"Grad" av krock för att få ny stol på försäkringen?
Korta drag:
Jag kör in i sidan på en bil i ca 30 km/h, den bilen sladdar ner i diket och jag forsätter ner i diket rakt fram. Alltså två rejäla smällar som känndes i kroppen. Bak sitter dottern i sin BeeSafe Izi kid X1 och verkar mest road av färden. Påpekar att vi lär laga bilen men först lär vi gå hem...
15 min senare dyker min man upp för att börja dra upp bilarna ur diket. Vi diskuterar lite löst hur vi ska lösa veckan med bara en bil. Låna bil kan vi göra av hans bror, so far so good. Stolen då, påpekar jag, vi får flytta hans stol fram och tillbaka eller byta bilar hela tiden.
Då kom komentaren som nästan fick mig att klappa till honom;
- Det är inget fel på stolen, airbagen utlöstes inte ens, och föresten kommer du inte få nåt av Folksam för stolen då det var en för lätt krock.
Sen NÄR kan man klassificera krockar? Fan, jag bulade till den andra bilens bakdörr totalt på kvaddade hela fronten på min. Sen var det färdigdiskuterat! Jag slutade lyssna helt enkelt, jag tänker åka till Babyproffsen på fredag när vi är lediga för att köpa en Britax Two-way elit som de har till extrapris 1995:-. Sen skiter jag blankt i om vi kommer få ett öre på försäkringen!
Ringde Folksams kuntjäns men hon hade inte befogenhet att säga, men hon höll med om att säkerheten borde gå före. Kanske kunde de kolla stolen om den var ok? Även då köper jag hellre en ny då hon kommer behöva en Two-way innom kort för att kunna sitta bakåt till hon blir minst fem år.
Snäla jävla karlar säger jag bara! Han gnällde inte över det faktum att jag pajat en bil jag köpt för 28 000:- för fyra månader sen, men över en tre år gammal bilstol?