• Tvillingar11

Pergotime+gonal F eller annan hormonspruta

Hej!

Jag är på jakt efter andra erfarenheter och undrar om någon annan har fått pergotime och sen kompletterat med hormonspruta?

Jag har nämligen tagit pergotime enkel, dubbel, dubbel och trippel och ingen av dessa har lett till ägglossning.

Nu ska jag få pergotime i 5 dagar och sedan spruta i 3-4 dagar, för att senare ta ägglossningsspruta (förutsatt att äggen mognat, och att det inte mognat alltför många)

Har du fått denna kombination? Blivit gravid, första, andra tredje försöket?

Tack!

• Svar på tråden Pergotime+gonal F eller annan hormonspruta
  • Cat79

Jag har fått Pergotime o ägglossn.spruta en gång, då hade jag en fin äggblåsa m ledde tyvärr inte till något plus. Nu är jag igång med Puregon-sprutor + ägglossn.spruta. Du ska inte höra om du kan gå över till Gonal F el Puregon?

• Tvillingar11

Jag frågade om jag inte skulle börja med sprutor helt och skippa tabletterna, men läkaren tyckte att man kunde kicka igång med hjälp av pergon för att sedan ta gonal f i 3 dagar för att äggen ska mogna. Därefter ska jag ta ägglossningsspruta. Jag tycker det låter lovande, men är samtidigt lite osäker med tanke på att jag tagit pergotime utan resultat. Möjligen kan gonal f bidra lite till att äggen mognar....

Hur många dagar ska du ta puregonsprutor?

• silverstars

Hejsan !
    Jag har PCO-S och så här såg min hormonbehandling ut.

Pergotime enkelkur i 5 dagar.
    VUL dagen efter avslutad pergotime-kur=äggblåsorna var för små

Fick ta Puregon-sprutor i 3 dagar och sen göra
    nytt VUL =äggblåsorna var fortfarande för små

Fick ta Puregon-sprutor i ytterligare 3 dagar sen fick jag komma på
    nytt VUL= 2 äggblåsor var tillräckligt stora (18mm och 20mm har jag för mig) och jag fick ta ägglossningssprutan Pregnyl

Plussade ca 14 dagar efter ÄL-sprutan. Trodde aldrig att det skulle lyckas på första försöket men har nu en liten kille på 1 år, som blev till på första och enda försöket med hormonbehandling. Så visst finns det chans att det kan fungera.

Lycka till!

• Cat79

Nu blev man lite mer hoppfull, grattis till en lyckad behandling silverstars.

• Tvillingar11

Man blir verkligen hoppfull! Hittills har jag varit skeptisk och osäker, men tydligen fungerar det.

Har du tagit pergotime innan denna behandling med puregon eller var det första gången?

Jag ska göra samma sak, jag ska ta pergotime i 5 dagar, sedan spruta i 3 dagar. Därefter ska jag på VUL mellan dag 12-14 för att se om äggen har mognat och få ägglossningsspruta. Har de ej mognat hoppas jag att jag får göra som du gjort, spruta i ytterligare några dagar.
    Har också PCOS.

• Cat79

Jag kör bara med Puregon i olika dagar och doser och sen avslutas behandlingen med Pregnyl (ägglossn.spruta). Jag håller på med sprutor i ca 2 v. Nu är det 3:e omgången och det känns lite som varför skulle det gå nu men måste tänka positivt. Jag har ätit Pergotime många gånger innan och det är oftast där man börjar vad jag förstått.

• silverstars

Detta var första gången jag fick pergotime.
    Blev lite förvånad att jag fick ta puregon efter pergotimen redan på första hormonbehandlingen. Trodde att jag skulle få prova enbart pergotime några gånger först och se om det fungerade. Eftersom jag dessutom fick göra VUL och kolla att äggblåsorna var tillräckligt stora och sen ägglossningsspruta på det, så måste ju chansen att man ?prickar rätt? vara större än om man enbart tagit pergotime.

Det blir ju lite krångligare med alla undersökningar, men det är det ju väl värt om det fungerar.
    Läkaren sa, att det svåra är att dosera puregon i lagom dos, så att inte blev för många mogna äggblåsor. Då hade vi ju fått avbryta behandlingen och börjat om på nytt.

Kan väl tillägga att jag aldrig har mens/ägglossning annars-(totalt 3 ggr i hela mitt 31-åriga liv).Så jag trodde verkligen att det här med att skaffa barn var ?kört? för min del.
    Tycker att jag hade tur som fick komma till en så kunnig och noggrann läkare också.

Håller tummarna för er med.

• Tvillingar11

silverstars- vad skönt att det fungerade och att du fick hjälp så snabbt. Bor du i Stockholm? Jag skulle gissa på att du fick sprutor direkt pga att du knappt haft mens. Jag har mens ungefär var tredje månad, men INGEN ägglossning... Nu inväntar jag mens för att få börja med tabletter och sprutor.

Cat79, ge inte upp hoppet. Anledningen till att du fått fortsätta med behandlingen är säkert för att du svarat bra på den och den har lett till ägglossning. Bara det är ett jättebra teckan på att det fungerar och att det kommer att ta sig förr eller senare. Jag önskar bara att min ägglossning kom igång, skulle bli överlycklig!!!

• Tvillingar11

Någon mer som vill dela med sig. Allt är välkommet!

Själv väntar jag på mens för att få börja med min behandling....så frustrerande! Mensen kommer ju inte och jag är inte gravid... Måste trots allt kontakta min läkare och be om primolut nur, har inget tålamod längre..

• Tvillingar11

Hur går det med sprutorna Cat79? Sprutar du fortfarande eller har du fått mogna äggblåsor?

• Marion T

Hej på er!
    Har sällan/aldrig ägglossning. Testade 4 omgångar pergo. Enkel dubbel, trippel, dubbel....ingen med konstaterad ägglossning, däremot en cysta så jag fick avbryta den sista behandlingen. Började med gonal-f. Fick spruta i ca 18 dgr för att få fram en äggblåsa sen pregnyl för att få ägget att släppa. Kompletterade med insemination för att ytterligare öka chanserna men tror inte det hade behövts. Fick plus efter andra omgången och väntar på min bebis som nu är 6 dagar försenad!!! Höll på i totalt 2 år pga mina långa/uteblivna cykler mm.

Lycka till!!!

• Tvillingar11

Grattis! Jag hoppas det räcker med tre sprutor för mig efter pergotimen. Vilken dos sprutade du?

Svar på tråden Pergotime+gonal F eller annan hormonspruta