Hej! Jag har lidit av analfissurer i många år, ända sedan jag fick mitt först barn för 18 år sedan. På den tiden visste man inte så mycket om hur man skulle behandla dem men i dag vet jag exakt hur jag både kan få hjälp och hur jag kan självbehandla. Delar gärna med mig om det kan hjälpa någon:
1) Gå till din läkare på vårdcentralen! Jag fattar att det är jobbigt att få baken undersökt men hen kan hjälpa dig! Du behöver nämligen en remiss för att behandla med botox (vilket jag gjort ca 3 gånger) och även för att få en bedömning om operation är det som gäller - men oftast testas botox först.
2) Botoxbehandlingen går ut på att läkaren sprutar in botox runt analöppningen på 3-4 olika ställen. Då slappnar allt av och fissuren kan läka. Dock ska man vara medveten om att det dels tar 2-3 dagar innan man känner effekten, dels KAN effekten ibland (sällan) utebli, då får man gå dit igen och gör om det (remissen gäller oftast 3 månader så man har tid att boka igen).
3) Självbehandling (detta gäller både när man har en aktiv fissur och när den har läkt) Det viktigaste ÄR att hålla magen i trim. Jag tar innan varje måltid Vi-Siblin med vatten. Det är fröskal som funkar som ett bulkmedel och ger avföringen en bra konsistens. Därutöver kan man tänka på att inte äta för fet mat - men generellt ska man kunna äta som vanligt.
4) Att gå på toa blir lite av en procedur men så värt det. Först och främst - torka inte med toapapper! Använd mjuka, oparfymerade våtservetter, inget annat. Jag brukar skölja ur dem lite också för att få bort medel som kan vara lite starka för slemhinnorna (konstigt eftersom de är gjorda för barnrumpor men så har jag upplevt det). Efteråt sätter jag på en gummihandske (såna som finns på sjukhus - finns också att köpa på vanliga mataffärer) och smörjer analöppningen och lite inuti först med idominsalva och sen även med Bepanthensalva som är lite fetare. Detta ger ett jättebra skydd. Om man har en aktiv fissur ska man dock tänka på att inte använda FÖR mycket salva eftersom fissuren måste ha syre för att orka läka.
5) Använda INTE salvor och stolpiller som innehåller kortison för ofta (som t ex Xyloproct och Xylokain) - kortisonet gör slemhinnan tunnare och då spricker den ännu lättare nästa gång! Bättre att ta smärtstillande tabletter i stället (inom en rimlig gräns förstås).
6) Sist men inte minst - se till att röra på dig- det ÄR jobbigt när det gör ont men en promenad gör underverk för magen...
LYCKA TILL!!! <3 <3 <3