• morskutt

Snitt och rättigheter

På grund av min förlossningsrädsla så kommer jag att gå på snittsamtal. Det jag funderar på är om det är någon som vet vad man har för rättigheter. Om läkaren säger nej är det bara att finna sig i det så, eller har jag rätt att kräva det? Hur mycket får man bestämma över sig själv egentligen?

• Svar på tråden Snitt och rättigheter
  • skrotis78

Blev nekad snitt i Uppsala först. Enligt den läkaren jag träffade hade man ingen rätt alls att kräva det.
    Jag fick träffa läkaren ytterligare en gång, och det var bland det värsta jag varit med om. Har aldrig känt mig så förnedrad, förödmjukad och liten. Jag fick i stort sett idiotförklara mig själv. Men när jag gick därifrån hade jag fått min snitt-tid

• chelh

ska på mitt första aurorasamtal imorgon kl. 14,30 så håll en tumme för mig att jag kommer få kejsarsnitt beviljat.

Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • Mingzhi09

lycka till! visa att du verkligen vill ha snitt och att en vaginal förlossning är otänkbar! har du tur får du en tid till läkaren. det är han eller hon som bestämmer om du får ett snitt.

• chelh
    Mingzhi09 skrev 2009-11-03 14:40:32 följande:
    lycka till! visa att du verkligen vill ha snitt och att en vaginal förlossning är otänkbar! har du tur får du en tid till läkaren. det är han eller hon som bestämmer om du får ett snitt.
    jag har varit hos en läkare för längesen & då blev det inte så mkt sagt eller vad man ska säga. Vet hur många som helst som inte gått till någon läkare utan har gått med en kejsarsnittstid när dom går ifrån aurorasamtalet
    Lillkillen i magen, BF: 15 december ♥ läs mer: emach.devote.se
  • Schnooglewookiemush

Jag har fått höra att ingen kvinna kan tvingas till en vaginal förlossning, och det väljer jag att tro på. Sen så beror det ju på hur mycket kvinnan i fråga är villig att kämpa. Tar man ett nej utan vidare så var snitt kanske inte så viktigt...
    Får man ett nej får man kontakta någon annan, det finns alltid en annan läkare eller barnmorska man kan prata med.

• Mingzhi09

chelch: Vad konstigt! Du borde ju ha fått veta mer om du redan har träffat läkaren! Jag trodde att man först gick till en aurora-barnmorska och när man sedan fick tid till läkaren så skulle man få ett svar om man är beviljad snitt...

Din stackare! Vad jobbigt! I vilken vecka är du? Jag vet att de kan "dra ut" på det om man har lång tid kvar.

• Mingzhi09

Oj, nu såg jag ju att du snart har bf! Då fattar jag VERKLIGEN INTE varför du inte har fått ett tydligt svar ännu...

• Fila01

Nu har jag varit på snittsamtal och tänkte berätta hur jag gjorde, för ja fick ja till snitt!
    Är helt fobisk när det kommer till vaginal förlossning pga tidigare övergrepp så innan jag blir gravid måste jag veta om jag får snitt lr inte. Så gick det till!
    Ringde runt hysteriskt för att hitta vem jag kunde prata med.
    Bokade tid med en läkare som kan ta beslut om snitt.
    Skickade två veckor innan besöket ett brev om min ångest till läkaren.
    Läkaren ger brevet till överläkaren om en bedömning.
    På besöket hos läkaren igår fick jag ja!
    Helt fantastiskt för nu kan jag bli gravid när jag vill och njuta av det!

Lycka till tjejer och ingen vet bättre än ni vad som är bäst för er!

• Mingzhi09

Fila01: Grattis! Vad skönt att det gick bra!

• Pärla

Grattis Fila!
    Får vi se hur det kommer att gå för mig..Jag är bara i v 6, men är jätterädd för vaginal förlossning! Jag har en liten sjukdom, och det är att jag svimmar när jag känner enorm smärta! Vet inte hur det ska gå till..
    Ska göra allt för att ha snitt, jag med! Bor i Sthlm, och där har jag hört av en bekant också som fick snitt..

• straw2008
    Fila01 skrev 2009-11-04 08:05:54 följande:
    Nu har jag varit på snittsamtal och tänkte berätta hur jag gjorde, för ja fick ja till snitt!Är helt fobisk när det kommer till vaginal förlossning pga tidigare övergrepp så innan jag blir gravid måste jag veta om jag får snitt lr inte. Så gick det till!Ringde runt hysteriskt för att hitta vem jag kunde prata med.Bokade tid med en läkare som kan ta beslut om snitt.Skickade två veckor innan besöket ett brev om min ångest till läkaren.Läkaren ger brevet till överläkaren om en bedömning.På besöket hos läkaren igår fick jag ja!Helt fantastiskt för nu kan jag bli gravid när jag vill och njuta av det!Lycka till tjejer och ingen vet bättre än ni vad som är bäst för er!
    Jag är i precis samma situation som dig :O)

Krävde beslut om snitt redan innan jag vågade bli gravid och fick det givetvis. Så visst går det.
  • maybe2501

Till mig sa de att de inte tvingar kvinnor till vaginal förlossning om man inte klarar av det, med tanke på följderna för både mamma o bebis då... En kvinna som inte samarbetar kan ju betyda att ingen av dem överlever.

• Mingzhi09

maybe2501: Jag har också hört det!

• Fila01

Det är bara att stå på sig, ta det lugt och systematiskt. Gör allt i rätt ordning och kör inga kanske eller jag vet inte bara nej nej. Lycka till alla tjejer!

Svar på tråden Snitt och rättigheter