• nano

Tips på "hemmagjorda leksaker" och lekar :-)

Hej

Vet inte om det finns en sån här tråd, om det gör det så får ni strunta i denna

Tänkte iaf göra en tråd om "hemmagjorda leksaker" och lekar. Upptäckte idag att min 2-åring tyckte det var super kul att leka med mina spillbitar i tyg. Måste finnas massor med mer saker som är roliga för små (och större) barn. Kom med era tips och idéer!

• Svar på tråden Tips på "hemmagjorda leksaker" och lekar :-)
  • EJai

Hemma gjord sprattel docka, Göra ett dock skåp, Göra en klipp docka och kläder till. Klippa ut tidnings motiv man tycker om och klistra på en skolåda som man sedan kan ha som förvaringslåda, skulle kunna hålla på hela natten men skall hoppa i säng nu

• MrsQuitaz

ett tips är att göra en snöglob av något slag. det genom att klistra fast några gubbar/djur/figurer mm på ett burklock som man fyller med vatten och har glitter och ev hushållsfärg (för ex ett marint tema) och så skruvar man åt burken hårt och har som prydnad. kul nu till jul med olika tomtar, granar och kottar.

ni kan göra egna tvålar med leksaker i, eller kanske köpa vita blockljus och måla på dem och göra olika teman.

hmm ja det var vad jag kom på såhär på rak arm, men återkommer omjag får fler ideer =)

• nano

Härligt med svar så snabbt

En klassiker när man var liten var ju att få leka mer farmors gigantiska knappsamling. Massor med knappar i olika storlekar, färger och former. Vi kunde hålla i på timmar med att sortera dem på olika sätt.

• MrsQuitaz

ja knappar är ju väldigt roligt att både leka och pyssla med. sätta fast dem på papper eller klistra dem på burkar o dyl. detta förutsätter ju att man har knappar, för att köpa nya kostar skjortan hehe

• nano
    MrsQuitaz skrev 2009-10-29 20:56:38 följande:
    ja knappar är ju väldigt roligt att både leka och pyssla med. sätta fast dem på papper eller klistra dem på burkar o dyl. detta förutsätter ju att man har knappar, för att köpa nya kostar skjortan hehe
    Jo, har märkt det Letar på secondhandaffärer ibland, där kan det finnas riktigt roliga/gräsliga som itne är så dyra.
  • sofmo
    MrsQuitaz skrev 2009-10-29 20:56:38 följande:
    Har man inte så finns det ALLTID på loppisar! Tänk alla tanter som går och dör och lämnar efter sig sina knappburkar :)
    Tips på lekar; stoppa olika saker i en påse. Kan varieras i oändlighet. Man kan ta upp en sak i taget och sjunga om den, man kan rada upp alla saker och gömma den ena och sen ska man gissa vilken som gömts, man kan leka affär med den osv.
  • 1two3

man kan ju göra trolldeg!
    bygga kojor av filtar å täcken å ha picnick där i, älskar min son!
    ut å plocka löv etc å klistra å göra fina konstverk av.
    Vi plockade rönnbär å trädde på tråd häromdagen å hängde upp i gardinen i pojkens rum. blev väldigt tjusigt! finns ju oändligt mkt olika saker man kan hitta på =)

• canmamma

Något som håller min kille sysselsatt i timmar är att leta infrusna skatter. Samla på dig en hög småsaker (leksaker, knappar, mynt, hårklämmor) och en bunke (typ bigpack). Fyll bunken till 1/3 med vatten och stoppa i en näve småsaker. Stoppa in i frysen och låt frysa. Stoppa i en näve till med saker och häll på mer vatten och frys in igen och upprepa med de sista småsakerna. När allt är djupfryst så låt barnen ge sig på isklumpen med smörkniv, varmt och kallt vatten, salt, droppers, etc. och leta skatter.

Svar på tråden Tips på "hemmagjorda leksaker" och lekar :-)