• mandolina

    Grisögonfransar och blek hy! Hjälp mig

    Jag har alltid haft problem med mina korta, ljusa, tunna ögonfransar och avsaknad av markerade drag i ansiktet. Konstigt nog har jag ljusa ögonfransar & ögonbryn (syns knappt) fast jag har mellanbrunt/rödbrunt hår! Och jag har blek, lite fräknig hud som ofta blir torr och glanslös, nästan"livlös".
    Snälla kan du ge mig tips på vad jag kan göra!
    Jag färgar ögonfransarna och har t o m permanentat in ögonbryn ("tatuerat" med pigment alltså) - men jag tycker inte det hjälper.
    Jag skulle så gärna ha mörka, kraftiga ögonfransar, men det lär jag aldrig få, men vad kan jag göra för att få vackrare, markerade ögon som passar bättre till min (naturliga) hårfärg? kajal? Ögonskugga? Vad ska jag undvika, vad är bra för denna typ av "hopplöst utseende"?
    Huden är torr/blandad och jag är superblek om vintern, men jag bryr mig ändå mest om ögonen, som ju sägs vara själens spegel...
    Sminktips? Andra tips? Hudtips?
    Stort tack på förhand för din hjälp! Jag är fär fåfäng för att bara gå osminkad! Tyvärr...

  • Svar på tråden Grisögonfransar och blek hy! Hjälp mig
  • Mia skönhetsexperten

    Först vill jag bara säga; var stolt över din ljusa hy, den är vacker!

    När det gäller dina ögonbryn och ögonfransar skulle jag rekommendera att du först färgar fransar och bryn, sedan gör en ögonfransförlängning. En sådan ger både längre och tätare fransar och du behöver inte ens använda mascara. Förlängningen håller i cirka två månader, lite beroende på hur den sköts samt i vilket växtstadie dina egna fransar är. Priset på salong varierar men är cirka 1500-2000:- För att ytterligare ge en illusion av tätare fransar kan du ta en svart eller mörkbrun kakeyeliner och med en platt, tunn pensel dutta på den inre delen av övre fransraden. Försök komma så nära fransarna som bara möjligt, nästan emellan dem.

    För din hud tycker jag att du ska titta efter produkter för torr och känslig hy. En bra hudkräm, en mild skrubbkräm samt en fuktmask borde kunna göra tricket. En foundation eller hudkräm med lite lyster i kan du också pröva.
    Om du vill få lite färg så satsa på en brun utan sol som gradvis bygger upp färg. På det sättet blir resultatet inte så markant och du kan själv välja hur djup din ?bränna? ska bli. Ett solpuder till ansiktet och ett rosigt rouge ger en pigg look. Behöver du fylla i brynen mer så använd en brynskugga och en snedklippt brynpensel. Pudret i skuggan gör att glesa hår känns lite fylligare. Var noga med att inte välja för mörk färg. Ögonen kan du markera med mjuka bruna och guldiga toner. Var heller inte rädd för att pröva färger som går åt plommon och lila, om du vill ha mer kontrast.
    Lycka till!

    /Kristina

    Kristina Pettersson är skönhetsexpert på www.GAZET.se och har arbetat som hår och make-up artist i många år.

Svar på tråden Grisögonfransar och blek hy! Hjälp mig