• Anonym

Återkommande (trasig ändtarm)

Ja nu är det illa igen.
    Kan knappt bajsa utan att grina, det går så ont.. Blod blod och åter blod.
    Har varit såhär i några år nu, det kommer och går i perioder, nu har jag haft en period på runt tre veckor!
    Sedan är jag bara några veckor, och så är det igång igen.

Jag vet att jag bör uppsöka läkare, men jag är så rädd för att få lov att göra en ändtarmsundersökning, vill verkligen inte.

tar dagligen alcosanal eller vad dom heter?!

Någon som varit med om liknande? Tror jag har ändtarms sprickor.

Hur blev ni friska?

• Svar på tråden Återkommande (trasig ändtarm)
  • Lilla näktergal

TS: Lustigt att han inte gjorde någon undersökning alls tycker jag. Men hoppas att hans diagnos är riktig. Tänk då bara på att du måste dricka mycket när du tar bulkmedel. Vilken sort fick du?

• Gravid2010

Hur går det för dig som provat Husk?

man kan få ont i magen de första dgr men det går över! Sen kan man ta mindre mängd än vad som anges på förpackningen. jag tar ex 1 skopa morgon och kväll och det funkar bra för mig. (men i början tog jag samma mängd utspätt på 3 ggr per dag.)

Tycker du det är otäckt att dricka så blanda det med juice så känns det som fruktkött!

• Anonym (pain)
    Gravid2010 skrev 2009-11-06 10:32:41 följande:
    Hur går det för dig som provat Husk? man kan få ont i magen de första dgr men det går över! Sen kan man ta mindre mängd än vad som anges på förpackningen. jag tar ex 1 skopa morgon och kväll och det funkar bra för mig. (men i början tog jag samma mängd utspätt på 3 ggr per dag.) Tycker du det är otäckt att dricka så blanda det med juice så känns det som fruktkött!
    nä det går bra. tar 2-3 tsk morgon och kväll. inget ont i magen alls.
    har trappat ner laktukosen som jag tagit flera veckor. men inte slutat helt med den.
    ff blod...
  • Anonym (jobbigt)

Intressant tråd, har samma besvär här. Sedan flera år tillbaka. =/

Hur går det för er?

• Anonym (pain)

jag var till läkaren och det var inga inre hemorojjder, "bara" skador liksom, och det har försvunnit nu tack och lov. har kvar yttre hemorojder men de är inget STORT besvär.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (pain) skrev 2010-05-23 17:29:55 följande:
    jag var till läkaren och det var inga inre hemorojjder, "bara" skador liksom, och det har försvunnit nu tack och lov. har kvar yttre hemorojder men de är inget STORT besvär.
    Vad fick du för medicin då?
  • Isabell 321

Hej på er.

Detta var en intressant tråd. Känner igen mig själv i mycket ni skriver.
    Har i många år haft problem med min mage/tarm och analöppning. Var hos vårdcentralen när jag var runt tio för en hudflik i min analöppning men sköterskan som kollade sa att de var ingen vara och att den skulle försvinna av sig själv. Kan säga att den fortfarande är kvar efter 11 år och nu börjar den bli riktigt jobbig igen. och så fick jag för några år sedan veta att jag har IBS. Äter inolaxol mot mitt tarmbesvär har en varierande tarmrörelse så det är varierande förstoppad och diarré.  
    Så jag börjar fundera på att kontakta min vårdcentral igen och berätta för dem att den där hudfliken är kvar :-/ 

• Anonym (jobbigt)

Det är säkert en hemorrojd då. Vad jag förstår är det rätt lätt att fixa. Lycka till! =)

• Norrskensmamma

Hej! Jag har lidit av analfissurer i många år, ända sedan jag fick mitt först barn för 18 år sedan. På den tiden visste man inte så mycket om hur man skulle behandla dem men i dag vet jag exakt hur jag både kan få hjälp och hur jag kan självbehandla. Delar gärna med mig om det kan hjälpa någon:

1) Gå till din läkare på vårdcentralen! Jag fattar att det är jobbigt att få baken undersökt men hen kan hjälpa dig! Du behöver nämligen en remiss för att behandla med botox (vilket jag gjort ca 3 gånger) och även för att få en bedömning om operation är det som gäller - men oftast testas botox först.

2) Botoxbehandlingen går ut på att läkaren sprutar in botox runt analöppningen på 3-4 olika ställen. Då slappnar allt av och fissuren kan läka. Dock ska man vara medveten om att det dels tar 2-3 dagar innan man känner effekten, dels KAN effekten ibland (sällan) utebli, då får man gå dit igen och gör om det (remissen gäller oftast 3 månader så man har tid att boka igen).

3) Självbehandling (detta gäller både när man har en aktiv fissur och när den har läkt) Det viktigaste ÄR att hålla magen i trim. Jag tar innan varje måltid Vi-Siblin med vatten. Det är fröskal som funkar som ett bulkmedel och ger avföringen en bra konsistens. Därutöver kan man tänka på att inte äta för fet mat - men generellt ska man kunna äta som vanligt.

4) Att gå på toa blir lite av en procedur men så värt det. Först och främst - torka inte med toapapper! Använd mjuka, oparfymerade våtservetter, inget annat. Jag brukar skölja ur dem lite också för att få bort medel som kan vara lite starka för slemhinnorna (konstigt eftersom de är gjorda för barnrumpor men så har jag upplevt det). Efteråt sätter jag på en gummihandske (såna som finns på sjukhus - finns också att köpa på vanliga mataffärer) och smörjer analöppningen och lite inuti först med idominsalva och sen även med Bepanthensalva som är lite fetare. Detta ger ett jättebra skydd. Om man har en aktiv fissur ska man dock tänka på att inte använda FÖR mycket salva eftersom fissuren måste ha syre för att orka läka. 

5) Använda INTE salvor och stolpiller som innehåller kortison för ofta (som t ex Xyloproct och Xylokain) - kortisonet gör slemhinnan tunnare och då spricker den ännu lättare nästa gång! Bättre att ta smärtstillande tabletter i stället (inom en rimlig gräns förstås).

6) Sist men inte minst - se till att röra på dig- det ÄR jobbigt när det gör ont men en promenad gör underverk för magen...

LYCKA TILL!!! <3 <3 <3

• Anonym (2009)

När ska Familjeliv börja skriva ut årtal på gamla inlägg?

• Anonym (k)
    Anonym (2009) skrev 2025-10-29 13:51:45 följande:

När ska Familjeliv börja skriva ut årtal på gamla inlägg?

Valet att ta bort årtalet var medvetet så...aldrig kan jag tro
Svar på tråden Återkommande (trasig ändtarm)