• ramone1

min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden

någon mer som har en bebis som gärna har huvudet åt ett håll och ligger gärna på samma sida hela tiden?
    min bebis är snart fyra månader och hon lutar huvudet åt vänster hela tiden, lägger vi henne på höger sida så försöker hon vrida huvudet åt sitt rätta håll. hennes huvud har tom formats så man ser vilken sida hon gärna ligger på.

Detta kan väl inte vara särskilt bra tänk om hon får ont i musklerna i nacken när hon blir äldre? hon kanske fastnar så här? tänk om hon blir mobbad.

Jag försöker göra så gott jag kan så att hon ska ligga på andra hållet lite, ibland går det men oftast inte, hon blir jätte arg.

• Svar på tråden min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden
  • Frostmoln

Min son hade torticollis, dvs kort muskel på ena sidan halsen, vilket ledde till att han lutade huvudet hela tiden. Han blev också lite platt på ena sidan av bakhuvudet och även fast det är betydligt bättre så syns det lite än i dag (är nu 1 1/2 år).

• Zappo
    Ta henne någon annanstans, prova ER åtminstone kan x-ray eller kalla in någon annan, om det som växer snabbt och har inga missfärgningar. Jag tror att din läkare skulle beröras.
  • betzybetzy94756

Det gjorde min son ! Helknasigt tycktes det! 

Men allteftersom tiden gick fattade jag att anledningen var att favoritbröstet var åt det hållet, samt att det var favoriten för att det funkade bättre medan det andra helt enkelt inte funkade lika bra! På bb tjatades det om att det var så himla viktigt att få igång båda brösten men det mådde jag tillslut bara dåligt av själv. Både jag och min son fick det snabbt mycket bättre när jag bara ammade från favoritbröstet. Det gjorde han i två år! När jag slutade amma fick brösten ungefär samma storlek igen. Innan hade förstås amningsbröstet varit dubbelt så stort och...ja! Det såg lite knasigt ut!
  • Semma

Min son har också en favoritsida och är 4,5 månader. Han blev riktigt platt på den sidan. Vi gjorde så att vi satte upp lite gosedjur på spjälsängen på den sidan han helst inte låg åt så att det skulle vara intressant att titta åt det hållet. De sitter så att han kan precis kan nå och känna på dem när han ligger i sängen. Sen har vi även införskaffat en sidokudde. Dvs en kudde där vi kan lägga sonen i på sidan utan risk för att han ska trilla åt något håll. Vi har använt den i stort sett varje natt i ca 4 veckor och har redan sett en förändring på skallformen.

Viktigt är det också att hela tiden stimulera viljan att titta åt det håll som inte känns bra. Sätt roliga färgglada bilder eller gosedjur vid skötbordet. Undvik babysitter och babygym och lägg barnet på magen så mycket som möjligt. Använd en barnmatstol när du måste lägga barnet ifrån dig och inskaffa ev. en bumbostol.

Vi har inte varit hos någon sjukgymnast och har fått konstaterandet på läkarkontrollen att han inte har någon kort halssena, dvs allt är precis som det ska förutom det att han har en favoritsida som han ligger på.

Lycka till!

• Emlak

Från vilken ålder kan man lämna dom i babysittern, min 3 månaders är stadig i nacken men ändå lite sådär att hon svajjar efter ett tag så jag har bara vågat ha henne där då jag sitter bredvid..

Har beställt en såndär sidokudde som hon ska få sova på annars har de gått rätt bra att kudda upp på hennes kudde så hon sover på rätt sida i sängen men snart kan hon ju vända på sig..

• ramone1

heheh länge sen man läste här nu men jo allt ordnade upp sig nu är hon 2,5 år och sover på alla håll å kanter hehe :)

• Emlak

Ja tänk så man kan oroa sig de blev normala tvååringar iaf :)

• vampyria2

Min tös är 18 år nu hm hur hon sover nu för tiden har jag ingen super koll på faktiskt haha

• Stjärnfall76

det är vanligt, men verkligen inte bra, då huvudet blir missformat. Detta kan man avhjälpa med en hjälm om det går för långt, men det är inte så kul.

Försök vända hennes huvud när hon sover djupare och lägg något ivägen så att hon kanske inte kan vända huvudet på det hållet.

prata med BVC.   

• Saxiquine

Vår pojk är likadan, vi fick rådet att vända på sängen så att han skulle vända huvudet mot vårt håll, det funkade inte, han tittade hellre in i väggen.
    Men vi rullade ihop ett linne och lade under ena sidan av kudden så att han får svårt att ligga åt "fel" håll, tränar extra mycket mage och försöker hela tiden se till att han ligger rakt upp med huvudet eller på andra sidan så at skallen rättar till sig.

Detta var inget vi hade tänkt på, men uppmärksammades vid bvc-besök och än så länge växer ju huvudet såpass mycket mer så det fanns goda chanser för att det skulle försvinna helt.
    Inte så kul om man orsakar "plattskalle" bara för att man inte visste riktigt hur mycket mage det skulle liggas på.

Hoppas ni löser det också!      

• SailorGirl

Jag såg på vår tjej att hon överlag var mer rörlig på ena sidan av kroppen än andra. Hon böjde sig åt vänster, men inte åt höger. Efter ett tag kom jag på att jag bara bar henne på min vänstersida och det var det som gjorde det. Sen märkte vi iofs också så fort hon började gripa efter saker att hon var högerhänt, så då tränade hon ju själv upp höger mer än vänster.

• cornflowerblue

Jag har en son som är straxt över 4 månader, och jag har funderat på om hans huvud inte lutat mer åt ett håll. Å nu är jag övertygad om att det gör det. Jag och min sambo har sedan några veckor tillbaka gått och fått hjälp av en kiropraktor. Något som vi egentligen inte tror på eftersom vi borde kunna klara oss utan dessa behandlingar och korrigeringar. Men nu lever vi ett mer stillasittande och belastande liv än förr i tiden då det var mer naturlig rörelse med kroppen. Ni förstår säkert vad jag menar. Däremot tror vi att kiropraktik kan hjälpa om man t ex varit med om en olycka/ trauma med kroppen eller överbelastat kroppen under en längre tid. Då kan man säkert behöva hjälpen att "återställa" kroppen för att kunna läka.

Vi ska nu i alla fall ta med vår son nästa vecka för att få hens syn på hans nacke. Då jag tog upp mina funderingar sist jag var där. Och fick lyssna till deras kompetens gällande området. Att idag när bebisar förlöses. Får inte barnet födas ut själv av kroppen vilket kroppen kan. Så BM assisterar gärna efter att huvudet kommit ut och överkroppen ska rotera för att komma ut. I och med det kan de ta i lite för ovarsamt i huvud nacke vilket kan resultera i att barnets huvud inte belastas rakt framöver. Jag tyckte att det här var mycket intressant och jag tror absolut att det ligger en sanning i det. Hen sa också att de flesta BM är högerhänta och därför har många bebisar problem med samma sida.

Jag tror också att detta hör ihop med att bebisarna inte vill amma på en sida och som vi då tror favoriserar ett av brösten. Och många har en favorit sida att sova på. Men kanske är det så att det finns ett hinder i nackmusklerna som "hindrar" barnets positionering eller skapar ett obehag i en viss ställning. Jag tycker detta är mycket tänkvärt och något som skulle tittas med på.

Långt inlägg...

Jag återkommer när vi varit på besöket.

Svar på tråden min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden