Får min Kalle döda din Lisa??
Eftersom folk verkar ha fruktansvärt radikala åsikter här måste jag alltså ta ett radikalt exempel.
Kalle är 5 år och går på förskolan.
Lisa är 2 år och går också på förskolan.
På något vis har kalle fått tag på en massa knivar (hur det har gått till är inte relevant för det är inte det själva sakfrågan gäller).
Kalle börjar kasta knivar hårt mot sandlådan i vilken lilla Lisa och hennes kamrater sitter och bygger sandslott.
Kalles föräldrar har berättat att man inte får lov att hålla fast kalle eller lyfta honom eftersom han blir arg och ledsen då!
Vad ska personalen göra I DEN PÅGÅENDE SITUATIONEN. jag frågar alltså inte vilka åtgärder som bör vidtagas i efterhand eller vad som borde gjorts tidigare. Vems rätt ska beaktas? Kalles rätt att slippa fasthållen eller Lisas rätt att undvika att bli träffad av en vass kniv?
Det finns föräldrar här som bokstavligen gett uttryck för att Kalles rätt att förbli fysiskt orörd är det som är viktigast att ta hänsyn till. Att det blir lite spill är något man får räkna med.
Jag undrar också om det I DEN AKUTA SITUATIONEN spelar någon roll om Kalle har en diagnos? Om han har det, är det mer ok att andra barn dör då? Eller är det fler som tänker som jag, nämligen att det är tråkigt för alla men att små barns rätt att få leva måste prioriteras högst I EN AKUT SITUATION?