• MCL

Bra förskola i Vasastan?

Hej alla Vasastadsföräldrar! Har någon tips på en riktigt bra förskola i krokarna? När vi valde, då dottern var 6 månader, hade man ingen aning om vem hon var. Ju äldre hon blir, ju mer utkristalliseras ju en person. Nu behöver vi tips och råd. Snälla kom med input - var har barnen det bra?

• Svar på tråden Bra förskola i Vasastan?
  • 071001

Ah, förlåt, det är Lyckeboa på Tulegatan. Deras hemsida tilltalar mig men ska på en info först.
    Jo, en mamma som jag hängt mycket med i parken håller med mig medan övriga bara var såååååå nöjda med allt.

• Lilly mama

Jag kan säga att jag instämmer i klagomålet ang Lunden. Vi hade vår tjej där ett knappt halvår och blev väldigt glada när vi kom in på Baltazar på Döbelnsgatan. Det är ett dagis med klass. Rätt fullt dock, men om man söker till augusti så kan det gå. Många syskon på väg in nu bara.

Annars har jag också hört bra om Lyckeboa. Jensen har öppnat flera nya avdelningar och dem möter vi i parken på morgnarna. De lämnar alltså i alla fall gården. Sen vet jag inget mer om den förskolan. Kan vara värt att kolla upp. Nytt och fräscht i alla fall.

• JooCee
    071001 skrev 2009-11-04 18:12:00 följande:
    Ah, förlåt, det är Lyckeboa på Tulegatan. Deras hemsida tilltalar mig men ska på en info först.Jo, en mamma som jag hängt mycket med i parken håller med mig medan övriga bara var såååååå nöjda med allt.
    Mmmh! Jag tror mycket på privata alternativ. Lycka till!

Sorry ts för OT!
  • 071001

Baltazar? Makens kusinbarn går där och de är allt annat än nöjda. Mitt intryck av dem är sisådär. Vi sökte till Baltazar när Siri var 3 månader. Vi ville ha plats när hon var 19 mån. När det började närma sig hörde jag av mig och frågade om vår ansökan. Fick ett kort mail där det stod: Har vi inte hört av oss har ni inte fått nån plats.
    Tack för den infon som uppenbarligen inte hade tänkt skickas till oss. Många syskon skyllde de på även den gången men de jag känner som har barn där säger att de väljer som de vill och går mycket på kontakter.

• 071001

Lilly mama, gick din dotter på Lunden i augusti 08? Då skolade vi in.

• 071001

Är du kanske helt enkelt Lillys mamma, den Lilly som gick på Snigeln? Siri fick flytta till Myran i höstas. Ännu sämre än Snigeln, hur det nu är möjligt.

• 071001

Jensen förresten har jag tänkt på. Vi leker ju i parken ofta och möter dem på väg tillbaka till dagis på em.
    Värt att överväga en köplats där också.

• Lilly mama

Ja, det är Lillys mamma! Ibland är det enkelt... He he. Vi är i alla fall mycket nöjda med Baltazar. Det har varit lite diskussioner bland de äldre gruppernas föräldrar avs utevistelse, medhavd lunch, information till föräldrar etc, men det har inte "drabbat" oss. Jag tycker Lilly har utvecklats mycket och de hittar på roliga saker som teaterbesök, gå och handla, leker ute i parker etc.

Sen tror jag att du kan ha rätt i att de går lite på kontakter. Det är väl inte helt kosher, men jag har svårt att bli jätteupprörd.

Innan vi slutade på Lunden blev Lilly de facto flyttad till Myran. Hon var där i 1,5 vecka utan att vi informerades alls. Det kändes rätt konstigt att inte veta namnet på hennes fröknar...

• 071001

Lilly mama, nej det är inget att bli upprörd över, menade bara att vår chans att få en plats var ju minimal trots den långa kötiden .

Precis, kusinbarnet är 5 år och "drabbad" av detta.
    Det är sånt jag är ute efter som B gör, teaterbesök, parkvistelser etc som jag saknar på Lunden. De skyller på personalbrist och att barnen är för små, men alla andra förskolor klarar av det. Blir jätteirro på deras inställning att inget går att göra för att barnen är för små. Siri fyller tre i januari och har inte lämnat dagisgården!

Kul att Lilly trivs. Siri pratar om henne ibland fortfarande .

• Lilly mama

Lilly har inte heller riktigt "släppt" Lunden-kompisarna än. Om jag frågar vem hon lekt med blir det nästan alltid de "gamla" kompisarna som hon nämner.

Det där med aktiviteter är viktigt. Lilly var ju helt tagen när hon fått gå på "Jamen Benny". Hon hade suttit helt still i en halvtimme och bara tittat. Hon fick visserligen följa med då en an de äldre i hennes grupp blev sjuk, men de gör ändå såna utflykter lite då och då. Lunden har inte så många fler barn per lärare än Baltazar, så det borde ju gå. Definitivt med de lite äldre barnen i alla fall. Hoppas ni hittar något annat ställe snart.

• 071001

De är bara bekväma tror jag, går i gamla spår. Jag jämför mycket med den förskolan min mamma jobbar på och vad de gör och hur de stimulerar barnen. Siri är där ibland och varje gång lär hon sig nåt nytt. Nu är det veckodagar vi tragglar.

Får som sagt plats på Lyckeboa, men först till hösten.

• Lilly mama

Aha, det missade jag! Vilken tur för er.

• BejbyBoo
    JooCee: Du skriver att Blåklinten är bra. Den ligger supernära oss och vore toppen, men det jag funderar över är utevistelse och så. Gården är ju jättetråkig!
    Går de på utflykt mycket?
    Hur är personaltätheten? Gruppstorleken?
    Det ser ut som att de har många små "arbetsrum" när man går förbi och tittar in, vilket jag tycker ser mysigt ut.
    Älskade dotter, du får mig att vilja vara en bättre människa.
  • Harmonisk68

Min son går på Grönkullen på Norrtullsgatan. Tycker kanske inte att allt är fantastiskt men är på det hela taget mycket nöjd. Lugn bra gård där de är ute mycket, trevlig och övervägande kompetent personal. Det har varit strul med ombyggnad av köket som dragit ut på tiden men nu börjar vi ses slutet och när det är klart kan vi se fram emot ett helt nytt kök. Eftersom du bor ett stenkast bort kan det vara ett bra alternativ. Gå dit och titta.

• JooCee
    BejbyBoo skrev 2009-11-05 14:01:53 följande:
    JooCee: Du skriver att Blåklinten är bra. Den ligger supernära oss och vore toppen, men det jag funderar över är utevistelse och så. Gården är ju jättetråkig!
    Går de på utflykt mycket?
    Hur är personaltätheten? Gruppstorleken?
    Det ser ut som att de har många små "arbetsrum" när man går förbi och tittar in, vilket jag tycker ser mysigt ut.
    Blåklinten går nästan alltid i väg på förmiddagar till olika parker, så gården behöver du inte oroa dig för. Pedagogerna är fantastiska och barngruppen trivs och är lugn (sist jag var där för ett år sedan ungefär, vikade en månad). Personaltätheten ser ut som på de flesta andra ställen, 3 personal på 13-15barn i småbarnsgrupperna.

Sen ang gården, jag tror det är viktigt att ställa sig lika lång som barnen och se den ur ett barnperspektiv för barnen tycker faktiskt att den är rolig och leker mycket påhittiga lekar ute på gården.
  • Ssra

Jag valde nu våren 2016 att ta mina barn ur Lyckeboa eftersom en av fröknarna visade ett osunt intresse för mina barns sexualitet!

När jag försökte ta upp det med chefen gick hö. Inte att nå....

• FilurenPaTuren
    Ssra skrev 2016-05-01 23:37:58 följande:

Jag valde nu våren 2016 att ta mina barn ur Lyckeboa eftersom en av fröknarna visade ett osunt intresse för mina barns sexualitet!

När jag försökte ta upp det med chefen gick hö. Inte att nå....

Lyckoboda är superbra.
    Även Kejsarkronan på Odenplan, samt förskolan Freja.
  • FilurenPaTuren
    Harmonisk68 skrev 2009-11-06 22:57:55 följande:

Min son går på Grönkullen på Norrtullsgatan. Tycker kanske inte att allt är fantastiskt men är på det hela taget mycket nöjd. Lugn bra gård där de är ute mycket, trevlig och övervägande kompetent personal. Det har varit strul med ombyggnad av köket som dragit ut på tiden men nu börjar vi ses slutet och när det är klart kan vi se fram emot ett helt nytt kök. Eftersom du bor ett stenkast bort kan det vara ett bra alternativ. Gå dit och titta.

JooCee skrev 2009-11-08 09:27:02 följande:
    Blåklinten går nästan alltid i väg på förmiddagar till olika parker, så gården behöver du inte oroa dig för. Pedagogerna är fantastiska och barngruppen trivs och är lugn (sist jag var där för ett år sedan ungefär, vikade en månad). Personaltätheten ser ut som på de flesta andra ställen, 3 personal på 13-15barn i småbarnsgrupperna.

Sen ang gården, jag tror det är viktigt att ställa sig lika lång som barnen och se den ur ett barnperspektiv för barnen tycker faktiskt att den är rolig och leker mycket påhittiga lekar ute på gården.
    Kejsarkronan är överlägset bäst av de förskolorna inom samma koncern. Deras tegrupp är även den väldigt bra.
    Det enda som är dåligt med dessa förskolor är att barnen är väldigt oförberedda inför skolan senare. Det är små grupper, många personal - men skolorna i samma område har mellan 500-1000 barn, så det blir en enorm omställning för de små.
    Sedan är de inge vidare bra på samlingar, så att sitta still på samling i skolan är barnen från de förskolorna väldigt usla på.
Svar på tråden Bra förskola i Vasastan?