• morskutt

Vad är rätt och fel?

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag är fortfarande hemma med min nu över tvåårige son och väntar barn igen i januari. Det finns ingen öppenförskola att besöka. Läser så mycket om att det är så bra för barnen att gå på förskola. Gör vi fel som fortfarande har honom hemma? Han kommer ju att fortsätta vara hemma med mig i något/några år till. Försöker se till att göra saker som är utvecklande för honom men det är inte alltid så lätt.

De kompisar vi har har barn som är i hyfsat samma ålder, men umgås ju inte direkt dagligen. Vad har ni för åsikter?

• Svar på tråden Vad är rätt och fel?
  • hemmamamma83

Slapp av!
    Din Son är på den allra bäste platsen för honom just nu!
    Tykker det är jättesorgligt att föraldrar idag inte tror att de rekker till för en TVÅ ÅRING!
    Come on! Små barn älskar sina föräldrar, inte dagis..eller kompisar!
    Sök på Gordon Neufeld på Google och läs om hans bok"Våga ta plats i ditt barns liv" det boostade mitt föräldrasjälvförtroende rejält!

Lycka till

• Emmli 84

Vad som är rätt eller fel kan ingen annan än du och barnets pappa bestämma men jag hävdar bestämt att dagis är bra för barnen. Jag menar inte att de behöver gå heltid på dagis från 1 års ålder, absolut inte, men jag tror att en 2 åring behöver mer stimulans än en ensam förälder kan ge och de behöver aktiviteter tillsammans med andra barn i en barngrupp. Jag säger definitivt inte att ni gör fel men hur har ni resonerat? Varför har ni valt att inte ha honom på dagis? Det måste ju vara av någon anledning man har bestämt att barn till arbetslösa, föräldralediga osv har rätt till 15h/v.

• Angel73

Klart en tvååring inte behöver dagis, ta vara på tiden tillsammans och njuuuuut, finns ju så mycket i den åldern att upptäcka i världen så varför vara med massor med barn när man kan dela mamma på endast 2 barn som det blir i ert fall.
    Tänk vad härligt att inte behöva passa tider och få se ditt barns framsteg. I sisom tid ska ni ändå in i ekorrehjulet och känns det rätt för er föräldrar så är det rätt.
    Och som du skriver han träffar barn ibland, kanske finns det någon lekplats ni kan gå till på helgen i fall du vill att han träffar barn oftare men JAG tycker inte det behövs träffa barn i stora grupper flera gånger i veckan i 2-3 års åldern.

• morskutt

Vad roligt att några äntligen har svarat. Anledningarna till att vi har honom hemma är helt enkelt att vi ville att han skulle känna sig trygg i sin uppväxt och att han skulle veta att vi finns där för honom och inte behöva träffa en massa andra människor hela dagarna. Vi hade först bestämt att han skulle få vara hemma i 1,5 år och när den tiden hade gått var jag gravid igen. Dessutom är jag som sagt arbetslös så det har inte känts som någon panik med dagisplats.

Förutom detta funderar vi på att flytta och vet inte var vi hamnar. Pga detta är det också svårt att veta vilket område och dagis vi ska välja.

Jag uppskattar era synpunkter och vill gärna ha flera åsikter om hur ni resonerar och funderar.

• Mrs WW

Hej!
    Jag har precis fått mitt andra barn och kommer vara hemma med båda två. Storasyster är 2 ½. Vi träffar andra barn men inte varje dag och jag anser att barn inte behöver dessa stora grupper när de är så små.
    Som förälder kan man stimulera sitt barn på en mängd olika sätt och det gäller att vara lite aktiv som förälder. Ha lite pysselgrejer hemma. Vara ute mycket i naturen osv.
    Jag läser till förskollärare och vet hyffsat vad yrket innebär. Och jag tycker det är synd att så många föräldar väljer att lämna sina barn på förskolan fast än det kanske inte hade behövts. Tänk vad mycket tid barnen där kunde få ifrån pedagogerna om inte det var så många barn var där för att de hade bekväma föräldrar.

Jag tycker du gör helt rätt i att vara hemma

• Anne69

Glöm det! Och njut av livet som hemmaförälder så kommer han att njuta av livet som hemmabarn! Tids nog kommer vardagsknotet ikapp er, var så säker.

• mammamutilltre

Hade jag vetat innan att vi skulle ha en till nu i dagarna så skulle jag inte skolat in mina då 2 åringar utan varit hemma ett år till.....men valde ändå att ta hem mina killar som idag blev 3 år. Tänkte att de ska få vara hemma med mig och bebisen tills de fyller 4.
    Så nä jag tycker inte du gör fel, istället för att passa tider och behöva ge sig iväg om mornarna så är det väl underbart att få ta dagen som den kommer.

Svar på tråden Vad är rätt och fel?