• Mariohn

Får min Kalle döda din Lisa??

Eftersom folk verkar ha fruktansvärt radikala åsikter här måste jag alltså ta ett radikalt exempel.

Kalle är 5 år och går på förskolan.

Lisa är 2 år och går också på förskolan.

På något vis har kalle fått tag på en massa knivar (hur det har gått till är inte relevant för det är inte det själva sakfrågan gäller).
    Kalle börjar kasta knivar hårt mot sandlådan i vilken lilla Lisa och hennes kamrater sitter och bygger sandslott.

Kalles föräldrar har berättat att man inte får lov att hålla fast kalle eller lyfta honom eftersom han blir arg och ledsen då!

Vad ska personalen göra I DEN PÅGÅENDE SITUATIONEN. jag frågar alltså inte vilka åtgärder som bör vidtagas i efterhand eller vad som borde gjorts tidigare. Vems rätt ska beaktas? Kalles rätt att slippa fasthållen eller Lisas rätt att undvika att bli träffad av en vass kniv?

Det finns föräldrar här som bokstavligen gett uttryck för att Kalles rätt att förbli fysiskt orörd är det som är viktigast att ta hänsyn till. Att det blir lite spill är något man får räkna med.

Jag undrar också om det I DEN AKUTA SITUATIONEN spelar någon roll om Kalle har en diagnos? Om han har det, är det mer ok att andra barn dör då? Eller är det fler som tänker som jag, nämligen att det är tråkigt för alla men att små barns rätt att få leva måste prioriteras högst I EN AKUT SITUATION?

• Svar på tråden Får min Kalle döda din Lisa??
  • Mariohn

På vilket vis skulle det hjälpa att låsa in barn? Ska de vara inlåsta tills de blir gamla och dör då eller? Jag förstår inte.

• Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 12:45:26 följande:
    Har ingen sagt heller. Men det kan hända att det inte hjälper att fostra.
    Om jag som förälder visste att mitt barn var hårdhänt och kunde vara en fara för andra barn (och visste att det inte skulle gå att fostra bort eller medicinera utan att droga sönder ungen) skulle jag inte sätta barnet på ett vanligt dagis.
  • kuddmys
    Pormoicheia skrev 2009-10-29 13:05:47 följande:
    Om jag som förälder visste att mitt barn var hårdhänt och kunde vara en fara för andra barn (och visste att det inte skulle gå att fostra bort eller medicinera utan att droga sönder ungen) skulle jag inte sätta barnet på ett vanligt dagis.
    Då skulle du få gå på soc, för de flesta barn går på vanliga dagis. Med assistent som ska hindra att barnet skadar andra eller blir skadat av andra barn.
  • kuddmys
    PuH84 skrev 2009-10-29 10:10:04 följande:
    Tror att vi läst samma tråd! Även ts! Och jag tror jag vet vart ts vill komma med tråden!
    lokisse skrev 2009-10-29 11:08:33 följande:
    ja.om det nu är sa att barnet är farligt för andra (tex kastar knivar) och man inte kan komma at betehendet sa kan man inte lata barnet vara bland andara som kan bli skadade/ dödade.
    Bättre att låsa in okunniga o oempatiska vuxna.
  • Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 13:23:02 följande:
    Då skulle du få gå på soc, för de flesta barn går på vanliga dagis. Med assistent som ska hindra att barnet skadar andra eller blir skadat av andra barn.
    Fast nog finns alternativ som mindre dagis, föräldrakooperativ, dagmamma eller vårdnadsbidrag (förutsatt att man hade ekonomin till det då), bli dagmamma själv, starta eget föräldrakooperativ m.m.

Man måste ju inte välja vanligt (som i kommunalt) dagis.
  • LAV0LINA
    SaramedM skrev 2009-10-29 09:59:14 följande:
    ingriper och ser till att ingen skadas av knivarna Så klart, om jag måste lägge rjag mig på Kalle
    Ah då förstår jag, då är vi inne på samma linje
    Fattade inte det av det inlägget jag citerade
  • kuddmys
    Pormoicheia skrev 2009-10-29 13:45:39 följande:
    Fast nog finns alternativ som mindre dagis, föräldrakooperativ, dagmamma eller vårdnadsbidrag (förutsatt att man hade ekonomin till det då), bli dagmamma själv, starta eget föräldrakooperativ m.m.Man måste ju inte välja vanligt (som i kommunalt) dagis.
    Bli dagmamma själv med ett barn som behöver maximalt stöd? Där har du inte tänkt riktigt. Hur skulle du kunna sköta andra barn också o helt själv? Oavsett vilken barnomsorg du får; många får inte välja så mycket; har du rätt till extra personal för barn med funktionshinder. Det enda som kan skilja är antal övriga barn. Så sätt dig in i saker innan du skriver, tack.
  • Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 14:17:17 följande:
    Bli dagmamma själv med ett barn som behöver maximalt stöd? Där har du inte tänkt riktigt. Hur skulle du kunna sköta andra barn också o helt själv? Oavsett vilken barnomsorg du får; många får inte välja så mycket; har du rätt till extra personal för barn med funktionshinder. Det enda som kan skilja är antal övriga barn. Så sätt dig in i saker innan du skriver, tack.
    Man behöver ju inte arbeta helt själv. Det går ju att jobba ihop med någon annan.
    Iallafall enligt den info jag själv lyckats ramla över när jag letat information om vad som gällt för att börja jobba själv som dagmamma.
    Men visst kan jag ha blivit felinformerad.

Det enda jag dock ville lyfta fram är att det inte bara finns 1 alternativ (kommunalt dagis) att välja på.
  • kuddmys
    Pormoicheia skrev 2009-10-29 14:47:53 följande:
    Man behöver ju inte arbeta helt själv. Det går ju att jobba ihop med någon annan.Iallafall enligt den info jag själv lyckats ramla över när jag letat information om vad som gällt för att börja jobba själv som dagmamma.Men visst kan jag ha blivit felinformerad.Det enda jag dock ville lyfta fram är att det inte bara finns 1 alternativ (kommunalt dagis) att välja på.
    Det är svårt att få till en dagmamme-grupp med lokal o allt o barn som behöver extra stöd hänvisas till dagis.
  • Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 14:51:43 följande:
    Det är svårt att få till en dagmamme-grupp med lokal o allt o barn som behöver extra stöd hänvisas till dagis.
    Svårt ja, men inte omöjligt.
  • kuddmys
    Pormoicheia skrev 2009-10-29 15:04:31 följande:
    Svårt ja, men inte omöjligt.
    Jo, nästintill.
  • Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 15:18:19 följande:
    Jo, nästintill.
    Nästintill omöjligt är fortfarande inte samma sak som helt omöjligt.
    Min faster var t.ex. dagmamma och använde sitt eget hem som lokal. Hon hade 7-8 barn totalt och de dagar hon hade de flesta av dem hade hon en till som jobbade med henne.

Bara för att något är svårt så behöver man ju inte skita i att försöka.
    Ett misslyckat försök är bättre än ingenting
  • Evangeline72

Självklart så ser man till att pojken blir av med knivarna och att flickan hamnar i säkerhet.

• kuddmys
    Pormoicheia skrev 2009-10-29 15:26:04 följande:
    Nästintill omöjligt är fortfarande inte samma sak som helt omöjligt.Min faster var t.ex. dagmamma och använde sitt eget hem som lokal. Hon hade 7-8 barn totalt och de dagar hon hade de flesta av dem hade hon en till som jobbade med henne.Bara för att något är svårt så behöver man ju inte skita i att försöka.Ett misslyckat försök är bättre än ingenting
    Samhället har ändrats o så villkoren. Resurser för barn med handikapp sätts sällan in hos dagmammor.
  • Pormoicheia
    kuddmys skrev 2009-10-29 15:28:14 följande:
    Samhället har ändrats o så villkoren. Resurser för barn med handikapp sätts sällan in hos dagmammor.
    Jag förstår det, men då skulle det ju vara ltimat att kunna vara dagmamma åt sitt eget barn (visst, man skulle få "betala sig själv" för en plats åt sitt barn i gruppenmen det skulle det ju kunna vara värt).

Nu är det inte alls omöjligt att jag blivit felinformerad, läst felaktig informnation eller läst gammal information. Men jag tror säkert att man skulle kunna fixa något om man verkligen kämpade för det.
  • Daz

har inte läst hela tråden men tycker att det är ett väldigt löjligt exempel. Självklart ska personalen ta tag i Kalle och ta knivarna ifrån honom.
    Om han tjuter, so what? Personalen har all rätt när det handlar om att förhindra olyckor.

Svar på tråden Får min Kalle döda din Lisa??