• tovelito

plaktik kirurgi på min 9 åriga dotters örsnibb???

Det är nämligen så att min dotter är född med kluven örsnibb. Hon har inte tänkt så mycket på det men nu börjar kompisar undra vad det är för något med hennes öra. Hon är nu 9 år gammal.
    Strax före sommaren tog vi om ett hål i den örsnibb som är kluven pga ett föredetta sår som skett och vi fick läka igen det hela skulle vi nu ta om det.

Hon som tog hålet tyckte att det skulle se bäst ut att ta i den yttersta snibben för att det skulle bli snyggast så. Snibben är kluven precis där man i vanliga fall brukar göra första hålet i örat. jag var väldigt bestämd och frågade om det skulle kunna glida. Hon svarade mig att det skulle det absolut inte göra! (Förra gången togs det i den andra snibben)

Men idag kom min dotter hem och visade upp att örhänget hade trillat bort och då såg jag även att det var på väg att glida isär helt och hållet. Nu ikväll när hon skulle lägga sig sprack det upp och det blev 2 flikar av hennes örsnibb. Hon grät och var alldeles förkrossad och ville inte visa sig bland sina kompisar när det såg ut som det gjorde.

Det värker så fruktansvärt i mitt mamma hjärta nu och vill göra allt för att hjälpa henne att få ordning på detta. Är det någon som har någon aning hur vi går till väga och hur man snabbast får hjälp?
    Kostar det med plastik kirurgi för barn?
    Hon mår verkligen mer och mer dåligt över sin medfödda klyvning av örsnibben och nu detta
    Vad ska vi göra?

/Tovelito

• Svar på tråden plaktik kirurgi på min 9 åriga dotters örsnibb???
  • Mia skönhetsexperten

Hej Tovelito!

Jag förstår att det här är jobbigt både för din dotter och dig. Jag har talat med en sjuksköterska på Kliniken för Rekonstruktiv Plastikkirurgi på Karolinska sjukhuset. Hon säger att om skadan är medfödd så kan Landstinget åtgärda den. Är skadan dock självorsakad så måste man själv stå för kostnaden. Hennes råd är att du tar kontakt med er husläkare för att få en remiss till Kliniken för Rekonstruktiv Plastikkirurgi. Varje fall bedöms individuellt efter läkarbesök.

Stort lycka till!

/Kristina

Kristina Pettersson är skönhetsexpert på www.GAZET.se.

Svar på tråden plaktik kirurgi på min 9 åriga dotters örsnibb???