• shitvadjaghatar

Alla mammor är dom bästa mammorna...

Väntar på bussen till centrum.
    3 mammor möts upp vid busshållplatsen. Dom är ca 29 år, har jeans instoppade i skinnstövlar, röda dyra jackor med mysig luva, likadana vagnar, likadana barn, små bögiga handväskor, blont slingat hår i hästsvans, diskret smink.
    (precis så som alla ser ut i det här området) och jag hatade det, jag ansåg typ att deras barn skulle bli omhändertagna. Jag ser framför mig hur dom inte ger deras barn en bra uppfotran utan kommer att låta dom leva i ett vit designat hem och aldrig få göra roliga saker som att hänga med på vinfest eller dansa till hög musik.
    Mådde typ dåligt och kände mig jättesnygg och cool och egen jämfört med dom.

Går in på McDonalds för att köpa en glass till Uma för att hon varit så duktig hos doktorn.

Där sitter två mammor. Dom är typ 25 år, har just satt i sig varsin Big Mac och co, är rätt feta, har för mycket smink, har joggingbrallor och massa bristningar på överarmarna.
    Deras bäbisar sitter och blir matade precis vid kassorna och jag känner att deras barn borde bli omhändertagna.
    Att dom kommer att bli matade med pommes frites hela barndomen och aldrig ha tillgång till böcker och att dom kommer börja röka för deras föräldrar röker och jag mår dåligt för deras skull.

Känner mig otrolig sund och fräsh och rökfri och sofistikerad.

Är på apoteket för att hämta Umas inhalationer.
    En mamma är där, hon är typ 42 år, har bäbis i sjal. Har fjällrävenjacka och konstiga stövlar. Barnen har 70-tals kläder.
    Pratar med sitt stora barn med lugn stämma, har en matkasse där det bara sticker upp grönsaker.

Jag tycker synd om barnen. Dom kommer aldrig att få gå på Mc Donalds, lilla flickan kommer aldrig att få rosa Hello Kittykläder, dom kommer aldrig få ha TV i sitt rum eller vräka i sig onaturligt godis.

Kände mig som en rolig ung partymamma.

Summan av kardemumman:Alla mammor är dom bästa mammorna i världen till just deras barn.

Men jag är bäst!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 07:57
    Så min vän, läs nu TS igen och räkna bort alla de mammor som slår, våldtar, mobbar och gör andra olagliga saker mot sina barn.

Läs TS och försök se till dig själv, vad du gör som andra tycker är förkastligt? Ger du tex dina barn McDonalds?
    Har du kanske bara några pocketböcker hemma?ar du stränga regler?
    Lär du inte dina barn att vara solidarisk och låter du dom inte umgås med muslimer aktivt?

Du uppfattas som en sämre mamma av grannen, men du är ändå den bästa mamman till just ditt barn!

Skönt va?

• Svar på tråden Alla mammor är dom bästa mammorna...
  • shitvadjaghatar

Jag tror jag förstår precis hur du menar och håller absolut inte med.

Att vara en bra, eller att vara den bästa mamman enligt normen är en sak, att vara den bästa mamman till sitt barn är en annan.

Klart vissa mammor gör idiotgrejer, precis som jag skriver i TS, tex inte har massa böcker hemma, ger dom Mc Donalds, förnekar dom McDonalds osv osv kan i mina ögon upplevas som lindrig barnmisshandel, men fortfarande är WT mamman som rökt under graviditeten den som barnet har det bäst med och ska vara med och ingen annan.

• YFLS

Lysande TS!

Analysera inte sönder saker så mycket Wonder Woman, det är inte heller bra.

• Hervor 1
    YFLS skrev 2009-10-24 22:21:07 följande:
    Lysande TS! Analysera inte sönder saker så mycket Wonder Woman, det är inte heller bra.
    Vad är annars meningen med diskussionsforum? Om man nu inte skall analysera det som skrivs menar jag..

Att kalla föräldrar som tack vara sina brister lär framkalla både dålig självkänsla och annat hos det vuxna barnet för "barnets bästa förälder" tycker jag är rent skitsnack. Måhända att de duger men det är en väldig skillnad - i min bok. Barn är dock oerhört lojala och självklart är det dessa föräldrar de vill (och bör vara hos), men det utesluter inte att dessa föräldrar (och barn) skulle må bra utav lite stöd och vägledning i föräldrarollen.. Nu menar jag kanske inte att exempelvis de som tar sina barn lite för ofta (hur ofta det nu är) till McDonalds skulle vara sämre föräldrar men gråskalan mellan "misshandlande förälder" och "bästa föräldern" är gigantisk. (Att inte slå sitt barn innebär inte att man är bäst - långt ifrån).
  • YFLS
    Hervor 1 skrev 2009-10-25 09:26:42 följande:
    Vad är annars meningen med diskussionsforum? Om man nu inte skall analysera det som skrivs menar jag.. Att kalla föräldrar som tack vara sina brister lär framkalla både dålig självkänsla och annat hos det vuxna barnet för "barnets bästa förälder" tycker jag är rent skitsnack. Måhända att de duger men det är en väldig skillnad - i min bok. Barn är dock oerhört lojala och självklart är det dessa föräldrar de vill (och bör vara hos), men det utesluter inte att dessa föräldrar (och barn) skulle må bra utav lite stöd och vägledning i föräldrarollen.. Nu menar jag kanske inte att exempelvis de som tar sina barn lite för ofta (hur ofta det nu är) till McDonalds skulle vara sämre föräldrar men gråskalan mellan "misshandlande förälder" och "bästa föräldern" är gigantisk. (Att inte slå sitt barn innebär inte att man är bäst - långt ifrån).
    Analysera SÖNDER skrev jag, alltså överanalysera. Du är en sådan som jag anser vara en pessismist, alltså en som inte ser det fina i livet utan mest det som kunde vara bättre. TS insåg att ingen är felfri och gick glatt vidare i livet, kanske lite klokare.

Alla kan vara bättre som föräldrar. ALLA. Liksom alla kan vara bättre som medmänniskor. Jag är fullt medveten om att jag gör fel som mamma. Och jag kommer på nya saker att göra fel hela tiden vartefter mitt barn växer.

Så du ogillar curlingföräldrar och de som tar tid för sig själva. Några fler som inte faller dig på läppen? De som inte vill amma? Eller de som köper begagnade kläder till sina barn? Jag har lärt mig här på FL att man då är en riktigt dålig mamma.

Är du ditt/dina barns bästa mamma förresten?
  • Hervor 1
    YFLS skrev 2009-10-25 20:57:27 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-10-25 09:26:42 följande: Analysera SÖNDER skrev jag, alltså överanalysera. Du är en sådan som jag anser vara en pessismist, alltså en som inte ser det fina i livet utan mest det som kunde vara bättre. TS insåg att ingen är felfri och gick glatt vidare i livet, kanske lite klokare. Alla kan vara bättre som föräldrar. ALLA. Liksom alla kan vara bättre som medmänniskor. Jag är fullt medveten om att jag gör fel som mamma. Och jag kommer på nya saker att göra fel hela tiden vartefter mitt barn växer. Så du ogillar curlingföräldrar och de som tar tid för sig själva. Några fler som inte faller dig på läppen? De som inte vill amma? Eller de som köper begagnade kläder till sina barn? Jag har lärt mig här på FL att man då är en riktigt dålig mamma. Är du ditt/dina barns bästa mamma förresten?
    Efter två/tre inlägg i en specifik tråd så inbillar du dig att du har tillräckligt på fötterna för att veta vad jag är för en sorts person? Vem är det som överanalyserar inlägg egentligen....

Du har dock rätt i att alla skulle kunna vara bättre föräldrar - eftersom alla ju gör misstag ibland. Den sortens föräldrar jag gav exempel på gör dock mer än några misstag så de är verkligen inte några "bästa föräldrar till sitt barn" om du frågar mig.

En förälder som sällan eller aldrig sätter sitt barns behov framför sina egna (behov) och som endast visar kärlek och omtanke då barnet presterar, handlar det bara om "egentid" i din bok? Låter ju inte som någon höjdare direkt..

Som svar på din fråga så JA, jag är mitt barns bästa mamma. Jag är jättenöjd med min insats och personligen anser jag att jag är en bättre förälder än många.
    (Därmed inte sagt att jag är perfekt eller att det inte existerar föräldrar som är ännu mer fantastiska
  • YFLS
    Hervor 1 skrev 2009-10-25 21:24:29 följande:
    Efter två/tre inlägg i en specifik tråd så inbillar du dig att du har tillräckligt på fötterna för att veta vad jag är för en sorts person? Vem är det som överanalyserar inlägg egentligen.... Du har dock rätt i att alla skulle kunna vara bättre föräldrar - eftersom alla ju gör misstag ibland. Den sortens föräldrar jag gav exempel på gör dock mer än några misstag så de är verkligen inte några "bästa föräldrar till sitt barn" om du frågar mig. En förälder som sällan eller aldrig sätter sitt barns behov framför sina egna (behov) och som endast visar kärlek och omtanke då barnet presterar, handlar det bara om "egentid" i din bok? Låter ju inte som någon höjdare direkt.. Som svar på din fråga så JA, jag är mitt barns bästa mamma. Jag är jättenöjd med min insats och personligen anser jag att jag är en bättre förälder än många. (Därmed inte sagt att jag är perfekt eller att det inte existerar föräldrar som är ännu mer fantastiska
    I dessa inlägg har du varit klart pessimistiskt enligt min åsikt. Men låt gå för att jag överanalyserade dig tidigare. Nu börjar det luta mer åt hybris i stället. Men det måste vara underbart att vara så bra. Att kunna få sitta och döma "en hel drös med mammor (och pappor)" till någon sorts andraklassföräldrar. Är det här på FL du har träffat på de flesta av dem eller? De som så gärna vill men bara inte kan eller förstår bättre.
  • jadeu

Kan inte annat än att hålla med Wonder Woman, alla mammor är INTE de bästa mammorna för sina barn, tyvärr..

• Girlinthecity

Håller också med wonder woman. Bara för att man håller sig inom lagens gränser betyder det väl inte att man är sitt barns bästa mamma?

• Girlinthecity
    shitvadjaghatar skrev 2009-10-26 08:35:32 följande:
    girlinthecity,Jo det tycker jag.Tror du att folk tycker att du är den bästa mamman för ditt barn?
    Ja, det tror jag faktiskt.... Och jag med! Jag är kanske inte den bästa mamman JÄMT, men största delen av tiden i alla fall.
  • shitvadjaghatar

girlinthecity,

OK, men kan du ge mig exempel på vad en mamma gör för att du inte ska tycka att hon är bäst för sitt barn.

• Hervor 1
    YFLS skrev 2009-10-25 23:07:32 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-10-25 21:24:29 följande: I dessa inlägg har du varit klart pessimistiskt enligt min åsikt. Men låt gå för att jag överanalyserade dig tidigare. Nu börjar det luta mer åt hybris i stället. Men det måste vara underbart att vara så bra. Att kunna få sitta och döma "en hel drös med mammor (och pappor)" till någon sorts andraklassföräldrar. Är det här på FL du har träffat på de flesta av dem eller? De som så gärna vill men bara inte kan eller förstår bättre.
    Tycker du att jag lider av hybris för att jag är nöjd med mitt föräldraskap? Hör du alltså till den lilla skara människor som ogillar de som är nöjda med sig själva? God självkänsla är inget dåligt, tvärtom...

Om det nu är så att du anser att så länge man inte slår sitt barn så är man "sitt barns bästa förälder" så säger ju det en hel del, faktiskt, och jag tycker det är rätt sorgligt. Tror du alltså att så länge ett barn inte blir slaget eller utsatta för systematisk psykisk misshandel så kan barnet inte fara illa??
    Jag ser på det hela väldigt annorlunda eftersom jag i mitt yrke har träffat på en hel del människor som trots goda intentioner och trots att de aldrig slagit eller "mobbat" sitt barn faktiskt påverkat sitt barn oerhört negativt och gett det barnet psykologiska ärr som tagit lång tid att bearbeta.

Förövrigt så, om man pratar om föräldrar som slår sina barn så handlar det i princip alltid om föräldrar som vill väl men som gör fel. De slår inte för att de är sadistiska och elaka utan för att de saknar verktyg för att göra annorlunda. De flesta människors brister handlar om oförmåga och inte av elakhet.
Svar på tråden Alla mammor är dom bästa mammorna...