• Jag kom inte på något bättre

Svinis-smittad hos för tidigt födda?

Okej.. nu kanske jag överdriver..
    ..Men va i hellskotta gör ett svininfluensa-smittat barn på samma avdelning som min dotter?! (+ massor av andra för tidigt födda)

Visst att de tvättar sig väldigt noggrant osv, men man känner sig ju endå lite orolig, även om jag tycker att det hela är överdrivet och förstorat.. Jag menar, vem vill att sin nyfödda ska få en sjukdom?

Har jag rätt att vara grinig och chockad över det hela, eller är det bara jag som överdriver?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 14:42
    Det är vissa som missuppfattat mig, eller så är det bara jag som var så arg så jag inte förklarade noga hur jag menade..

Jag anser såklart inte att bebisen ska få dåligare vård eller ingen alls pga sjukdomen.. Men att de har henne/honom på samma avdelning som prematurbarn som är födda allt mellan vecka 25 och 35.. Jag kan bara inte koppla ihop hur de planerat för det?

Jag hoppades att de iallafall skulle ha vett att inte gå emellan och ut mellan salen och andra rum, men jo då, de gör de..

• Svar på tråden Svinis-smittad hos för tidigt födda?
  • Trollet Ludenben
    myskatt skrev 2009-10-22 21:25:19 följande:
    Min dotter fick ligga isolerad på barnavdelningen när hon var 13 månader och totalt utorkad pga magsjuka. Vad skulle vi gjort med henne om detta alternativ inte funnits? Hennes far blev också sjuk den natten när han låg inne med henne. Men självklar kutar man inte runt på avdelningen.
    men en barnavdelning och en neonatalavdelning är inte samma sak. På en neoavdelning där det ligger riktigt sjuka eller förtidigt födda barn, där måste inte föräldrarna vara med hela tiden. Vi sov tex inte där förens de sista nätterna innan hemgång och vi var på neo 5 veckor. Har man magsjuka så kommer man inte dit. Till barnavdelningen är skillnad, där är du ju med ditt barn på ett annat sätt.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Dalva

Har man ett barn smittat med svininfluensa på samma avdelning som prematurer?? Verkar ju inte klokt i så fall! Självklart måste det barnet få vård, men isolerar man inte? Jag fick ett litet munsår när vi låg på neo och jag blev isolerad och fick inte träffa någon och det är ju inte ens en luftburen smitta. Jag skulle också känna precis som du känner, tycker inte alls att du överreagerar det minsta!

• EsMamma

Men behöver inte ha haft ett prematurt barn för att veta hur det känns att sitta vid sitt barns säng och se det kämpa för sitt liv. Vi var fullkomligt livrädda för all smitta, E hade inte överlevt minsta förkylning i det skick han var.

• buffybus

prematur eller inte.. skulle ändå inte vilja ha svininfluensa inne vid min bebis!!! 

hade den andra bebisen det och var prematur? då behöver den verkligen vården.. stackars liten!!! 
    jag hade förmodligen isolerat mig i rummet.. och hoppats på att personalen är vaccinerade
    André -08 & Emma -09
  • Hälga

MEN tex på en infektions avd ligger pbåde smittade OCH infektions känsliga patietner.

• Headrush
    Hälga skrev 2009-10-22 21:45:51 följande:
    MEN tex på en infektions avd ligger pbåde smittade OCH infektions känsliga patietner.
    Ja, men där är det ju helt andra rutiner, plus att man har slussar på en inf.avd. Och personalen där har mycket större/bredare kunskap om smittspridning. Det har man i regel inte på vanliga avdelningar.
  • Headrush
    Headrush skrev 2009-10-22 21:53:01 följande:
    Ja, men där är det ju helt andra rutiner, plus att man har slussar på en inf.avd. Och personalen där har mycket större/bredare kunskap om smittspridning. Det har man i regel inte på vanliga avdelningar.
    Slussar alltså
  • Hälga

Tog för givet att barnet låg isolerat ....

• gosnosens mamma

Jag förstår att du blir livrädd och upprörd. Hade jag också blivit. Verkar konstigt att man lägger ett barn med smitta i en sal med prematurer som abolut inte får bli smittade ens av en vanlig förkylning! När min lille låg på neo och iva sal så var jag så hispig att jag tempade mig själv varje dag den första veckan för jag inbillade mig att jag hade feber!:P

• EsMamma

Som jag förstått det så ligger inte barnet med svininfluensa på samma sal som de prematura barnen. Det är samma avdelning.

Det kan mycket väl vara så att det inte finns den vård som detta barn behöver på infektionsavdelningen. Sjukhuset kanske inte ens har en infektionsavdelning för barn.

Jag tror och hoppas att vårdpersonalen är fullt kompetenta att avgöra vilka barn som ska vårdas var.

När vi låg på BIVA och det fanns RS-smittade barn på avdelningen så delades personalen upp så att de som vårdade de RS-smittade barnen inte också vårdade svårast sjuka av de övriga barnen. Allt för att minimera risken. Sen gick det vinterkräksjuka också, samma då.

• lugna gatan

Ligger inte det barnet isolerat?
    Låter väldigt konstigt annars. När vi flyttade från göteborg till trollhättan så fick vi vara isolerade, (de har multiresistenta bakterier på östra i göteborg), tills provsvaren kommit.
    Sen när ena dottern varit i göteborg för en operation och kom tillbaks, så fick hon också ligga isolerad själv tills samma procedur med prover var gjort, innan hon fick komma in till sina systrar igen.

AtroCious skrev 2009-10-22 21:21:40 följande:
    Fast vad skulle hon göra? Föda hemma?
    Hon hade redan fått sitt barn, den bebisen va kvar hemma hos pappan ;)

Trollet Ludenben skrev 2009-10-22 21:22:18 följande:
    va?? När jag var lite förkyld (och det var inte förkylning utan mjölken som rann till men var osäker på det först) då fick jag komma in med munskydd. När han flyttats till ett annat neo med mer lättvård åkte jag på en dunderförkylning och fick hålla mig borta 4 dagar.
    hm... det lät konstigt (alltså att de lät henne komma in med en magsjuka som hon visste att hon hade, men inte dig.. och inte mig heller för den delen, jag hade mått illa i två veckor men hade inte feber och inga andra besvär, jag fick inte komma in..)
    myskatt skrev 2009-10-22 21:25:19 följande:
    Min dotter fick ligga isolerad på barnavdelningen när hon var 13 månader och totalt utorkad pga magsjuka. Vad skulle vi gjort med henne om detta alternativ inte funnits? Hennes far blev också sjuk den natten när han låg inne med henne. Men självklar kutar man inte runt på avdelningen.
    Jamen de så klart att hon ska få vård osv, men att en mamma som hade bebisen hemma kom in på förlossningen med garanterad magsjuka då inte jag fick komma in för lite illamående :P
    Dalva skrev 2009-10-22 21:36:50 följande:
    Har man ett barn smittat med svininfluensa på samma avdelning som prematurer?? Verkar ju inte klokt i så fall! Självklart måste det barnet få vård, men isolerar man inte? Jag fick ett litet munsår när vi låg på neo och jag blev isolerad och fick inte träffa någon och det är ju inte ens en luftburen smitta. Jag skulle också känna precis som du känner, tycker inte alls att du överreagerar det minsta!
    Ja precis så jag tycker!
    buffybus skrev 2009-10-22 21:45:00 följande:
    prematur eller inte.. skulle ändå inte vilja ha svininfluensa inne vid min bebis!!!  hade den andra bebisen det och var prematur? då behöver den verkligen vården.. stackars liten!!!  jag hade förmodligen isolerat mig i rummet.. och hoppats på att personalen är vaccinerade
    ja, och nej, den bebisen hade stannat inne hela graviditeten (hörde när de pratade om fullmakt och föräldrarna osv). ja, tkr jätte synd om den lilla bebisen :(
Svar på tråden Svinis-smittad hos för tidigt födda?