Canada nagon?
Visste inte ens att denna trad fanns. Har forsokt hitta andra som bor utomlands men inte lyckats sa nu provar jag har
Jag bor i Canada och har precis plussat!
Visste inte ens att denna trad fanns. Har forsokt hitta andra som bor utomlands men inte lyckats sa nu provar jag har
Jag bor i Canada och har precis plussat!
Hej,
Stort grattis till pluset! Jag bor i Toronto sedan 2003. Jag är gift med en kanadensare och vi har två små pojkar. Var bor ni någonstans? Ska du föda här i Kanada? Grattis igen!
Tror det finns nagon kanadensare i USA-traden med:
www.familjeliv.se/Forum-5-175/m48150328.html
Hej Thy! Kul att antligen se nan som bor har
Vi bor i en stad nara Edmonton. Gift med mannen i ett ar nu, flyttade hit for snart 3 ar sedan.
Jag har bestamt mig for att foda har. Maken vill helst flytta till Sverige imorrn men jag kanner mig inte riktigt redo for det stora steget.. kanns precis som jag landat har om du forstar vad jag menar..
Kanns lite laskigt att foda i ett annat land och lite sorgligt att redan nu veta att hela min familj dar hemma inte komemr kunna vara med har..
Gissar att du fodde bada barnen i Canada? Var nagon i din familj narvarande? Hur ofta traffar du din familj?
Hej!
Jag bor också i Toronto sedan 2006 och har precis fått en liten son (nu 4.5 månader). Jag tyckte mödravården under min graviditet var minst lika bra, om än lite bättre i vissa avseenden än i Sverige. BVC är lite annorlunda här och barnomsorgen är ju betydligt mycket bättre i Sverige.
Visst är det tråkigt att vara ifrån vänner och familj i Sverige när man har barn men vi träffar min familj ca 2 gånger per år.
Hej,
Jag bor ocksa i Canada, i Vancouver dar min man kommer fran. Fodde en son har i maj (7 manader) och modravarden och sjukhuset var valdigt positiv upplevelse. Vi gick via barnmorska (manga har annars sin huslakare) vilket var fantastiskt. Under hela graviditeten och 6 v efterat sag vi samma barnmorskor (2 olika) och en var aven med pa forlossningen. Gillade deras stil, kandes lite liknande Sverige pa nagot satt. Mina foraldrar och familj har varit och halsat pa, flera ganger redan... Jag och sonen var nyss 3 veckor i Sverige (tankte passa pa nar jag inte jobbar).
Hor av dig om du undrar nagot!
Kram!
Halloj, halloj!!! Vad glad jag blir för denna tråden!!! Jag har tusen frågor och är i stort behov av råd & tips!!!
Hejsan!
Jag kan också ansluta mig till den här tråden då jag har en del frågor och vill ha kontakt med folk i Kanda. Vi (min familj) ska antagligen flytta till Canada i höst genom min mans jobb. Allt är inte spikat än men det lutar åt att det blir av. Det blir i Ottawa som vi kommer att bo.
Mitt största dilemma nu är skola och barnomsorg som jag grubblar på, tack Thy för förklaringen och länken, och håller på att försöka läsa på. Till saken hör att våra killar bara kan svenska och att vi antagligen bara blir där ett halv år. Är det elakt att sätta dem i engelsktalande grupp? Kommer de att hinna lära sig språket?
Samt att vår 6,5 åring (som ska börja 1:an i skolan om vi var här hemma) har problem med ordmobiliseringen (har svårt att uttrycka sig och hittar inte ord ibland) så han går på språkskola nu här i 6:årsverksamheten. Ena stunden känner jag mig jätte tveksam om det är en bra idé att bryta upp honom men å andra sidan så kommer det nog aldrig något sånt här bra tillfälle igen. Min man har länge velat jobba utomlands, jag ska vara mammaledig med vår nyfödda som kommer i maj, 5 åringen går fortfarande på förskola så honom känns det inte som det spelar så stor roll att bryta upp ett halv år men min tveksamheter ligger som sagt var i 6,5 åringen. Kanske finns det privat lärare som man kan anlita och sen hitta andra forum att träffa andra barn så de kan leka av sig men vi får se hur vi löser det.
En stor utmaning och många bollar som måste lösas på kort tid men det känns väldigt spännande och jag hoppas vi kommer iväg.
Monica - Förstår hur du känner!!! Jag hade definitivt åkt! Men hade nog försökt få tag på svensk skola om det går? Pratar han inte engelska och dessutom kämpar lite med tal allmänt, så är det ju skönt att slippa utsätta honom för vad det innebär att gå i engelsk klass. Frågan är hur mycket han lär sig då ändå på ett halvår? Finns det andra alternativ att greja hans skolgång på? Tex hemundervisning eller privatlärare? Eller kanske börja skolan ett år senare? Jag har en kollega som ska åka med oss med en 8-åring. Han tog kontakt med den en svensk organisation i Montreal. Han sa att ericsson i Montreal hade lite undervisning på svenska under enkla former. Kanske det finns liknande lösningar i Ottawa?
Hittar du ingen lösning, så hade jag ändå åkt om jag vore du. Men vara förberedd på att det kommer bli ganska jobbigt för lille-killen. Hoppas jag inte 'put your off'?
Vad kul att lasa att sa manga ska till Kanada!
YayasMami: blir lite nyfiken pa det har med tva sprak.. Ar din man svensk eller har han lart sig svenska? Borjade ni anv bada spraken direkt nar dottern var fodd?
Min man ar kanadensare och vi far barn i juni. Jag vill sjalvklart att vart barn ska lara sig bada spraken. Min man lar sig svenska sakta men sakert men inte vore mycket lattare om vi var i Sverige.
Vi funderar pa att prata sa mycket svenska vi kan med barnet sen nar det borjar skolan blir det eng i skolan och svenska hemma. Jag har ingen aning om hur man SKA gora..
Mitt barns far pratar engelska. Han pratar bara engelska med vårt barn och jag pratar bara svenska. Det är så dom säger att man ska göra nu för tiden. Vi pratar engelska hemma och bor i sverige. Om vi inte hade åkt till Canada så hade han fått gå på engelskt dagis för att få mer av det språket.
Jag tror man ska göra så som känns naturligt. Även om jag pratar engelska med min man, så skulle det kännas väldigt konstigt att jollra på engelska.
Hej alla,
Jag är gift med en fransk-kanadensare från Montreal och vi har bott där under några års tid innan vi flyttade till Stockholm. Tyvärr har det inte fungerat alls som vi trodde i Sverige (mest pga jobbsituationen) och vi överväger nu att flytta tillbaka till Montreal. Dessutom är jag nu gravid och om allt går som det ska får vi en liten i september 2010.
Eftersom vi inte hade barn när vi bodde i Montreal sist så är jag inte sådär väldigt insatt än men försöker nu ta reda på så mycket som möjligt om det blir så att vi åker tillbaka.
Lissan1 - försök ta reda på om det verkligen är möjligt för ditt barn att gå i engelsk förskola/skola i Montreal då språklagarna där är väldigt hårda och så vitt jag vet (men som sagt är jag inte 100% säker) är det MYCKET svårt att få tillstånd att gå i engelsk skola, speciellt om man är invandrare. Vet dock inte om det gäller också för dagis. Värt att kolla upp. T ex skulle vi aldrig kunna sätta våra barn i engelsk skola eftersom min man har gått i fransk skola som liten - då är det fransk skola som gäller även för hans barn.
Kika in på Svenska klubbens hemsida http://www.svenskaklubben.ca/
Ang arbetstillstånd så vet jag inte riktigt i ert fall. Jag har permanent uppehållstillstånd baserat på vårt äktenskap så det är helt annat. Det bästa är nog att titta lite på Citizenship and Immigration Canada http://www.cic.gc.ca/english/index.asp
alt. ringa ambassaden i Stockholm - mycket trevliga och hjälpsamma personer där
Skulle vara kul att höra lite från er som inte bor i provinsen Quebec hur det fungerar med dagis, skolor, föräldraledighet osv. I provinsen Quebec är ju föräldraledigheten väldigt generös och dagis billigt t ex.
Kul med en alldeles egen Canada tråd!
hej alla!
Jag bor utanför Toronto i en stad som heter Burlington och har gjort i snart 8 månader. Trivs kanon.
Jag och min man väntar vårt första barn i April och våran son kommer automatiskt bli kanadensiskmedborgare när han föds här. Är inte så insatt i barnomsorgen ännu, men man får väl lära sig med tiden. Har dock ett jätte bra intryck av den vård som finns att få här när man väntar barn.