• Lady Unicorn

Lekar

Vill ha tips på lekar man kan leka på ett barnkalas när födelsedagsbarnet fyller 4 år. Det blir inte så många som kommer, vi har bjudit fem barn - tror inte att alla kommer.
    Men under två timmar ska vi underhålla barn och jag tycker att min mans idé känns lite trist... Han tycker att vi kan sätta på en film och servera glass.
    Som final kanske, men jag vill att dom ska leka innan. Min dotter har lite svårt att låna ut sina leksaker, har inte haft kompisar hemma så ofta, hon åker mest till dom. Kan vara bra att ha några idér liggandes i bakhuvudet om man märker att dom inte leker tillsammans eller blir osams.
    Tacksam för tips och idér.

• Svar på tråden Lekar
  • Tess76

* Knyt balonger runt foten och så ska dom göra sönder varandras ballonger.
    * Sätta knorr på grisen.
    * I stället för fiskdamm kan ni göra en lek, rita ett kort på något i huset eller ute i trädgården dit dom ska gå. Där finns ett nytt kort osv. Finalen blir en skattkista eller något annat med godispåsarna i.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • nano

Vår pappa gjorde fiskdamm nåt år - vi fick stövlar, fryst fisk och annat "skräp" innan godispåsen kom upp. Vi skratt som bara den.

Annar kan man ta gamla vykort, klippa dom i två delar och ge barnen varsin halv och gömma andra halvan. Det blir som "gömma nyckel" fast barnen får varsin nycel att leta efter. När vi hade hittat våran fick vi byta ut den mot en godispåse men det behöver man ju inte alls göra.

• broglo

- Använd pappersduk på bordet och lägg fram kritor så att barnen kan rita "på bordet". Fantisera tillsammans om saker man kan rita: självporträtt, djur, etc.
    - Lek "hunden och benet"; En ligger i mitten av en ring och håller för ögonen. Du gömmer ett "ben" (en pinne går bra) bakom något av barnen. Alla säger "alla händer bakom ryggen, nu får hunden vakna" (varpå hunden får titta upp). "Hunden" skäller framför någon som han tror har benet. Om vederbörande inte har benet visar han/hon sina tomma händer och hunden får leta vidare tills han/hon träffar rätt. Sedan börjar leken om med en ny hund.

Svar på tråden Lekar