När kan barn sjunga en melodi?
Det är förstås olika, men när börjar barn sjunga så man på ett ungefär hör vilken melodi det är?
Det är förstås olika, men när börjar barn sjunga så man på ett ungefär hör vilken melodi det är?
min dotter va 18 månader när hon nynnade imse vimse spindel och ropade spindel högt när de skulle va i låten hehe.... såååå söt hehe
Vad sött! Min son på 2 år "sjunger" också, men det är svårt att urskilja nån melodi eller höra vad det är för sång om man inte hör orden.
Oj, det där varierar säkert enormt!
Jag är förskollärare och jobbar med barn i åldern 1-3 år. Vi sjunger varje dag. Min kollega som jobbat med späd- och småbarnssång menar att om man sjunger med sitt spädbarn börjar barnet sedan jollra/skrika i just den tonarten man nyss sjöng i. Så barn kan hitta samma ton som de hör eelr nyss hörde mycket, mycket tidigt. Lära sig och få ihop en hel melodi kan en del barn väldigt tidigt, utan ord eller t o m med ord. Det finsn barn som kan sjunga med ord långt innan de kan prata.
Men om man ska prata rent generellt, mellan 1-2 års ålder brukar det kunna komma små melodier, sånger eller vis-snuttar i allafall. Lite olika beroende på intresse, språlutveckling, "musiköra" och vilken stimulans de fått.
Min minsta tjej är 17,5 månader och har sen ca två månader sjungit så vi hör vad det är. Det är alltid väldigt tydligt vilken sång det är hon sjunger. Hon kan Lilla snigel, Mamma Mu, abc (blinka lilla stjärna med det engelska alfabetet) och säkert några till som jag inte kommer på :o) Däremot pratar hon inte så mycket.
Dom tva minsta ungarna jag jobbar med har precis nu dom senaste tva eller tre veckorna borjat sjunga vissa ord och hanger med i melodierna pa dom sanger dom gillar bast.
14månader så sjöng hon hela Bä bä vita lamm.
men det lät Bä bä "bita" lamm...
Min dotter började väl sjunga nån gång mellan 1 och 2 år
Min dotter har visat intresse för musik sen innan hon kunde gå. En av favoritleksakerna är en trumma och sjunger/jollrar till sin "barnkammarboken-skiva"
Idag gick hon runt i sitt rum och sjöng en melodi som vad jag kan höra är något egenkomponerat.
Det känns väldigt tidigt för ett barn som blir 11 månader om en vecka?