• Prinsessan Leia

vill bli JAG igen

sitter och mår kasst, mitt självförtroende sjunker djupare för varje dag
    jag har lagt på mig 15 kg sen jag blev tillsammans med min man för 10 år sedan (fött 3 barn)
    känner mig inte alls så piffig trots att jag inte ens är 28 år
    försöker gå ner kilona men det går inte, står helt still. Pga för mkt stress säger läkarna...men jag mår ju skit av att se ut så här
    försöker sminka mig men blir aldrig nöjd, älskar riktigt sotade ögon men då huden över ögonlocken hänger ner så är det svårt med ett bra långvarigt resultat. Har kräm under men hjälper föga. Feg för att testa andra färger
    hur ska jag piffa till mig?
    hittar aldrig snygga kläder...kör på samma gamla hela tiden. (sen så lägger jag hellre pengarna på grejer till barnen och hemmet fast de eg inte behöver)
    hur ska jag gör för att orka och hinna fixa till mig
    vet ju att utseendet är inte allt men när det påverkar en inre så påverkar det även ens kärleksliv
    Hjälp!!!

• Svar på tråden vill bli JAG igen
  • Mia skönhetsexperten

Hej "hjälp",

Detta låter inte kul. Verkar som om du kommit in i en negativ nedåtgående spiral. Min första reflektion är; "hur är din relation med din man? Kommunicerar ni överhuvudtaget? Upplever du att han älskar dig ovillkorligt? Ser han dig? Hur får han dig att känna dig i din roll som kvinna? När sa ni senast att ni älskade varandra? Har ni regelbunden fysisk kontakt?"

Det är lättare att fokusera på vikt och utseende istället för att ta tag i grundproblematiken som t.ex. en stagnerad relation där man sedan länge har slutat att tala med varandra... Det spelar ingen roll hur mycket du än skulle tappa i kilon om problemet är er samvaro så kommer du även i en slankare kropp inte att må bra. Då hittar du någon annan "defekt" som måste justeras.

Min andra frågeställning är; "hur ser ditt yrkesliv ut? Får intrycket av att du är hemmafru? Har du en privat roll/funktion utöver din roll som trebarnsmamma och fru? Gör du någonting för dig själv som när dina intressen? Eller tillbringar du din tid med att alltid försöka att tillfredsställa andra? "

För mig så låter det som att du har tappat bort dig själv och dina egna behov. Lägg smink och shopping åt sidan tillsvidare. Fundera istället på vad DU vill med ditt liv i stort? Anser du att du har ett funktionellt och kvalitativt liv långsiktigt? Har du en självklar roll någonstans, oberoende av familjen, där DU får komma fram som person och känna dig behövd? När skrattade du senast? Hur ofta unnar du dig att göra något för enbart ditt nöjes skull?

Gör en lista där du skriver ner dina långsiktiga mål. Efter det så planerar en "action plan"- en massa mindre delmål för hur du ska gå till väga för att nå de stora huvudmålen. Vad vill du ändra på, vad vill du behålla i ditt liv?

Gör något trevligt för dig själv och unna dig "egen tid" som att t.ex. gå en make-up kurs. Ta hjälp av Viktväktarna med dina överskottskilon och låt dig entusmieras och sporras av den gemenskap du möter där. Föreslå en weekend tillsammans med din man, bara ni två utan barnen. Försök att hitta tillbaka till det ni en gång blev förälskade i och uppmuntra de sidorna att ta plats igen.

Lycka till:)

//Malin

(reds. Malin Eriksson är hälsoredaktör på GAZET.SE och utbildad inom fysiologi och näringslära. Har arbetat som PT i många år. I vår färdig hälsopedagog vid Lillsved Folkhögskola.)

• Prinsessan Leia

o nej min man och jag har det jätte bra, pratar och massa kärlek och närhet MEN jag tycker det är jobbigt att se ut som jag gör, fast han om och om igen säger att jag duger och mer där till..
    jag jobbar som säljare, via telefon. Mkt stillasittande arbete, långa dagar och mkt lite tid över till barnen.. dvs ännu mindre tid över för mig själv...
    vet inte alls hur jag ska få ihop det
    vill bara få en snygg slank kropp, gärna över natten
    vet att min man älskar mig över allt annat men vill så gärna va fin för han (för i mitt sinne är jag allt annat än fin)

Svar på tråden vill bli JAG igen