• camilla1979

Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!

Helt ny här inne och detta är förmodligen världens längsta inlägg men snälla hjälp mig med er kunnskap

Vet inte riktigt vart jag skall vända mig men är i desperat behov av hjälp då jag inte längre vet vad nästa steg blir i mitt mål att reducera vikten. Det jag nu kommer delge dig ,är för mig en gåta? En gåta hur det kommer sig att jag trotts maximal ansträngning inte lyckas gå ner i vikt.
    Här är min historia.

Längd :170cm
    Vikt : 70,5kg
    Bakgrund
    Är en tjej på 30år fyllda som lever ett väldigt aktivt liv med heltidsjobb, sambo, träning, vänner.. ja du vet allt en 30åring kan tänkas sysselsätta sig med.
    Då jag var runt 15år var jag kraftigt överviktig. Vägde 86 kilo och hade det väldigt jobbigt i skolan, fick nog aldrig en riktig förklaring till varför jag var så stor då jag redan då levde aktivt med både Karate träning och fotboll. Mina jämnåriga kompisar åt vad dom ville men utan att gå upp i vikt så mycket som ett gram. Under dessa år började jag att röka och någon stans i 20års åldern började vikten att rasa och det gick ganska fort. Jag gick ner från 86kg till 60kg utan större ansträngning på ganska kort tid och hade jag inte brytt mig om vikten tidigare så gjorde jag det nu, det sista jag ville var ju att bli ?lika stor? som jag en gång varit.
    Åren rullade på och jag trappade gradvis upp träningen med drömmen om den ?perfekta kroppen? Vid 28år bestämde jag mig för att göra ett rejält avstamp från mitt gamla liv och gjorde en liten bukplastik. Allt överflödigt skin som blivit kvar efter viktnedgången avlägsnades och nu skulle mitt nya liv börja.
    I samband med detta så bestämde jag mig även för att ?fimpa för gott? jag var då spinning instruktör och tränade på en mycket hög nivå, ifrågasattes alltid av folk med orden ? Röker du som är så hälsosam?
    Sagt och gjort cigaretterna åkte ut och kilona smög sig på. Funderade länge innan beslutet på ett definitivt rökstopp blev ett faktum, rädslan av att gå upp i vikt fanns ju där och spökade i mitt bakhuvud hela tiden men det slog mig aldrig att det skulle vara tekniskt omöjligt att bli av med kilona som smugit sig på.
    För drygt två år sedan bestämde jag mig även för att genomföra ?En Svensk klassiker? Sagt och gjort, Vasaloppet 9mil skidor, Vansbrosimmet 3km simning, Lidingöloppet 3mil löpning samt Vätternrundan 30mil på cykel avverkades i en rasande fart ( är i skrivandets stund inne på min andra klassiker och endast gud vet hur många det hinner bli innan jag ger mig)
    Under denna period hade jag problem med magen till och ifrån, det ?surade? i magen och den kändes uppsvälld och uppkörd på ett obehagligt sätt. Sökte läkare för detta och det konstaterades att jag hade IBS. Denna diagnos visade sig dock vara felaktig efter ytterligare ett par månader då en läkare konstaterade att jag hade PCO. Detta kom som en chock för mig och jag Googlade för att läsa så mycket jag bara kunde om PCO, Sidor till barnlöshet poppade upp samt sidor med KRAFTIGT överviktiga kvinnor. Vad var detta? Var det därför jag känt mig ?orättvist behandlad? av moder natur under hela mitt liv?
    Frågade lite kring detta med kosten men förvånande få visste något, säger man dessutom att man tränar mycket så vet dom ännu mindre. Vände jag mig till en träningskostrådgivare så förespråkar man kolhydrater för att bli bättre och hjälpa kroppen prestera medans jag fick rådet att äta enligt ?tallriksmodellen? då jag vände mig till en dieist (Vilket är totalt värdelöst för mig) Läser man dessutom om PCO så står det att man skall äta närmast en ?diabetiker kost? eller en kost med lågt GI. Har provat detta under en längre tid nu men utan framgång.
    Om jag skulle redogöra hur en dag för mig ser ut så är det träning 6dagar i vackan samt oftast också morgonpromenader. Jag äter hälsosamm frukost, lunch samt klällsmat med proteindrinkar mellan målen. Äter så nära GI det går utan att tappa styrka (Blir orkeslös på träningen om jag utesluter dem helt) äter endast "skräp" en gång i veckan (Lördagar) i form av godis /glass eller vad jag är sugen på.. så varför blir jag inte av med det sista?? snälla hjälp, Familjeliv.se är det enda stället jag kan tänka mig där man har kunnskap om både träning och PCO mitt hopp står till er =)
    Ps. Förlåt om det blev långt men jag vill att ni ska förstå .Ds

• Svar på tråden Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!
  • JewelGirl

Jag har oxå PCO-S och den enda kosthållning som hjälpt mig att gå ner i vikt och behålla den är LCHF så jag tipsar oxå om den. Höll den strikt i 8 månader och tappade 15kg, nu håller jag en kombination mellan LCHF och GI men går iaf inte upp.

• camilla1979

knas med internet i morsse så det var alltså inte min mening att lägga in min blogg såååååå många gånger *skrattar*

Tack för din uppmuntran jewelgirl. Inte bara för komentaren ang LCHF utan även för att det var roligt att höra at du har två baran

• linaalice

VA!? Sa han att alla p-piller skulle hjälpa mot PCO? Det var det dummaste jag hört! Min gynekolog proppsar på att Diane är den medicin som funkar bäst pga hormonet som finns i dom. Och jag är heeeelt hundra på att dom hjälpt mig att tappa kilona. Jag gick upp närmare 20 kilo när jag slutade med dom för två år sedan.. Och jag hoppas att dom nu ska rinna av mig igen med hjälp av träningen.
    Och du har så rätt, ger vi bara inte upp så tror jag att vi får hjälp en dag. Men vi kommer vara tvugna att slåss för det.
    Och om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska söka hjäl hos en annan läkare. Han har juh uppenbarligen ingen som helst kunskap om detta då han inte ens kunde ge dig en liten förklaring. IDIOT! Blir så arg när jag tänker på det så jag håller på att koka över.. Hur kan man behandla någon så?
    Usch. Byt läkare och be om en riktig förklaring. Det är hemskt mycket som spelar in i den här sjukdomen..
    Ha en bra dag! :)

• IssaBL
    Pikapika skrev 2009-11-01 20:25:50 följande:
    Att kvinnor lättare blir gravida av en kosthållning (lchf) måste väl ändå vara det ultimata beviset på att det är precis vad kroppen mår bra av www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid Eller!?
    Jag har fått höra av läkare att jag mest troligt har pco, men eftersom jag och sambon inte försökte bli gravida när jag gjorde sista ultraljudsundersökningen innan jag blev gravid så gjordes ingen utredning. Vi började dock försöka just efter det och försökte i 8 månader innan det blev ett plus, vilket iofs är normalt men jag vill ändå tro att min kost hjälpte till. Jag hade börjat med lchf ca. 2 månader innan vi plussade.
  • JewelGirl

TS, ja jag har två barn men fick fertilitetshjälp för att det skulle bli något ;) Och viktnedgången kom efter barnen och det var inte för att jag gått upp en massa, det hade jag så fint ordnat innan graviditeten.

Har oxå fått p.piller med orden att pco blir bättre. My ass att det blev bättre. Det blev inte sämre heller men jag tror inte helt på att stoppa i sig mer hormoner när de enligt fertilitetsläkaren säkert var just hormoner som "gödde" pco-s lite.
    Jag åt dom ca 6 mån efter graviditeten och sen struntade jag i dom. Mensen kommer när den vill. Nu är det 10 månader sen senast.

• camilla1979

Tack för alla synpunkter, =)
    Har precis flyttat från Gävle till Uppsala så att byta läkare SKA jag (känns sjönt) skall till Gyn för cellprov på Fredag och skall då prata med läkaren om Dianne istället och hoppas på ett recept ;)

Liselotte & Jewegirl vill gärna länka till era bloggar från min blogg också men vet inte hur man lägger till länkar, är jag dum eller bara stenålders?? *skratt*

• Pikapika
    IssaBL skrev 2009-11-03 19:30:22 följande:
    Jag har fått höra av läkare att jag mest troligt har pco, men eftersom jag och sambon inte försökte bli gravida när jag gjorde sista ultraljudsundersökningen innan jag blev gravid så gjordes ingen utredning. Vi började dock försöka just efter det och försökte i 8 månader innan det blev ett plus, vilket iofs är normalt men jag vill ändå tro att min kost hjälpte till. Jag hade börjat med lchf ca. 2 månader innan vi plussade.
    Visst är det intressant och det är synd att kosten inte används mer i första hand inom sjukvården utan att de är så pillerfixerade...
    Grattis och lycka till med bebben
  • LiselottePCOS

Camilla1979 du kommer säkert snart på hur man delar med sig av andras bloggar. Det mesta går att läsa dig till. Jag är själv inte superduper på datorprogram..inte samma intresse av dator progam som när datorn var ny i min tillvaro.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden Vikt, träning.. PCO är en märklig åkomma!!