilka "vuxenprogram" och reklam som han får se. Barn kan reagera på helt andra saker än vad man tror i förväg.

Min sons favoritprogram (som inte är barnprogram) är "Hål i väggen" Han blir besviken varje gång de INTE åker i vattnet "Nä, det lyckades inte" säger han. Han frågar varje dag "Kommer plaskar?"

• kaksmulan

TV är bra! Under vissa restriktioner förståss som antalet timmar de sitter där och vilka program man tillåter dem att se. Ellendellen ÄLSKAR fem myror och det är ju ett minst sagt pedagogiskt program.

TV är bra också när man kommer hem helt slut från jobb/skola/dagis och ingen ORKAR vara trevlig. Det är dags att få maten på bordet och barnen bara gnäller och grinar. Ska man försöka få dem att hjälpa till så kan man naturligtvis det och vissa dagar går det bra medan andra så är barna FÖR trötta för att orka. Dessa dagar är det bra att det finns tv. Då har jag inga skrupler för att låta barnen bli barnvaktade av TV´n ett tag.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Weezy

jag håller fullständigt med dig.
    TV är inte bara nöje utan kan ses som utbildningssyfte med....
    som du oxå säger är det ju upp till föräldrarna själva att sätta en gräns på vad & hur länge som är ok.

• Flätad

Vår tjej 3,5 år lärde sig veckans alla dagar på bolibompa genom den sk "veckosången" de sjunger där ibland så nu har hon full koll på när det är lördag och lördagsgodis Tv kan vara bra tror jag i lagom mängd och utvalda program/filmer förstås

• vargaa

Inget är bra i för stora mänger eller om det ersätter ngt annat som också behövs. Det gäller även tv-tittande. :)

• VildVittra

Vår femårig kollar på TV på kvällen...gärna just Playhouse Disney för han älskar små einsteins och spelar gärna mamma mu spelet på sin dator.

I lagom mängd är ju detta ett jättebra kompliment till annan utveckling.

Han kan hela alfabetet, alla siffor och skriva en hel del...Vi har INTE hållit på med honom för att lära sig allt detta. det har han gjort själv.

De lär sig tecken språk på hans dagis och det tycker jag är toppen också.
    Ingen är döv på dagis utan det är bara ändå.

• cateye3

Vår 3-åring tittar också på Disneykanalerna, främst Playhouse då.
    Hon räknar till 8 på engelska, tack vare "Händige Manny", lär sig de olika vertygens namn m.m.
    Hon räknar till 20 (detta med hjälp av både tv och oss), och hon tycker det är jättekul.
    Hon kan också veckodagarna, och nästan hela alfabetet.
    Hon kan också ett fåtal ord på engelska.
    Jag tror att rätt tv i rätt mängd är jättebra!!
    Innan 3-årskontrollen hos tandläkaren berättade hon för mig hur det gick till där, för det hade "Stanley" visat

Svar på tråden Till er som säger att tv är skit för barn!