• Vårflickan84

Öka östrogenhalten?

Jag minns vagt att min gyn sa att jag hade för lågt östrogen...eller östradiol kanske han sa?
    Vad ska man äta för att öka östrogenhalten? Går det att fixa till med hjälp av kosten?

• Svar på tråden Öka östrogenhalten?
  • yousou

det finns faktiskt ingen kost som kan öka östrogen. Jag har kollat upp det men hittar absolut inget förutom att det går med medicin,,tyvärr..

• Vårflickan84
    yousou skrev 2009-10-21 00:28:04 följande:
    det finns faktiskt ingen kost som kan öka östrogen. Jag har kollat upp det men hittar absolut inget förutom att det går med medicin,,tyvärr..
    är det sant? vad tråkigt =/
    tänkte om det kunde finnas något som stimulerar det på naturligt sätt utan mediciner..
  • yousou

det skulle vara underbart isåfall, då slipper man äta mediciner hela tiden och man kan sköta det på egen hand i hemmet. Det blir heller inte lika dyrt

• PLA

Jag har haft högt österogen och lyckades reducera det genom att lägga om min kost. Jag vet inget om just din situation men visst finns det kost som höjer österogenet!! Alla soya produkter tillexempel. Sen om det är tillräckligt om du inte har någon österogenproduktion alls har jag ingen aning om, men jag kan starkt rekommendera den här hemsidan som innehåller toppeninfo om olika hormonnivåer i kroppen och om hur du kan påverka dem genom att förändra din kost.
    infertility.health-info.org/fertility-diet-lifestyle/diet-estrogen-progesterone.html

• Vårflickan84
    PLA skrev 2009-10-27 13:38:03 följande:
    Jag har haft högt österogen och lyckades reducera det genom att lägga om min kost. Jag vet inget om just din situation men visst finns det kost som höjer österogenet!! Alla soya produkter tillexempel. Sen om det är tillräckligt om du inte har någon österogenproduktion alls har jag ingen aning om, men jag kan starkt rekommendera den här hemsidan som innehåller toppeninfo om olika hormonnivåer i kroppen och om hur du kan påverka dem genom att förändra din kost.infertility.health-info.org/fertility-diet-li...
    Gud så bra!! ska kolla in hemsidan sen.
    mina östrogennivåer strular tydligen, varav mellanblödningar vissa månader. så tänkte ställa om kosten lite. trodde inte det fanns någon "naturlig hjälp" men tydligen så finns det =)
    hur påverkades du av för högt östrogen? är inte det heller bra?
    tack för hemsidan!
  • PLA
    Vårflickan84 skrev 2009-10-27 14:21:26 följande:
    Gud så bra!! ska kolla in hemsidan sen. mina östrogennivåer strular tydligen, varav mellanblödningar vissa månader. så tänkte ställa om kosten lite. trodde inte det fanns någon "naturlig hjälp" men tydligen så finns det =) hur påverkades du av för högt östrogen? är inte det heller bra? tack för hemsidan!
    Hoppas du kunde få någon hjälp av den!
    Jag har haft täta menstruationer (22 dagars cykler) och blött enormt! Så att jag har fått äta järntillskott, och jag har mått så dåligt. Plus det var jag deppig och i allmän obalans kan man säga. Min gynekolog tyckte bara att jag skulle sätta in en spiral men vi ville ju ha barn så det ville jag inte.. Jag började själv forska om vad det kunde bero på och hittade till slut det här med hormon-nivåer. Mina besvär passade exakt på högt österogen så jag började följa kostråden för att få normal hormonnivå. Jag måste säga att jag blev glatt överaskad när min menscykel blev 26-28 dagar och jag blöder inte alls lika mycket! Jag har berättat detta för min gynekolog och hon tyckte att det var ju bra för mig om jag nu trodde på det, placebo funkar ju på folk också! Så hon trodde inte alls på det, det är den västerländska medicinen i ett nötskal; behandla symtomen och inte orsaken till symtomet..
  • Vårflickan84

jag har läst lite på deras hemsida och ska försöka ta åt mig tipsen!

men jag undrar, om man blöder för mycket..har man för mycket östrogen då?
    jag tyckte min gynekolog sa att jag har för lite... och jag blöder bara några dagar efter ÄL.
    dock har det inte varit så denna månad...nu är den istället försenad tre veckor!
    drack jäääättemycket mjölk förra månaden och inbillar mig att det påverkat. innan dess hade jag inte druckit mjölk på flera år.

ja den västerländska medicinen alltså... haha.

Svar på tråden Öka östrogenhalten?