Att en 3.5 åring kan klä på sig rena underkläder och ta av sig ev nerkissade kläder ser jag inget konstigt i, men att kräva det av en ettåring... En sak jag också finner lite märkligt med de mer tongivande medlemmarna på forumet är följande:
De talar så mycket om att barn ska vara barn, att det inte skall jäktas och skyndas på i sin utveckling osv. Att det är på snudden till barnplågeri med förskola eftersom barnen tvingas in i en hård tuff värd som kräver för mycket av deras kompetens osv. Samtidigt tycker de att det är fullt logiskt att kräva av ett barn följande saker:
*En ettåring ska kunna ta hand om sina egna toabestyr, inkl påklädnad och tvätt..
*En fyramånaders skall klara av att ta hand om sig själv helt på egen hand hela natten, barnet skall inte vara hungrig, kunna söva sig själv om det vaknar och är ledsen/rädd/har ont eller behöver bajsa, det lilla barnet ska tom. ha förmåga att tänka och reflektera över sin situation med framtidstankar som inte kommer före ca 6 års ålder...
*Redan från några månaders ålder skall barnet klara av att leka på egen hand och veta om att mamma/pappa finns men inte har tid att hjälpa barnet just då, detta även i en ålder då barnet faktiskt inte vet att det som inte syns finns ändå..
*Ett barn skall alltid hållas ansvarig för sina handlingar, även om barnet är för litet för att ha ett konsekvenstänk....
*Barnen förväntas visa känslor långt över deras mentala mognad och ska redan från ca 1-2 års ålder ha förmågan att uttrycka samma känslor och samma tankemönster som en vuxen.
*Barnet ska från 2 månaders ålder tränas i självständighet så att föräldrarna skall kunna leva sitt liv med barnet vid sin sida utan att barnet tar upp ett utrymme som påverkar föräldrarnas vardag...
Tja, jag får helt enkelt inte ihop det!