• Älskade mirakel

Hur få katterna att sluta vara på bilen?

Vi bor på landet och har två egna katter som är både inne och ute. Nu har vi byggt ett biltak, och då bilen står där under så är katterna på den hela tiden! Fullt med kattassar över hela bilen!
    Hur ska vi få dem att sluta?!

Har nu en gammal bil så det gör inte så mycket, men vill inte att katterna ska repa lacken på en ny bil...!

• Svar på tråden Hur få katterna att sluta vara på bilen?
  • Kexchokla

Kan ni inte bara försöka skrämma dem därifrån, kasta en hink med vatten eller nåt så det vet att går de upp där igen så blir de blöta?

• Älskade mirakel

Har tänkt på det, men problemet är väl lite att de inte går upp om de ser oss... De vet väl egentligen att de inte får vara där, så de passar på när vi är inne eller lite längre borta så vi inte ser... Smarta, men åh så irriterande

• Kexchokla

Ja katter är smarta djur. Kanske om du är inne å ser att de är där och kan smyga (hur man nu gör det) dig på dem och överraska dem. De brukar ju inte gilla citrus frukter men du kan ju knappast lägga ut det där. Dekorera nu fint med en hängande citroner i taket, hahaha. Antar att de börja leka med dem istället.Svårt...... Vet att djur affärena brukar ha massa medel för att fösa bort katter men det kanske mest är för inomhus, värt att kolla kanske.
    Lycka Till iaf

• Älskade mirakel

Tack! Får försöka med lite vatten eller nåt, kanske skaffa tjuvalarm till bilen så det börjar tjuta varje gång de hoppar upp? Då hoppar de nog säkert inte så många gånger...!

• L E A

Vi har samma problem med grannens katter! Vår nya bil har fullt med respor på sig å så är dom skitiga precis alla efter katterna varit på dom. Detta är ett stort problem för oss. Snart kommer jag ta till drastiska medoter om grannen inte tar tag i detta själv för nu börjar jag bli lessen...

• Havanna82

Jag föreslår att ni bygger ett litet katthus eller liknande för dem att krypa in när det är kallt och blött. Förmodligen sitter de på bilen för att slippa regn och för att värma sig lite.

• Joico

Det är ett rätt vanligt problem och jag tror inte att det finns något sätt att få dom att sluta.. om inte ens egen katt gör det, så gör säkert någon annan kan det. Bilen blir ju som ett utkikstorn med tak över huvudet, och är bilen dessutom varm efter en åktur så är det ju rena kungariket

Jag tror personligen inte på att få katter att sluta med det, det går inte. Eller kanske ens egen, men bor man i ett område med många andra och många andra katter, så får man nog leva med det.

• Cornellia
    Joico skrev 2009-10-29 11:19:12 följande:
    Det är ett rätt vanligt problem och jag tror inte att det finns något sätt att få dom att sluta.. om inte ens egen katt gör det, så gör säkert någon annan kan det. Bilen blir ju som ett utkikstorn med tak över huvudet, och är bilen dessutom varm efter en åktur så är det ju rena kungariket Jag tror personligen inte på att få katter att sluta med det, det går inte. Eller kanske ens egen, men bor man i ett område med många andra och många andra katter, så får man nog leva med det.
    Givetvis går det, det är juh bara att göra det tillräckligt obehagligt.
  • Joico

Jo visst.. omöjligt är det inte. Men om man bor i ett bostadsområde med många katter så blir det ett jävla uppläxande och med risk att vara för taskig.. vet att många ogillar utekatter nå fruktansvärt (nej vi ska inte ta någon diskussion om hurvida katter ska gå ute själv eller i koppel eller enbart vara inne )..

Cornellia skrev 2009-10-29 11:21:17 följande:
    Givetvis går det, det är juh bara att göra det tillräckligt obehagligt.
  • Älskade mirakel
    Havanna82 skrev 2009-10-29 02:52:01 följande:
    Jag föreslår att ni bygger ett litet katthus eller liknande för dem att krypa in när det är kallt och blött. Förmodligen sitter de på bilen för att slippa regn och för att värma sig lite.
    Faktum är att vi vet precis vad katterna använder bilen till... De har den som stege!
    De började redan innan biltaket var klart, med att klättra upp längs plankor vi hade lutade mot väggen, och upp på mellantaket. Där springer de och leker på takstolarna och bland allt bråte! (Har alltså högt tak, typ vind, på biltaket) Nu är plankorna, "stegen", borta, och då använder de bilen istället!
  • Z4an

Är så jäkla trött på katter som ligger på cabtaket.Tygtaket är ju perfekt att kola på.
    Massvis med repor på bilen av dessa nattliga besök.
    Ska jag verkligen behöva acceptera detta?
    Verkar inte finnas någon annan lösning än att sälja bilen 

• sextiotalist

Varför inte täcka över bilen, behöver inte vara något avancerat

• slutatsnusa
    Älskade mirakel skrev 2009-10-29 12:58:40 följande:
    Faktum är att vi vet precis vad katterna använder bilen till... De har den som stege! smile2.gif
    De började redan innan biltaket var klart, med att klättra upp längs plankor vi hade lutade mot väggen, och upp på mellantaket. Där springer de och leker på takstolarna och bland allt bråte! smile1.gif (Har alltså högt tak, typ vind, på biltaket) Nu är plankorna, "stegen", borta, och då använder de bilen istället!

sätt dit en stege igen
    annars så gillar katter att sitta på motorhuven för att det är varmt o gott där
    lägg över en filt eller nåt för jag tror det är otroligt svårt att få dem att sluta sitta på den varma goa eller att använda den som stege
    finns ju annars "piss-off" och liknande i djuraffärer. det ska stöta bort katter med en för dem otrevlig lukt. har ingen erfarenhet av hur effektiva de är. nån annan kanske vet?
Svar på tråden Hur få katterna att sluta vara på bilen?