• Ossie

Vilka svenska böcker för barn runt två år?

Eftersom mitt barn växer upp tvåspråkigt och svenskan är det språk han hör minst, vill jag ha många roliga och bra barnböcker på svenska. Han är snart två år.

Vilka böcker ska jag önska till honom av familjen i Sverige? Det ska alltså helst vara ursprungligt svenska eller skandinaviska böcker. (Svärmor har gett mig flera böcker av svenska författare, översatta till landsspråket, de kan jag ju inte läsa högt ur!)

Tips på svenska filmer på dvd blir jag också glad för.

• Svar på tråden Vilka svenska böcker för barn runt två år?
  • Skrik och Panik

Min dotter älskar böckerna om Totte och de om Emma

Tex Emmas dagis
    Emma går till tandläkaren
    Totte badar

osv

Författare är Gunilla Wolde

• parvati

Bu och Bä böckerna av Landström

• ballerinamuffins

röda traktorn, byggare bob, cars, rory recerbil, alfons åberg, spöket laban.
    Emil i lönneberga, pippi långstrump,

böcker, kolla runt på Gó boken.se finns jätte bra böcker för 2 åringar.
    el nån bokhandel

• snillis

Vår dotter, 2 år, gillar mest just nu

Fiat och farmor
    Totte bakar
    Knacka på
    Bertil och råttan Rutger (mycket bra med över, under, i, på osv.)
    Emma går till tandläkaren
    Lilla Anna och Långa farbrorn

• Birgitta L

Svar till Ossie:

Som föregående inlägg redan sagt vill jag bara förstärka att Totte och
    Emma-böckerna av Gunilla Wolde är jättebra, älskade av alla barn i just
    2-årsåldern och en bit uppåt efter det. Börja gärna med Totte som inte är för svårt för en 2-åring (Emma är mer för 3-åringar). Totte badar, Totte bakar, Totte går till doktorn, Totte och kisse är perfekta. Totte bygger är också bra men kanske lite efter 2.5 års ålder precis som Emma Tvärtemot också vid 2.5 års ålder. Sen från 3 års ålder resten av Emma-böckerna som Emmas dagis, Emma damsuger osv.

• Mannehkunda

Pija Lindenbaum gör jättefina böcker. "När Åkes mamma glömde bort" var en favorit, men barnet bör nog vara iaf 3 år.

"Var är mamma?" är helt underbar och enkel, perfekt för en tvååring. Julia Donaldsson har skrivit men den är översatt av Lennart Hellsing, på rim så klart. Den tycker jag alla småbarnsföräldrar ska ha, MIN favorit
    "Gruffalon" är också fin, men för lite äldre barn, kanske 3 år(samma författare).

Pettsson, Det röda äpplet, Mamma Mu m.fl. alla gamla klassiker har alltid varit populära, men vissa är ju för lite äldre barn.

• snillis

Filmen Mamma Mu är vår 2-åring förtjust i (även om hon har ro att titta i 5 minuter typ).

• Birgitta L

Svar till Ossie:

Böckerna om Max är också jättebra i den åldern. Författare Eva Eriksson.
    Max balja, Max napp(gullig och fantasifull), Max bil (helt underbar), Max blöja, Max kaka, Max boll, Max potta.

• snillis

Birgitta L skrev 2009-10-25 22:44:12 följande:

Svar till Ossie: Böckerna om Max är också jättebra i den åldern. Författare Eva Eriksson. Max balja, Max napp(gullig och fantasifull), Max bil (helt underbar), Max blöja, Max kaka, Max boll, Max potta.
    Fast är inte de för lite yngre barn?
    Dottern älskade dem mellan 1 och 2 men nu kräver hon lite mer av språket och bilderna - det märker man.
  • lugnåsbo

Slår ett stort slag för Luddeböckerna i den åldern (här håller dom än o tjejen är 3,5 år nu)

• Birgitta L

Svar till snillis:

Det kan du i coh för sig ha rätt i men i ettårsåldern är det nog mest bilderna som tilltalar så man har glädje av dem även i tvåårsåldern, i alla fall alldeles i början av tvåårsåldern, och man kan "språka" lite mer kring bilderna då tillsammans med barnet när man läser dem.

• Birgitta L

Det fina med Max-böckerna är att bilderna beskriver orsak-verkan på ett begripligt sätt för små barn, och det gör att man kan använda dem en bra bit upp i tvåårsåldern och resonera kring bilderna, barnen ser nya saker och kommer med nya infallsvinklar hela tiden.

• parvati

Eva Erikssons Vilda bebin böcker är också helt underbara. Vet inte riktigt åldern men det är ju bara att ställa i bokhyllan och invänta rätt ålder annars.

• parvati
    parvati skrev 2009-10-25 23:00:42 följande:
    Eva Erikssons Vilda bebin böcker är också helt underbara. Vet inte riktigt åldern men det är ju bara att ställa i bokhyllan och invänta rätt ålder annars.
    Barbro Lindgren har skrivit och Eva målat.

Findus och Pettson är en moderna svensk klassiker.
  • Birgitta L

Svar till parvati:

Ja det är helt rätt att det är Barbro Lindgren som skrivit och Eva Eriksson som tecknat.

• parvati

När vi ändå är inne på Barbro Lindgren så måste ju klassikerna Loranga, Dartanjang och Mazarin med Kan mamma läsa själv i väntan på att barnet växer till sig.

• Redbit

Bu och Bä-böckerna har min dotter älskat från det hon var strax under två år. Jag gillar dem själv också!

• Redbit

Bu och Bä-böckerna har min dotter älskat från det hon var strax under två år. Jag gillar dem själv också!

• Ossie

tack för alla svaren, nu kan jag skicka iväg en lååång önskelista

Svar på tråden Vilka svenska böcker för barn runt två år?