Sover ditt/dina barn med lampa tänd?
Hur gamla är de? Jag har en dotter på lite mer än ett år. Hon sover i kolmörker.
Om ni skaffade lampa efter ett tag, var det för att de blev mörkrädda?
Hur gamla är de? Jag har en dotter på lite mer än ett år. Hon sover i kolmörker.
Om ni skaffade lampa efter ett tag, var det för att de blev mörkrädda?
Mina barn har alltid sovit utan lampa. Tror att det finns en risk om man börjar med nattlampa - så lär man barnen att mörker är något farligt...
Jag har spöklampor från IKEA i mina barns rum. Det är för att vi och de ska se något om de vaknar om nätterna. Jobbigt att famla i mörkret
Sonen är 2,5 år gammal och han har en lampa tänd, när han somnar. Jag måste ju se att läsa i min bok medan jag sitter bredvid hans säng Men när jag lämnar hans rum, släcker jag lampan.
Vi har nattlampa för hon inte ska slå sig om hon går upp på natten, och för att vi ska kunna titta till henne. Har haft från början, nu är hon 3. Hon är inte rädd för mörker (snarare vi än hon som vill ha tänt, ibland släckor hon lampan).
Ja, båda två har en lampa i fönstret. Men bara med typ 15 watt, så den lyser så där lagom mycket.
Har lampa för att de ska se något ifall de vaknar. Dottern brukar gå på toa så därför har hon lampa tänd. Sonen har för att han brukar tappa nappen i sönen och då kan han lätt hitta den och somna om.
Sonen på 3 år vill ha fönsterlampan tänd tills han somnar. Sen släcker vi den när dottern 6 år lägger sig (dom sover i samma rum). Ingen lampa är på nattetid.
utan lampa.
jag kan själv inte ha någon lampa tänd heller.får inge ro.tänker på brandrisken.hur många ggr har man inte läst det att det börjat brinna från en lampa.nojjjjiga jaaa då
japp, min 4-åring sover med lampa..en ljusslinga i form av delfiner..har alltid haft lampa tänd på natten, för att kunna se något när hon vaknade och skulle ammas, och nu för att hon ska kunna gå in till oss om hon vaknar på natten..med tanke på att hon har så mkt grejer på golvet så måste man gå slalom för att inte snubbla på alla grejer och slå ihjäl sig, så att ha det helt mörkt skulle lixom aldrig funka
Vi har en liten sk plugglampa i ett vägguttag i sonens rum. Den lyser bara lite svagt, annars skulle det vara kolmörkt och det gillade han inte men vi vill ha helt nedrullat så han inte vaknar av solen kl 4 på sommaren.
Dessutom måste vi stänga dörren för annars väcks han när sambon går upp. Hade vi haft dörren på glänt hade han inte behövt någon lampa.
Våran dotter har men hon är bara 5 veckor, och det är mest för att vi ju går upp med jämna mellanrum för amning osv. Och annars skulle vi ju inte se nånting alls. och det känns dumt att tända lampa ovanför våran säng då tex min man sover
Vi började med en lampa för några månader sedan för vår son som är 1,5 år. Han har sovit i mörker utan problem men nu när höstmörkret kom så blev han livrädd varje gång han vaknade och det var kolsvart.
Visst kan nattlampa skapa en rädsla om man introducerar den utan någon anledning (t ex genom att ha det från födseln). Dock tycker jag att att avsaknad av lampa kan vara PRECIS lika rädsleskapande för barnet om det har blivit mörkrädd "av sig själv" och man inte tillåter någon lampa. Man får lyssna till barnets signaler helt enkelt.
VI har en lampa tänd i ungarnas rum, varför det blev så från början minns jag inte. Tror det var så att sonen inte ville ha det helt mörkt i sitt rum.